2 Logische bouwstenen. Computersystemen 1

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Extern-Geheugen Henry van Aarssen 2009/2010 Extern-Geheugen
Advertisements

automatiseringselektronica
PROS2 Les 13 Programmeren en Software Engineering 2.
Hoe werkt een rekenmachine?
Serieel naar parallel omzetting
Reeds behandelde PLD-soorten:
Componenten voor een werkende computer
Parallel naar serieel omzetting
Hardware (1) SGDB Informatica.
Module 2 – Hoofdstuk 3 Opbouw en werking van de computer.
Par. 3.1 Computers zijn overal
Kennismaking met de computerconfiguratie
Hardware (1) NSG Informatica.
Jerry van den Heuvel Pim van der Lee
Week 1: overzicht computersysteem-organisatie
1/1/ / faculty of Electrical Engineering eindhoven university of technology 5JJ20:Computerarchitectuur 2M200:Inleiding Computersystemen Sessie 4(2): Digitale.
Extern Geheugen Lol.
Het computergeheugen.
Hardware (2) SGDB Informatica.
Arduino project.
bus DE BUS Controller: de electronica die het apparaat bestuurd Transport van bits over de bus.
bewerkingen in programmeeromgevingen
Auteursomgeving voor Digitale Componenten
1 Hoe werkt een computer nu precies? Ben Bruidegom & Wouter Koolen-Wijkstra AMSTEL Instituut Universiteit van Amsterdam Met steun van stichting Edict.
Week 2: Microarchitectuur niveau ALU en datapad
Computerarchitectuur
automatiseringselektronica
George Boole ( ) The Mathematical Analysis of Logic (1847) An Investigation of the Laws of Thought (1854) BOOLEAANSE LOGICA.
Cursus VHDL Aansturing van een stappenmotor Peter Slaets KHLim.
VHDL Peter Slaets KHLim Functies en procedures Functies –type conversie functies »bit vector to integer en omgekeerd –verkorte componenten met maar 1 output.
De processor.
5JJ20: Computerarchitectuur 2M200: Inleiding Computersystemen
1/1/ / faculty of Electrical Engineering eindhoven university of technology 5JJ20:Computerarchitectuur 2M200:Inleiding Computersystemen Sessie 1(2): overzicht.
5JJ20: Computerarchitectuur 2M200: Inleiding Computersystemen
Geheugenbeheer ICT Infrastructuren hoofdstukken 7 en 8.1.
1Ben Bruidegom Hoe werkt een rekenmachine? Ben Bruidegom AMSTEL Instituut Universiteit van Amsterdam.
Logica en Schakelalgebra
FLIP FLOP.
PROM = niet altijd ideaal
SPLD : Simple Programmable Logic Devices Dirk Smets KHLim - dep. IWT Digitale Elektronica Programmeerbare Logica DIA 1 DIA 1 Logische functie n Elke logische.
Dirk Smets KHLim - dep. IWT Digitale Elektronica Programmeerbare Logica FPGA : Field Programmable Gate Array DIA 1 DIA 1 Verdere FPGA-producten Discontinued!
Architectuur & Computerorganisatie
Finite State Machines.
Ben Bruidegom 1 Sequentiële schakelingen Toestand uitgang bepaald door:  ingangen;  vorige toestand uitgang.
Inleiding Informatica
Presentatie door: Martijn Schmid, Kathinka Veldkamp en Nynke Zwart
1/1/ eindhoven university of technology / faculty of Computer Science 2IC20:Computersystemen Week 4: Digitale logica niveau klokken en geheugens.
1/1/ eindhoven university of technology / faculty of Computer Science 2IC20:Computersystemen Week 4: Digitale logica niveau: “systeem-architectuur” cpu-chips.
1/1/ eindhoven university of technology / faculty of Computer Science 2IC20:Computersystemen Week 2: IDaSS.
CMOS Technologie.
1/1/ / faculty of Electrical Engineering eindhoven university of technology 5JJ20:Computerarchitectuur 2M200:Inleiding Computersystemen Sessie 5(2): Microarchitectuur.
RAM-geheugen
HOGESCHOOL ROTTERDAM / CMI Computersystemen 2 (TIRCCMS02 - Operating systems)
HOGESCHOOL ROTTERDAM / CMI Computersystemen 2 (TIRCCMS02 - Operating systems)
H1 Informatie digitaal §1.1 Bits en bytes Informatie in nullen en enen
HOGESCHOOL ROTTERDAM / CMI Computersystemen 2 (TIRCCMS02 - Operating systems)
Stromen bij digitale signalen
0 Inleiding. Computersystemen 1
HOGESCHOOL ROTTERDAM / CMI Computersystemen 2 (TIRCCMS02 - Operating systems)
Les 3: Digitale Logica.
Codetuts Academy Les 6 Module 2a Php Fundamentals 1.
Digitale gegevens Drs. Ing. Rainier Kock 1. Vorige les 2 Computers werken met elektrische schakelingen Schakelaar aan = 1, uit = 0 Tekst, geluid en beeld.
Hardware (2) SGDB Informatica.
Huiswerkcontrole tabel 3
Gevorderde EV3 PROGRAMMEER LES
Gameprogrammeren: Keuzeopdrachten
3 Hardware 3.1 De processor en intern geheugen
Hardware (2) SGDB Informatica.
Bouwstenen voor computer
Logische basisfuncties
Transcript van de presentatie:

Computersystemen 1 L.V.de.Zeeuw@HRO.NL

2 Logische bouwstenen

Inleiding 1 Defenitie Intelligentie: Het vermogen om op grond van bepaalde feiten beslissingen te nemen. Wisselschakeling: Intelligent? L.V. de Zeeuw Computersystemen

Inleiding 2 Intelligentie bij machines en mensen hebben ‘logica’ gemeen. Logische schakelingen Een andere belangrijke voorwaarde voor intelligentie is ‘geheugen’. Geheugen schakelingen L.V. de Zeeuw Computersystemen

2.1 Logica 1 Logica houdt zich bezig met: Beweringen (Eis: moet waar of onwaar zijn ofwel eenduidig) De relaties tussen beweringen L.V. de Zeeuw Computersystemen

2.1 Logica 2 Als het regent én ik ben buiten, wordt ik nat. Als ‘het regent’ = waar én ‘ik ben buiten’ = waar dan ‘ik wordt nat’ = waar L.V. de Zeeuw Computersystemen

2.1 Logica 3 Voorbeeld: (A=waar)/\(B=waar) =>(C=waar) L.V. de Zeeuw Computersystemen

2.1 Logica 4 Voorbeeld: (A=waar)\/(B=waar) =>(C=waar) Inclusieve OF omdat aan beide voorwaarden is voldaan L.V. de Zeeuw Computersystemen

2.1 Logica 4 George Boole (1815 – 1864) heeft bedacht hoe je met logische functies kunt rekenen. We spreken van: Boole algebra Boolse variabelen of Booleanse variabelen L.V. de Zeeuw Computersystemen

2.1 Logica 5 Programmeer talen en het type ‘Boolean’. Een Boolean kan alleen de waarden ‘True’ of ‘False’ aan nemen. L.V. de Zeeuw Computersystemen

2.2 Poorten Logische schakelingen worden opgebouwd uit ‘poorten’. Met deze poorten kunnen de belangrijkste onderdelen van een computer worden gerealiseerd. XOR als elementaire poorten L.V. de Zeeuw Computersystemen

2.2.1 Afspraken over 0 en 1 H L T F 1 CMOS (Complementary Metal Oxide Semiconductor) TTL (Transistor Transistor Logic) L.V. de Zeeuw Computersystemen

2.2.2 De EN-poort 1 Spreek uit EN L.V. de Zeeuw Computersystemen

2.2.2 De EN-poort 2 Zie: www.misc.hro.nl/telematica L.V. de Zeeuw Computersystemen

2.2.2 De EN-poort 3 L.V. de Zeeuw Computersystemen

2.2.3 De OF-poort Spreek uit OF L.V. de Zeeuw Computersystemen

Bolletje aan de uitgang 2.2.4 De NIET-poort 1 Bolletje aan de uitgang _ Notaties: A, A’, !A, of Not(A) L.V. de Zeeuw Computersystemen

Bolletje aan de uitgang 2.2.4 De NIET-poort 2 Bolletje aan de uitgang L.V. de Zeeuw Computersystemen

2.2.4 De NIET-poort 3 L.V. de Zeeuw Computersystemen

2.2.5 De Exclusieve OR-poort Spreek uit Exclusive OR L.V. de Zeeuw Computersystemen

IEC: International Electrotechnical Commision 2.2.6 Symbolen voor poorten IEC: International Electrotechnical Commision L.V. de Zeeuw Computersystemen

2.2.7 Poorten met meer ingangen L.V. de Zeeuw Computersystemen

2.2.8 Schakelingen met poorten 1 L.V. de Zeeuw Computersystemen

2.2.8 Schakelingen met poorten 2 Exclusief OR samengesteld uit elementaire poorten P1 P2 Q 1 Not And Or L.V. de Zeeuw Computersystemen

2.2.8 Schakelingen met poorten 3 Regels: TTL en CMOS niet door elkaar gebruiken Op één uitgang mogen meerdere ingangen. Uitgangen mogen niet met elkaar verbonden worden (kortsluiting) L.V. de Zeeuw Computersystemen

2.2.8 Schakelingen met poorten 4 L.V. de Zeeuw Computersystemen

2.2.8 Schakelingen met poorten 5 L.V. de Zeeuw Computersystemen

2.2.8 Schakelingen met poorten 6 NAND-poort en.wikipedia.org/wiki/Diode-transistor_logic L.V. de Zeeuw Computersystemen

2.3 Schakelingen voor computers Sleutel Multiplexer Vergelijker Pariteits generator Opteller L.V. de Zeeuw Computersystemen

Besturingslijn (sleutel) datapad Besturingslijn (sleutel) L.V. de Zeeuw Computersystemen

De waarde van A of B verschijnt hier afhankelijk of ‘Keuze’ 0 of 1 is. 2.3.2 Multiplexer De waarde van A of B verschijnt hier afhankelijk of ‘Keuze’ 0 of 1 is. L.V. de Zeeuw Computersystemen

2.3.3 Vergelijker Als waarden van A0-A3 gelijk zijn aan B0-B3 verschijnt hier een 0 (ongelijk) of een 1 (gelijk) L.V. de Zeeuw Computersystemen

Levert een 1 als het aantal enen aan de ingang oneven is 2.3.4 Parity generator Levert een 1 als het aantal enen aan de ingang oneven is Nu 5 input lijnen. Pariteit L.V. de Zeeuw Computersystemen

2.3.5 Opteller 1 0+0=00 0+1=01 1+0=01 1+1=10 (1 onthouden= carry) Half Adder L.V. de Zeeuw Computersystemen

2.3.5 Opteller 2 L.V. de Zeeuw Computersystemen

2.3.5 Opteller 3 Full Adder L.V. de Zeeuw Computersystemen

2.3.5 Opteller 4 L.V. de Zeeuw Computersystemen

2.4 Geheugencellen Combinatorische schakelingen: De uitgangen zijn een onmiddellijke functie van de ingang. Sequentiële schakelingen: hebben ‘geheugen’. kunnen niet alleen met waarheidstabellen worden beschreven. L.V. de Zeeuw Computersystemen

2.4.1 De latch en flip-flop 1 L.V. de Zeeuw Computersystemen

2.4.1 De latch en flip-flop 2 Ingang wordt gevolgd Uitgang wordt gevolgd Pulsplaatje L.V. de Zeeuw Computersystemen

2.4.1 De latch en flip-flop 3 Verschillen Uitgang volgt ingang terwijl de controle ingang 1 is = géén klok signaal Eenvoudiger Goedkoper Flip-flop Uitgang volgt ingang op het moment dat controle ingang 0 wordt = klok Signaal Ingewikkelder Duurder Meerdere flip-flops achter elkaar. L.V. de Zeeuw Computersystemen

Rondje: Data wordt gelezen op de achterflank 2.4.1 De latch en flip-flop 4 Rondje: Data wordt gelezen op de achterflank Achterflank L.V. de Zeeuw Computersystemen

2.4.2 Registers 1 Naam Breedte [bits] Aantal combinaties Bit (binary digit) 1 21=2 Nibble 4 24=16 Byte (bi eight) 8 28=256 Word 16 216=65536 (Long) word 32 232=4294967296 (Quad) word 64 264=18446744073709551616 L.V. de Zeeuw Computersystemen

2.4.2 Registers 2 L.V. de Zeeuw Computersystemen

2.4.3 Schuifregisters 1 Op elke voorflank van de klokpuls wordt de data van de ene flip-flop in de volgende ingelezen. L.V. de Zeeuw Computersystemen

2.4.4 Schuifregisters 2 Omzetten van parallele data naar seriele data en andersom Cyclic Redudancy Check (CRC) generator. L.V. de Zeeuw Computersystemen

2.5 De organisatie van het geheugen Moderne computer beschikken over miljoenen geheugen registers. Dit geheugen wordt bestuurd zonder dat we met miljoenen verschillende lijnen te maken krijgen. L.V. de Zeeuw Computersystemen

2.5.1 Schrijven in het geheugen 1 Data in bus (4 lijnen) L.V. de Zeeuw Computersystemen

2.5.1 Schrijven in het geheugen 2 AND poort Adres bus De 5 lijnen wijzen maximaal 25 =32 registers aan Bolletjes: Bepalen welke lijnen geinverteerd zijn! L.V. de Zeeuw Computersystemen

2.5.2 Uitlezen 1 We willen de data-in bus ook gebruiken als data-uit bus. De databus moet dus het in en uitgaande data kunnen verwerken. Als we data-in van een regsiter verbinden met de data-uit krijgen we kortsluiting. Opslossing: De Tristate uitgang L.V. de Zeeuw Computersystemen

2.5.2 Uitlezen 2 Drie toestanden: 0, 1, Z (niet verbonden) L.V. de Zeeuw Computersystemen

2.5.2 Uitlezen 3 L.V. de Zeeuw Computersystemen

2.5.3 De databus 1 L.V. de Zeeuw Computersystemen

2.5.3 De databus 2 L.V. de Zeeuw Computersystemen

2.5.3 Accesstijd Accesstijd: De tijd die nodig is om data uit een geheugen te lezen. Het bedienen van het geheugen wordt gedaan door de CPU (Central Processing Unit) Geheugen: Random Access (willekeurige data kan meeteen worden gelezen) Sequentieel (data kan alleen in vast volgorde worden gelezen: bv bandje) L.V. de Zeeuw Computersystemen

2.6 Geheugensoorten L.V. de Zeeuw Computersystemen

2.6.1 Standaardtypen 1 RAM: S-RAM, D-RAM: Static/Dynamic Random Access Memory ROM: Read Only Memory PROM: Programmable Read Only Memory EPROM: Erasable Programmable Read Only Memory EEPROM: Electrically Erasable Programmable Read Only Memory L.V. de Zeeuw Computersystemen

2.6.1 Standaardtypen 2 EPROM L.V. de Zeeuw Computersystemen

2.6.2 Kanttekeningen Access: Alle geheugenvormen zijn ‘Randam Access’ Snelheid: Het geheugen moet de snelheid van de processor kunnen bijhouden. Geheugenmodules: Samen brengen van meerder geheugenchips op een printplaatje. L.V. de Zeeuw Computersystemen