Business model canvas: FOODlogica

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is strategisch leren?
Advertisements

Op zoek naar een ondernemingsmodel dat werkt
PSO for Microsoft Dynamics 2013
9 BOUW STENEN Alex Osterwalder heeft negen bouwstenen ontwikkeld waar dit proces mee is te beschrijven. Deze bouwstenen worden samen het ‘Business model.
Definitiestudie.
Strategische vernieuwing door propositieontwikkeling
K3 Business Solutions B.V. De K3 experience: Wij verzorgen op Microsoft Dynamics gebaseerde ERP oplossingen voor retailers en wholesalers in Living, Fashion,
Facility Management & Ideamanagement A PERFECT MATCH René Blok
“The Heineken way of life”
Kennis Sessie PSO 2013.
WE GAAN VOOR GOUD! Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland.
Business Modeling Koppeling - SharePoint & CRM. Value Proposition Breed inzetbare koppeling met veel mogelijkheden, hierdoor is geen maatwerk nodig. Deze.
Onze missie: “Wij voorzien onze opdrachtgevers en partners van simpele, praktische, kosteneffectieve en kwalitatief hoogwaardige oplossingen”.
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
Een startersgids voor innovatie
Merkbelevenissen Communicatie of Distributie? De keten of media? me·dia de; mv middelen om informatie over te dragen: radio, tv, pers, internet enz.; Pas.
K3 Business Solutions B.V. De K3 experience: Wij verzorgen op Microsoft Dynamics gebaseerde ERP oplossingen voor retailers en wholesalers in Living, Fashion,
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
De kracht van HBSoftware B.V Onze kracht is branchekennis. Wij begrijpen wat vastgoedontwikkeling is. Wij weten wat de prioriteiten van het management.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
Business model puzzle Leer de mechaniek, ken je flexibiliteit.
College 4, jaar 2, Zomer 2010 Projectles Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
Business Model Generation Avans 30 januari 2012.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
Experimenteren op Afstand SURF/DU dag – 7 oktober 2004 Gaming, Simulaties, Cases: Authentic Learning Leendert van Gastel Universiteit van Amsterdam.
Hoe stel ik een ondernemingsplan op?
Philips Launch Event Hartelijk welkom Introductie Philips Sopho IPC systeem.
Naar een optimaal HR - beleid
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Business en IT Consulting
Minor Project- en Programmamanagement
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
De rol van de businesscases bij opschaling in de zorg Marian Schoone – TNO Work Health Technology Irek Karkowski – Dutch Domotics.
Business IT & Management
Created by BM|DESIGN|ER bemiddeling default. Created by BM|DESIGN|ER PARTNERS Huisartsenposten? Landelijke Huisarts Vereniging? Tandarts vereniging? VALUE.
Over de grens met gas Boost your business, ignite your success Werkconferentie Novio Tech Campus Nijmegen, 6 juni 2014.
Created by BM|DESIGN|ER Klokjes Woonbedrijf default.
Created by BM|DESIGN|ER Ons Idee Ons Idee - kern Generatieleren Business Boost Interim advies.
Created by BM|DESIGN|ER FlowVix default Routz IsarNet Cisco Hardware resellers.
Created by BM|DESIGN|ER Business model Schoonmaakrooster.com default 2e.
Created by BM|DESIGN|ER Esther van Bentum default.
Agenda, Regels, Rollen. 2016? Hoe? Het Business Model Canvas!! 1.
Created by BM|DESIGN|ER oh contrl generiek gem oh prov oh rijks oh zbo's ssc/gr's energie zorg.
Created by BM|DESIGN|ER Opleiden Waarden leerwerkadvies leer-werk Waarom leertraject community training.
Created by BM|DESIGN|ER Discover your story CONCEPT default.
Created by BM|DESIGN|ER Spijkerman Current default Aannemers/ Installateurs Stakeholders.
Created by BM|DESIGN|ER Opdracht Expertise Centrum SOWECO.
Created by BM|DESIGN|ER Nivon Reizen - Alg dln vrijw bureau.
Created by BM|DESIGN|ER NoaberGilde default willempoterman.
Created by BM|DESIGN|ER A taste of Life Afschaffen Verhogen Verminderen Ongewijzigd Creëren.
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
Created by BM|DESIGN|ER Henri Nefkens B.V.. Created by BM|DESIGN|ER PARTNERS Marketingbureau Poetsbedrijf Accesoires inbouwservice VALUE PROPOSITION Kwaliteit.
Created by BM|DESIGN|ER HUB053 HUB053-ini HUB053-run.
Loont investeren in DCIM?
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Innovatie met IBM Cloud Orchestrator.
Inhoudsopgave Fasering Product Clearing & Settlement
Sector, Firm Size and ICT investments
Businessplan Hanna Copini.
Spark your idea.
Utrecht Attractive and Accessible: Focus on the User
Presentatie van ondernemingsplan
Presentatie van ondernemingsplan
Businessplan Hanna Copini.
Bedrijfsnaam Ondernemingsplan.
Levenscyclus van de productontwikkeling van Janus Henderson
Date: Royal Lemkes Plastics AIPH conference.
Transcript van de presentatie:

Business model canvas: FOODlogica James Hallworth, New Business, Thursday 22nd May 2014, Amsterdam

Introductie business model canvas Voor een nieuw idee / verdien model is het handig een business canvas model (zie volgende sheet) in te vullen t.b.v. go / no go beslissing door directie. Met name in de begin fasen van de innovatie funel biedt dit model op 1 A4 snel inzicht in wat het idee inhoudt. Bijvoorbeeld tijdens de idee fase en concept ontwikkeling. Als in latere fases (haalbaarheid, uitrol) van de innovatie funel de echt grote investeringen c.q. oprichting van een aparte BV als go / no go voor de directie voorligt is een meer in detail uitgewerkt businessplan (met financiële onderbouwing) noodzakelijk.

Business Model Canvas: FOODlogica / Local Food Hub Value Proposition Channels Customer Relationships Segments Revenue Streams Cost Structure Key Partners Key Resources Activities To provide 100% CO2 free distribution of sustainably produced, locally grown/sourced foods. Integration into the distibution logistics of perishable food products in an manner which is equally efficient qua time and cost as fossil driven delivery but without the huge negative consequence for the city and its inhabitants Local food producers such as farmers, buchters, dairies or bakeries Distributors or wholesalers of local produce Restaurants, shops, grocers and other ‘sales to public’ points Electrical cargobike manufacturer Solarpanel manufacturer Warehouse owner/operator Direct contact met zowel producent (leverancier) als consument (ontvanger). Supply and demand will be matched, by way of personal contact, to provide a professional and friendy service FOODlogica will, in the first instance, target high-end restaurants, deli’s, traitteurs, healthfood stores and supermarkets/ shops with a focus on the promotion of sustainable/organic/local foods. These same companies may also be targeted for sale of advertising space. ‘Hub storage’ and fine city distribution of locally produced food goods with the inner city ‘grachtengordel’ of Amsterdam Solar charged electrical cargobikes Excellent network of customers within Amsterdam inner city Logical system enabling quick and efficient distribution of goods Direct sales via existing network. Word of mouth sales via existing customers and receivers. Advertizing via sustainability network Hardware: Bikes, storage container/charging station, solar panels, hub-warehousing, office material & IT. Software: Distribution planning software, drivers, warehouse staff, management As the hub-warehouse will be used purely for transshipment of incoming goods from diesel trucks to cargobikes, income must be generated soley from distribution (and advertising on bikes?) and return cargo.

Uitleg per onderdeel (1) Customer Segments: Welke specifieke klanten(groepen) wil je bedienen? Wat zijn de behoeften van deze klanten(groepen)? Value Proposition: Welke onderscheidende waarde bied je? Welke problemen help je oplossen? Dit kunnen zowel de huidige als de toekomstige behoeftes zijn. Waarom zouden deze klanten zaken met jou moeten doen (en niet met iemand anders?) Customer Relationships: Hoe onderhoud je de contacten met de verschillende klantensegmenten? Op welke manier wil elk aspecifiek klantensegment dat jij contact met hen onderhoudt. Welke manier is voor elk segment de juiste en meest rendabele? Channels: Hoe worden klanten(groepen) op de hoogte gehouden van ons aanbod? Op welke manier ervaren zij onze waarde propositie het beste? Op welke manier kunnen zij ons aanbod kopen en verkrijgen?

Uitleg per onderdeel (2) Revenue Streams: Waar verdienen wij nu ons geld mee? En in de toekomst? Hoe kunnen wij aanvullende bronnen van inkomsten ontwikkelen? Key Resources: Welke hulpbronnen heb je nodig om je waarde propositie te creëren? Voor je distributie? Om de klantenrelaties te onderhouden? Om nieuwe klanten te krijgen? Key Activities: Welke kernactiviteiten zijn essentieel om je waarde propositie te creëren of te versterken? Om de klantenrelaties te onderhouden? Om nieuwe klanten te krijgen? Partners: Welke partnerships zijn essentieel om ons aanbod te maken of te co-creëren? Welke partners zijn cruciaal om nog succesvoller te zijn? Cost Structure: Welke kosten zijn essentieel om jouw business model te laten functioneren? Welke hulpbronnen en kernactiviteiten zijn het meest kostbaar? Welke kosten zijn vast, welke zijn variabel?

Projectplan Geef in business canvas document al een eerste opzet van een projectplan.  Doel en eindproducten Wat is beoogde resultaat van komende fase? Wat zijn de belangrijkste vragen, onzekerheden en issues om op te lossen? Wat zijn de eindproducten? Bv marktonderzoek, financieel model resulterend in gevalideerde business case; of realisatie van technisch ontwerp, financiering, contracten in ontwikkelingsfase. Gebruik de sheets op de volgende pagina’s om e.e.a. verder uit te werken.

Team, organisatie, randvoorwaarden, middelen Wie is opdrachtgever en wie is projectleider? Wie in projectteam? Moet expertise van buiten worden aangetrokken? Welke projectrisico’s moeten worden afgedekt en hoe? Voortgangrapportages. Hoe vaak en aan wie wordt over voortgang gerapporteerd? Naam Afdeling Rol Tijdsbesteding

Actieplan Onderdeel Acties Resultaat Wie Tijdsplanning Budget  Toelichting   Bv Onderzoek Bv Marktanalyse Financieel model Test Financial close Project- planning …