E-invoicing – Juridische spelregels Korneel Decroix/Wouter Claes Advocaten Algemene titel/welkomslide.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Stad Gent worstelt met betalingachterstand Vraag Johan Deckmyn 1.
Advertisements

De onderneming als boekhoudkundige entiteit
GEZINSHERENIGING met subsidiair beschermden
Financiële Planning. Financiële planning  Goede oudedagsvoorziening. Is uw pensioen en AOW wel toereikend?  Inkomensvoorziening bij arbeidsongeschiktheid.
Digitaal factureren/Digipoort Enschede
Marleen Porré Confederatie Bouw Oost-Vlaanderen 5 februari 2013
De rechtsbijstandverzekering, enkele deontologische aspecten Permanente vorming Vlaams pleitgenootschap 16 november 2001.
Willebroekkaai, 38 B-1000 Brussel Website KSZ: Afschaffing van de SIS-kaart.
E-commerce juridisch Domeinnamen Consumentenbescherming/ verkoop op afstand Contracten Elektronische handtekening BTW Auteursrechten Privacy.
Infoavond Wijzigingen 2013
De Belastingdienst Leuker kunnen we het niet maken... Ook in Wognum
Provinciale ronden mei 2008
Internet beveiliging checklist. Overzicht Wensen Internetgebruik Risico’s Internetgebruik Oorzaken van onveilige situaties Beveiligingsbeleid Checklist.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Sport en BTW in de gemeente Capelle aan den IJssel 15 december 2010
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
Digitale handtekening – stad Antwerpen
Bestedende beheerder Een eerste stap naar budgethouderschap.
- Elektronische facturatie - Factuur en BTW - Cashbetalingen
Beleidsregel vervanging archiefbescheiden Provincie Zuid-Holland 2008
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
Afschaffen handtekeningen en digitaal tekenen bij de stad Antwerpen
Iedere dag een verse jaarrekening
Twee vragen Gebondenheid van de verzender De ontvanger beroept zich op een handeling van de verzender De verzender betwist de handeling Vb. Handtekening.
ELEKTRONISCHE FACTUUR
& STAGEREGISTRATIE INFOSESSIE STAGE
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
1 IMPULSREGLEMENT FINANCIËLE LUIK. 2 AANZET PROJECTBEGROTING PER PROJECTJAAR UITGAVEN: PERSONEELSKOST WERKINGSKOST INKOMSTEN: GEVRAAGDE PROVINCIALE SUBSIDIE.
KSZ-BCSS Frank ROBBEN – Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Veralgemeend gebruik van de elektronische identiteitskaart in de.
Vrijheid van vestiging
Het elektronische zorgplan - SEL-verantwoordelijken Het elektronische zorgplan SEL-verantwoordelijken Dienst Welzijn en Gezondheid Provinciebestuur Vlaams-Brabant.
Raadgevend Comité ir. Gil Houins Directeur-generaal DG Controlebeleid.
Het ondernemingsbegrip
Ontwikkelingen in de btw Mr. dr. M.E. van Hilten 2 december 2008 Figi Zeist.
Nieuw in België Exclusief via ADMB
Belgacom Bizmail ONEway voor Leveranciers
F onds voor de M edische O ngevallen 1. OVERZICHT 1.Procedure; 2.Structuur; 3.Contactgegevens. 2.
Hoofdstuk 8 Btw-reglementering.
voor iedere ondernemer
OVERHEID EN BTW Drs. P.C.J. Oerlemans.
1 Elektronisch aanbesteden anno 2013 Eis of wens? 7 november Daan Versteeg
De juridische context van de digitale factuur.
HLB Van Daal & Partners, opgericht in 1979, is een ambitieuze accountants- en belastingadviesorganisatie met 8 kantoren in Midden- en Oost-Brabant.
Een papierloos proces “verwerken aankoopfactuur” in OraFin
Gemeente Ede Bedrijfsvoering Wmo 14 januari 2015.
Wat is een elektronische factuur? Waarom elektronisch factureren?
DE TANDARTS EN DE FISCUS ANNO AANLOOP  SECTORIEEL ONDERZOEK TANDTECHNIEKERS  SECTORIEEL ONDERZOEK TANDARTSEN.
Budgetteren H5 Omzetbelasting Ondernemer detailhandel.
Burger een elektronische brievenbus waarin de burger op een gecentraliseerde en beveiligde manier officiële documenten kan ontvangen de tool is zo ontworpen.
Aftrekbare beroepskosten… welke kosten mag ik nu wel of niet inbrengen? Kristof Willekens 13u30 – 14u15.
Bestek 2014/HFB/00/31576 : technisch beheer, onderhoud en totale waarborg van de technische installaties van en prestaties op afroep voor Dossin, Goswin.
Transactie wordt fiscale strafbeschikking Mr. J.H.(Hans) Peek Peek advocaten-belastingkundigen te Utrecht Specialisten in FIOD- en douanezaken 6 oktober.
Kateryna Glushak.  activiteiten  contracten  overheidsopdrachten = overeenkomst  aanbestedende overheid - opdrachtnemers  prestatie tegen betaling.
Administratie ‘Wat is administratie?’. Wat is administratie? “Administreren is vastleggen, op papier of elektronisch, wat er in jouw onderneming gebeurd.
Omzetbelasting en de exploitatie van een sportaccommodatie Mr. M. (Mirjam) Evers Mr. M. (Michiel) de Jong 26 januari 2013.
Aanpassingen PLDA 1/5/2016. Entrepots AV terugbetaling BOD Summiere aangifte voor tijdelijke opslag Overzicht.
Hoofdstuk 11 Het arbeidsreglement. 2 Toepassingsgebied van de wet van 8 april 1965 – Alle personen die arbeid verrichten onder het gezag van andere personen.
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
TenderNed Digitaal aanmelden en inschrijven bij RWS.
Het e-invoicingproject
Bewijsrecht in ondernemingszaken (hervorming van de basiswetgeving – hercodificatie) FORUM ADVOCATEN BVBA Nassaustraat Antwerpen T
Interne informatiesessie 13 januari 2017
Verschil offerte/factuur
Wijzigingen in de wet van 22 april 1999 m.b.t. de stagiairs Leon Kerfs
TenderNed Digitaal aanmelden en inschrijven bij RWS
Maarten Peeters 6Handel
Juridische aspecten van een webshop
TenderNed Digitaal aanmelden en inschrijven bij RWS
Opstarten van de webshop juridische aspecten
DESKUNDIG, FLEXIBEL EN ONAFHANKELIJK
Transcript van de presentatie:

E-invoicing – Juridische spelregels Korneel Decroix/Wouter Claes Advocaten Algemene titel/welkomslide

Inhoud Juridisch-fiscale aspecten e-facturatie BTW (!) Algemene principes inzake e-facturatie Vanaf 1/1/2013 Zie circulaire 14/2014 & circulaire 02/2013 Andere juridische aspecten? Cf. rol factuur in het handelsrecht – impact?

BTW Wat = e-factuur? E-factuur = papieren factuur Factuur die “in om het even welke elektronische vorm wordt uitgereikt en ontvangen” Vrije keuze vorm (Edifact, XML, Word, PDF(/A), Excel, …) Zowel uitreiken als ontvangen ≠ printen PDF en per post versturen E-factuur = papieren factuur Zelfde waarde / zelfde behandeling: Self-bill / outsourcing O.a. verplichte vermeldingen Cf. BTW-IPR: plaats dienst/levering (2 uitzonderingen) Zelfde “algemene voorwaarden” Wel specifieke voorwaarde voor e-factuur Zelfde regels inzake bewaring + formaat speelt geen rol

“Algemene” voorwaarden (1) Verzekeren vanaf uitreiking tot einde bewaartermijn: Authenticiteit van de herkomst: Waarborgen identiteit leverancier/uitreiker Leverancier: bewijs dat hij factuur heeft uitgereikt Bv. opname in boekhouding + andere documenten Afnemer: bewijs dat factuur afkomstig is van leverancier Identiteit “werkelijke” leverancier en factuur Integriteit van de inhoud Geen wijzigingen aan inhoud Formaat kan wel wijzigen Leesbaarheid Alle btw-gegevens duidelijk leesbaar door “mens” Gestructureerde berichten makkelijk omzetbaar (bv. XML / EDI)

“Algemene” voorwaarden (2) Zowel door leverancier als door afnemer (BP) In onderling overleg / elk afzonderlijk Hoe waarborgen bij e-factuur? Keuze belastingplichtige (BP) Bv. gekwalificeerde/geavanceerde elektronische handtekening bv. eID Bv. EDI Kan meer algemeen aan de hand van elke bedrijfscontrole die een controlespoor tussen factuur en verrichte prestatie oplevert Wordt als een autonome bijkomende verplichting beschouwd door fiscus (zie verder)

Specifieke voorwaarde e-factuur Aanvaarding afnemer vereist bij e-facturatie Vroeger: uitdrukkelijk + voorafgaandelijk Voortaan: kan ook stilzwijgend Betaling Latere correspondentie zonder protest Opname in boekhouding afnemer Aanvaarding: geldt in principe voor alle handelingen Circulaire 14/2014: voorkeur voor schriftelijke overeenkomst Indien algemene + specifieke voorwaarde voldaan (& behoudens andere onregelmatigheden): Leverancier/dienstverrichter = verplichting tot uitreiken factuur nagekomen Afnemer = recht op aftrek verworven

Verplichting bedrijfscontrole Aanleggen controlespoor die band tussen factuur en prestatie aantonen Ruimer doel: realiteit onderliggende handeling aantonen Lijkt “nieuwe” verplichting (cf. circulaire 14/2014) Cf. RS recht op aftrek ikv btw-fraude & btw-carrousel Factuur slechts 1 element ivm onderliggende transactie Aangepast aan o.a. Omvang, activiteit en type BP Aantal en waarde transacties Aantal en type leveranciers en afnemers O.a. via 3-way / 2-way matching Vb. leverancier: vgl. factuur met bestelbon, vervoersdoc., betaling Vb. afnemer: vgl. factuur met kooporder, leveringsnota, betaling Geen administratieve goedkeuring Evt. outsourcen en/of externe audit

Bewaring BTW-regels inzake bewaring van e-facturen Altijd regels land van vestiging BP Formaat? Elektronisch of op papier Bewaring kan in ander formaat dan dat waarin factuur werd ontvangen Formaat kan wijzigen tijdens bewaring aantonen dat bij voortduur voldaan is aan “algemene” voorwaarden Plaats Vrij te kiezen Wel op BE grondgebied tenzij elektronisch en volledige online toegang is gewaarborgd 7 jaar Tenzij nieuw gebouw - cf. herziening 15 j

Vragen? Voor meer informatie, contacteer: Wouter Claes Korneel Decroix Advocaat-vennoot T +32 2 543 31 00 T + 32 2 543 31 00 wouter.claes@eubelius.com korneel.decroix@eubelius.com www.eubelius.com Afsluitende slide met contactgegevens, met of zonder foto (foto’s zijn beschikbaar in KMS/Office documents/Marketing tools/Biographies)