Hoofdstuk III: Griekenland Les 4: Par 3A, Geloven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Grieken en Romeinen Vroegmoderne tijd Moderne tijd Prehistorie Oudheid
Advertisements

De Azteekse Goden Geschiedenis 3.3.
Wereldoorlogen Kenmerk 38b Totalitaire ideologieën in de praktijk: fascisme/nationaal-socialisme Les 3 – Nazificatie van de samenleving.
Godsdienst en wetenschap
De eerste mensen Paragraaf 1 Hoofdstuk 2.
De oude Grieken Auteurs: Arzo en Nils.
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 3: Griekse.
Strijden of sporten Paragraaf 2.5.
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 3: Griekse.
Paragraaf 2.3 Geloven en weten..
Olympische Spelen.  Vraag 1 Vraag 1  Vraag 2 Vraag 2  Vraag 3 Vraag 3  Vraag 4 Vraag 4  Vraag 5 Vraag 5.
Het oude egypte (deel 2) Goden in Egypte.
Omgaan met geschiedenis
Het oude Griekenland.
Tijd van Grieken en Romeinen 3000 v Chr- 500 n Chr
Kenmerk 7: De confrontatie tussen de Romeinse en Germaanse cultuur van Noordwest-Europa Les 18: De Germaanse cultuur.
Kenmerk 7: 07 b De confrontatie tussen de Romeinse en Germaanse cultuur van Noordwest-Europa Les 2: De Germaanse cultuur en opkomst der Franken.
Kenmerk 11 De vrijwel volledige vervanging in West-Europa van de agrarisch-urbane cultuur door een zelfvoorzienende agrarische cultuur, georganiseerd.
de tijd van burgers en stoommachines
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 6: De Romeinen en hun bestuur.
Kenmerk a Opkomst van de stedelijke burgerij en b de toenemende zelfstandigheid van steden Les 2: Verschillen stad en platteland.
de tijd van burgers en stoommachines
Het oude Egypte Door Niels en Judith.
Olympische spelen Türken & Jair.
De Griekse cultuur.
Griekse kunst 3.5A.
Griekenland.
Denken over wetenschap
Goed voorbereid naar de Pabo!
Strijden of sporten Paragraaf 3.4.
Hoofdstuk V: Rome Les 3 - par 2 – Romeinse samenleving
Hoofdstuk V: Rome Les 4 - par 3A – De Cultuur van het Rijk
Griekse mythen en wetenschap
Goed voorbereid naar de Pabo!
Hoofdstuk III: Griekenland Les 3: Par 2, Het bestuur van de polis
Hoofdstuk III: Griekenland Les 7: Par 5, Griekse Kunst
Hoofdstuk 4 De Nederlanden
De tijd van Grieken en Romeinen
Hoofdstuk III: Griekenland Les 5: Par 3B, Weten
Hoofdstuk 4 De Nederlanden
Hoofdstuk V: Rome Les 5 - par 3B - Godsdienst en wetenschap
De vroege middeleeuwen, 500 – 1000
De Romeinen (500 v. C. – 476 n. C.) Deel 1: de invloed van de Romeinse beschaving op onze cultuur (pp. 2-3)
Van polis tot keizerrijk
De eerste mensen § 1.1 & 1.2.
Vragen vorige les. Uitleg. Opdracht. Quiz. Afsluiting.
Republiek in de Gouden eeuw
1VWO Hoofdstuk 3: de Grieken.
3.3 Geloven en Weten Wetenschap.
3.1 De Grieken Hoofdstuk 3.
Het land van de farao Hoofdstuk 2.
3.4 Strijden of Sporten.
2.4 Een hoogontwikkelde cultuur
De gelaagde samenleving
Hoofdstuk IV: Griekenland Par 3: De Godenwereld. Goden/Geloof Ook polytheïstisch Maar hun goden verschilden behoorlijk van die van de Egyptenaren –Op.
Lieven Van Cauwenberghe. Contactgegevens Via Via internet: PowerPoint, schema’s.
Introductie bij het negende wereldwonder. De piramide van Cheops.
De cultuur van het rijk 4.3 De tijd van de Grieken en de Romeinen.
23 Het streven van vorsten naar absolute macht 27 Rationeel optimisme en een ‘verlicht denken’ dat werd toegepast op alle terreinen van de samenleving:
Begrijpend lezen.
Machtige rijken in het Midden-Oosten
Blok 2 Grieken en Romeinen
Het 24 spel.
Cursus 3.2 : Romeinse Samenleving 1 BK Lesweek 4
Tijd van Grieken en Romeinen v.Chr. – 500 na Chr.
Toegepaste vormgeving
Blok 2 Grieken en Romeinen
Wereldoorlogen Kenmerk 38 het in praktijk brengen van de totalitaire ideologieën communisme en fascisme/nationaal-socialisme Les 2 – Nazificatie.
Kenmerk 7: De confrontatie tussen de Romeinse en Germaanse cultuur van Noordwest-Europa Les 18: De Germaanse cultuur.
§2.2 Werken en leven in het Romeinse rijk
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk III: Griekenland Les 4: Par 3A, Geloven

HOE GROEPEN MET ELKAAR OMGAAN Maatschappijmodel ECONOMIE GELD & WERK SOCIALE VERHOUDINGEN HOE GROEPEN MET ELKAAR OMGAAN CULTUUR RELIGIE KUNST NORMEN/WAARDEN BESTUUR OVERHEID POLITIEK

Goden/Geloof Ook polytheïstisch Maar hun goden verschilden behoorlijk van die van de Egyptenaren Op welke wijze? Klas Leken sterk op mensen Halfgoden Contact met de Goden was mogelijk Via een orakel (Delphi) Via een bezoekje (Zeus’ favoriete bezigheid)

Goden/Geloof Het geloof had sterke invloed op het leven Offers Bouwen van tempels (Olympische) Spelen Goede manier van begraven De Grieken verheerlijkten het leven en niet de dood

Goden op de Olympus

Heiligdommen

Delphi

Was de Pythia stoned?

Stamboom der Goden

Huiswerk Lees par 3A Maak 1 & 2