‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wil jij ‘je ongekende vermogens’ leren kennen?
Advertisements

Mag ik voor u het zoetste lied uit de geschiedenis zingen?
De toolkit van NLP:Neuro Linguïstisch Programmeren
Visie, missie en kernwaarden
I love you.
Money, pesa, argent, dinero, roepie, dinheiro Van geld krijgen naar ook zelf fondsen werven Heleen Reedijk en Peter Jansen 16 maart 2013 – Hilversum.
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
Workshop Over machteloosheid J.H.Wijers
Interrogative sentences
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Past Simple Onvoltooid verleden tijd Regelmatige werkwoorden:
Tonny.
Volksuniversiteit Zwolle, 11 November 2014
Reflections on life Sound on Reflecties op het leven. Geluid aan.
Tel de zwarte stippen. Tel de zwarte stippen Lopen de horizontale lijnen evenwijdig of niet?
The future  vorm 1: een voorspelling doen  Will + hele ww : I will see you soon  Let op: will + not = won't  Shall + hele ww: Shall I help you? 
I made this presentation, which will not been published, for those who like soft music. Enjoy it. I maakte deze presentatie, die niet gepubliceerd wordt,
English and IPC How to teach content through English.
‘WAIT FOR ME’ Lees met elkaar de songtekst Klik door naar volgende scherm.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Monday, 30 March 2015 maandag 30 maart 2015 Leonard Cohen is still on stage This must be a miracle at his age I’m sure that you like this song Enjoy.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
I hurt myself today to see if i still feel. Ik deed mijzelf pijn vandaag, om te zien of ik nog gevoel heb.
Volksuniversiteit Zwolle
‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens nog beter ontwikkelen’
Volksuniversiteit Zwolle, 5 Januari 2015
Volksuniversiteit Zwolle
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Tienerdienst 29 mei 2005 GOAL !!! Thema:.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!” Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!”
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1994 Mercy Publishing 1/4 DRAW ME CLOSE TO YOU (Kelly Carpenter) Draw me close to You Trek.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
THE FOLLOWING IS A CHINESE GOOD LUCK TANTRA TOTEM. U zal er wellicht niets van geloven, maar toch…! Lees dit alles een keer, misschien kan u er nog iets.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
The Future Hoe spreek je over toekomstige activiteiten in het Engels?
Future met will Gebruik je om te zeggen dat iets in de toekomst zal gaan gebeuren. Je gebruikt will als je voorspellingen doet zonder dat je daar bewijs.
Time management Howdoyouset priorities?. Priorities:thingsthatyouthinkare important.
Mijn weg voelend door het donker geleid door een kloppend hart Ik weet niet waar de reis gaat eindigen Maar ik weet wel waar het begint.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
02_05_2009 mama dank je voor wie ik ben dank je voor alle dingen die ik niet ben vergeef me voor de onuitgesproken woorden en voor de keren.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Salt & Light Zout & Licht
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
NLP-vervolgcursus “Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Muziek - Ricky King - Medley
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
Verlangen naar God Longing for God
“Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Volksuniversiteit Zwolle
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
English 23 April 2018.
Who knows something about scenarioplanning?
NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
Empty handed here I come,
Transcript van de presentatie:

‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar 2014 3e avond

Goed en Nieuw In tweetallen, 2 minuten elk. Focus op een recente gebeurtenis die goed en/of nieuw was. Waarin je energie, blijheid of geluk voelde. Deel in de hele groep de titel van jouw ervaring en laat je gevoelens op je gezicht zien

Open Frame Vragen Gebeurtenissen Korte verhalen Deel een echte levenservaring om nate denken vanuit NLP Doel: toepassen van NLP in jouw eigen werkelijkheid.

Onbeperkende Overtuigingen

loslaten loslaten is doorgaan met liefhebben, het is herkennen, dat een ander het zelf moet doen loslaten is mezelf open opstellen, het is me realiseren, dat ik een ander in zijn volle waarde laat loslaten is ruimte geven, toestaan dat de dingen gaan zoals ze gaan loslaten is machteloosheid ruilen voor acceptatie, de uitkomst laten zijn zoals die komt loslaten is niet een ander willen veranderen, maar nagaan hoe ik mijzelf anders zou kunnen opstellen om het beste aan een ander te geven loslaten is niet zorgen voor, maar geven om een ander loslaten is niet uit handen nemen, maar ondersteunen loslaten is niet oordelen, maar toestaan, dat de ander ook een bijzonder mens is (net als ikzelf), allebei met een eigen model van de wereld loslaten is niet proberen de uitkomst te regelen, maar accepteren, dat de ander zijn eigen weg gaat loslaten is niet beschermen, maar toestaan, dat de ander zijn eigen realiteit onder ogen ziet loslaten is inzien, dat de ander zich niet laat controleren, maar dat ik alleen zelf kan streven naar degene die ik droom te zijn loslaten is minder bang zijn en meer liefhebben loslaten

Ik kan goed communi ceren Voorbeeld: Vruchten: Wat levert je deze versterkende overtuiging op? 8 1 1 ik kan makkelijker contact maken met collega’s 2 ik ben succesvoller in mijn werk 2 7 3 ik kan makkelijker voor mezelf opkomen 3 6 4 versterkende overtuiging: Ik kan goed communi ceren 5 Voorbeeld 4 Wat ik zei tegen mezelf zei gaf me moed Voorbeeld 1 Goed gesprek met partner gisteren Voorbeeld 5 De onderhandelingen gisteren verliepen goed Voorbeeld 2 Wat ik tegen X zei kwam goed over . Voorbeeld 3 Wat ik zei tegen mezelf zei gaf me K+

Het centrale zenuwstelsel is kan geen ontkenning vast houden Denk niet aan dit vliegende olifantje Denk niet aan wat je bij het ontbijt at Denk niet aan hoe je naar huis gaat na deze cursus

Leer om complimentjes te geven met het sandwich feedback model Wat ik specifiek goed vind van wat je deed ….(over het gedrag) Wat je wellicht nog beter zou kunnen doen in de toekomst…… Wat ik goed vind, hoe je je hiervoor hebt ingespannen.

Rapport open je hart oog contact match, aanpassen bereidheid te volgen respecteer het model van de wereld van de ander open je hart oog contact match, aanpassen aandacht geven bereidheid te volgen creëer emotionele verbinding bouw vertrouwen op gebruik het zelfde representatie systeem

Pacing and Leading: Volgen en Leiden B Leading

Ankeren De korte weg naar jouw eigen ‘bronnen’ Motivatie Humor Energie Anker: Elke stimulus die geassocieerd wordt met een specifieke response. De korte weg naar jouw eigen ‘bronnen’ Motivatie Humor Energie Liefde Kracht Zelfvertrouwen Geluk Rust

Wat gebeurt er met jouw emoties bij het zien en horen van dit verhaal? intensiteit emotie tijd Hoe zou je deze emotie van jou noemen?

Ankeren met de ‘circle of excellence’

Hoe maak je de ‘circle of excellence’? Vouw het blaadje in de lengte dubbel Knip vanaf de vouw op 2 cm van het einde aan beide zijden naar boven tot 1 cm van de rand. Knip langs de vouw Knip langs de vouwen

Ankeren Het zetten van een anker emotie Belangrijk: start einde intensiteit emotie Je vertelt je verhaal tijd Belangrijk: De intensiteit van de ervaring. Hoe intenser, hoe sterker je de bron voelt, hoe sterker jouw anker. Zie, hoor, voel, ruik, proef zoals het was!

Ankeren emotie start eind tijd intensiteit De vier stappen om te ankeren Bedenk welke gebeurtenis in de toekomst je tegen op ziet. Welke ‘bron’ zou je helpen om deze gebeurtenis succesvoller te maken? Bijv. motivatie; humor; energie; liefde; kracht; zelfvertrouwen; rust……... Herinner een levendige positieve ervaring met een waardevolle bron. Stap in de cirkel op het hoogste punt van de emotie (zie grafiek). Stap eruit op het moment dat de emotie afneemt Break state. 3 Herhaal dit met verschillende of met dezelfde bronnen met verschillende herinneringen. 4 Vuur het anker af terwijl aan het toekomstige moment denkt als test.

Representation systems primary V Visual Seeing At Auditive tonal Hearing K Kinesthetic Feeling O Olfactory Smelling G Gustative Tasting Secondary Ad Auditive digital Thinking Visual Auditive-tonal Kinaesthetic Olfactory Gustatory Auditive- digital look say touch scent flavour insight picture accent move stink sweet conscious bright question pressure whiff appetite analyse outlook click handle reek sour thought focus rhythm loose fishy feed understand vision language insensitive air juicy know perspective speech rough nostril spicy decide

Representation systems test 4 most close to your own description 3 next best to your own description 2 next best to your own description 1 the least suited description Example: 1. I take important decisions based on: ….. my intuitive feelings ….. what sounds best for me ….. what looks the best for me ….. exact research and study of the subject 2 3 1 4

Practice Predicates 2 I see your point V. Indicate with V = visual, At = Auditive tonal, K = Kinesthetic, Ad = Auditive digital I evaluate this as soon as it is analyzed. Ad I know beyond a shadow of a doubt that that is true. V That does not resonate with me at all. At Life is in perfect harmony .“ At I am not sure I'm following you. K I'm conscious about my reflections. Ad You have a colourful future. V That is pretty hazy to me. V Does what I am saying sound right to you? “ At That information is accurate word for word. Ad I feel that I am in touch with what you're saying. K I take a dim view of your perspective. V I want to make this loud and clear. At My mental image of life is sparkling and crystal clear. V If you could only take a look at my perspective. V I see your point V. I want you to get a grasp on this. K It appears rather clear to me. V I ask myself. At I saw a twinkling in your eyes. V Are you able to get a handle on this? K I understand you. Ad That doesn't really ring a bell. At I want you to take a look at this. V What it boils down to is that what you're doing doesn't feel right to me. K I hear what you are saying. At Life feels warm and wonderful. K I think that you will understand me. Ad Am I painting a clear picture? V That information is as solid as a rock. K

Representation system typology V: Visual with their eyes upward. They breath from the top of their lungs, often sitting forward in their seats. At: Auditive They breath from the middle of the chest. they are talking to themselves . They love music and talking on the phone. They remember by using steps, procedures and sequences. K: Kinaesthetic Breathing from the bottom of their lungs. They often move slowly. They may speak slowly and with a low tune. They are standing close to people, touch the other person. Ad: Auditive digital They love ANALYZING the worlds around them. Thinking in themselves and becoming conscious about something