Maak van je hart geen moordkuil. Kennis opdoen over een onderwerp

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Martine Braaksma (i.s.m. Gert Rijlaarsdam & Huub van den Bergh)
Advertisements

Martine Braaksma & Huub van den Bergh
Hypertekst schrijven en observerend leren als aanvullende didactiek
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Differentiatie in de klas
Martine Braaksma (i.s.m. Gert Rijlaarsdam & Huub van den Bergh)
HSN 2011 Academisch schrijven.
Het schoolvak Nederlands opnieuw onderzocht
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Hypertekst schrijven als aanvullende schrijfdidactiek
Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis Vakdidactiek 2.
28 januari 2010 Ouderavond Schiedam
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Medmec08 – Engagement Virtual Democracy Zomer 2010 – Les 2 Roelof de Vries r.n.de.vries [at] hro.nl.
Media en creativiteit medmed07 Privacy, reputation and control (voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit 08 Engagement Virtual democracy Elske Revelman de Vries
Medmec08 – Engagement Virtual Democracy Zomer 2010 – Les 5 Roelof de Vries r.n.de.vries [at] hro.nl.
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Toelichting module: Les schema per week
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
10 manieren van kijken, denken en werken voor productief leren Fred Janssen ICLON, Universiteit Leiden / Thieme Meulenhoff.
Verdien jij meer zakgeld? Havo/Vwo-onderbouw VMBO-bovenbouw
Inhoud Voorstelrondje en verwachtingen Waarom Concept in Context?
dia 2 Research4U C3 maakt van uw leerlingen onderzoekers!
Onderzoekend leren bij Nederlands
NLT modules en excellentiebevordering
VERWONDERING. VERWONDERING start met waarnemen Wat klopt er niet aan dit plaatje?
Minor Digital Marketing Wat gaan we doen? Inleiding Tio Leren en ervaren hoe de online technologie bijdraagt aan een succesvolle bedrijfsvoering. Vorm:
Hypertekst schrijven en ontdekkend leren als aanvullende didactiek
Les 4 – Kan ik meer met media?. Inhoud van de les Invullen werkblad Wedstrijd: de ‘Media challenge’ Presentatie plannen Beoordeling Invullen van de mediacompetenties.
Jij en de wereld om je heen
Hypertekst schrijven: leer- en transfereffecten
Hypertekst schrijven als schrijfvaardigheid-didactiek
Hypertekst schrijven is goed voor je!
Martine Braaksma, Gert Rijlaarsdam & Huub van den Bergh
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
Onderzoeksplan.
Training digitale didactiek
Pedagogische theorieën
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing 1 NIBI.
? EEN NIEUW 0NDERWERP. CHINA AAN DE SLAG…..TIJDBALK DE GESCHIEDENIS VAN CHINA WAT? TIJDBALK, POSTER EN PRESENTATIE HOE? TAAKVERDELING LES 1: ONDERZOEK.
Brainstormen in het ixperium Les over goede onderzoeksvragen.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
LEZEN 5.4 BESCHOUWING. DEZE LES LEER JE: Wat de tekstvorm ‘beschouwing’ is. Welke tekstdoel een beschouwing heeft. Hoe een beschouwing is opgebouwd. Wat.
Wat is een webquest?.
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Pré-NLT-module 3D-printen
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
Welkom T1A Goedemorgen! Ga op je plek zitten volgens de klassenplattegrond. Je hebt voorlopig geen IPad nodig. Berg je telefoon op, of lever hem bij mij.
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Schrijven beschouwing.
Overtuigende tekst/betoog
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
KEUZE OPDRACHT Kies een van de afbeeldingen uit en teken ze volgens de opdrachten op het werkblad die je van de docent hebt gekregen.
Lezen samenvatten.
Eén portie sprinkhaan, graag!
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
Pré-NLT-module Leren met je hersenen
Betoog.
Product van TU Delft, SEC
4 havo Schrijflijn les 5
E health, Domotica en E-learning
Vandaag Les 6: Dieren Wat Tijd Start 5 Nakijken opgaven
nieuw lesmateriaal ontwikkelen voor bedrijfseconomie
Product van TU Delft, SEC
Producten van TU Delft, SEC
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
OVERTUIGEN.
Transcript van de presentatie:

Maak van je hart geen moordkuil. Kennis opdoen over een onderwerp Martine Braaksma & Else Pistoor Landelijke lio-dag, 31 maart 2008 Instituut voor de Lerarenopleiding, Universiteit van Amsterdam

Programma Ontdekkend leren in de context van onze lessenserie Maak van je hart geen moordkuil! Zelf een ontdekkend leren opdracht bedenken Afsluiting

Opbouw lessenserie ‘betoog schrijven’ 1 2 3 4 5 6 7 Inhoud (les 1 en 2 via ontdekkend leren) X Argumentatie Presentatie Synthese: (her)schrijven van een betoog

Ontdekkend leren (les 1 en 2) Volgens Hillocks (1982, 1995,) ‘inquiry learning’ Actief ‘onderzoek’ naar het onderwerp: 1. Voorkennis ophalen (begrippenweb goede doelen) 2. Contrasteren en bevragen (maak van je hart geen moordkuil) 3. Definiëren (definitie goede doelen) 4. Kennis verdiepen en leren overtuigen (goede doelen juryspel)

Werkblad 1: begrippenweb maken Goede doelen

Les 1: begrippenweb maken

Les 1: maak van je hart geen moordkuil

Les 2 Poster maken Goed doel bedenken Poster presenteren

Les 3 en verder Documentatie lezen en standpunt binnen een kwestie innemen Argumentatie kiezen en in een structuur zetten Publiekgericht schrijven en inleiding schrijven Gestructureerd argumentatie aanbieden Eerste versie betoog schrijven Commentaar terugkrijgen en herschrijfplan maken Betoog herschrijven

Maak van je hart geen moordkuil! Aan de slag…

Meer informatie? Meedoen? Lesmateriaal, kaartjesopdracht, publicaties, presentaties op: http://www.ilo.uva.nl/homepages/martine/ Email: braaksma@uva.nl