Maak van je hart geen moordkuil. Kennis opdoen over een onderwerp Martine Braaksma & Else Pistoor Landelijke lio-dag, 31 maart 2008 Instituut voor de Lerarenopleiding, Universiteit van Amsterdam
Programma Ontdekkend leren in de context van onze lessenserie Maak van je hart geen moordkuil! Zelf een ontdekkend leren opdracht bedenken Afsluiting
Opbouw lessenserie ‘betoog schrijven’ 1 2 3 4 5 6 7 Inhoud (les 1 en 2 via ontdekkend leren) X Argumentatie Presentatie Synthese: (her)schrijven van een betoog
Ontdekkend leren (les 1 en 2) Volgens Hillocks (1982, 1995,) ‘inquiry learning’ Actief ‘onderzoek’ naar het onderwerp: 1. Voorkennis ophalen (begrippenweb goede doelen) 2. Contrasteren en bevragen (maak van je hart geen moordkuil) 3. Definiëren (definitie goede doelen) 4. Kennis verdiepen en leren overtuigen (goede doelen juryspel)
Werkblad 1: begrippenweb maken Goede doelen
Les 1: begrippenweb maken
Les 1: maak van je hart geen moordkuil
Les 2 Poster maken Goed doel bedenken Poster presenteren
Les 3 en verder Documentatie lezen en standpunt binnen een kwestie innemen Argumentatie kiezen en in een structuur zetten Publiekgericht schrijven en inleiding schrijven Gestructureerd argumentatie aanbieden Eerste versie betoog schrijven Commentaar terugkrijgen en herschrijfplan maken Betoog herschrijven
Maak van je hart geen moordkuil! Aan de slag…
Meer informatie? Meedoen? Lesmateriaal, kaartjesopdracht, publicaties, presentaties op: http://www.ilo.uva.nl/homepages/martine/ Email: braaksma@uva.nl