(Niets doen… alles gaat vanzelf)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe help ik mijn kind om effectief te leren?
Advertisements

Leren in een online wereld (part 1)
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
AANLEIDING Projecten die studenten moesten organiseren gingen vaak mis in de voorbereiding. Vaak lag dat aan miscommunicatie en te weinig voorbereiding.
Portfolio Website Tim Klijn Klas: MBI m1 Datum: 21 november 2007
WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Methodiek: ‘leer der te volgen methoden’. (Uit: Van Dale woordenboek)
Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?
Voorzetsels.
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Workshop ‘Competenties’
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: startfase en divergerende.
Pia Terstroet (Terpm) les 1 Mail: Wiki: Media en creativiteit MEDMC101D Creative.
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING
Naam: Tim Klijn Klas: MBI M1 Datum:
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
InstapthemaPeriode 1 instapthemaPeriode 2 EXIT procedure één IT gehaald? ja nee Periode 3 Instapthema en BPV Periode 4 EXIT procedure twee IT’s gehaald?
Toetsen & Toetsen 16 november Toetsen & Beoordelen Na deze ochtend 1- Weet je wat een effectieve en gefundeerde toetsconstructie is 2- Weet je.
Het werken met portfolio
AO 2 december 2009 Voorfase en startfase AO & Op weg naar ons eigen AO en Ons eigen ontwerp.
Op naar…
Bijeenkomst niveau 4 Detailhandel
MBO Oosterhout Onderdeel van ROC West-Brabant
Drenthe College Regionaal Opleidingen Centrum
ACT Advies, Consultancy & Training Note: deze presentatie is op hoofdlijnen beschreven en vraagt om nadere toelichting.
CE / IBL Slb Jaar 1, les 2 (1.4).
De kubus van CSPE succesfactoren!
De nieuwe zorg Het nieuwe werken Het nieuwe leren
Honoursonderwijs in HBO
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
LEERJAAR 1 SAW.  Wat wil ik gaan doen: A. Pedagogische werk > Kinderopvang (Niv 3 en 4) > Jeugdzorg (niv 4) B. Maatschappelijke zorg > Maatschappelijke.
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
Praktijkervaring en reflectie

werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Bewegen Vaardigheid: Hoe je een probleem oplost. Wat GFIBAC betekend. © Ing W.T.N.G. Tomassen.
Kiezen voor keuzedelen
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Ons leervermogen moet in de 5 de versnelling – maar hoe ? Pim Verheijen NSCU – bestuurslid / oprichter Cap Cloud - online platform voor performance, kennis,
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
& Onze Staatvandienst Landelijk werkend, regionale focus – Hoofdkantoor Deventer – Kantoren in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem,
+ E-Portfolio Laat zien wat je in huis hebt! Docentendag 14 januari 2016 Jeroen Bakker Paragin Roelf Jager Advimaco.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Inzet universitaire studenten op de werkvloer. Programma Voorstellen Hoe is het idee ontstaan? Een student aan het woord. Hoe zijn we te werk gegaan?
Toetsing: het hart van onderwijs! 16 april 2013 Karen Heij.
Hoe ontwikkel ik mezelf als leraar?
REGELREKSESSIE SCHAKELDAG 21 juni 2016 Boukje Keijzer en Marte Kappert.
If it doesn’t spread……it’s dead
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Vakmanschap voor jongeren in het sociale domein
Creatief Denken maar eerst:.
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Creatief Denken maar eerst:.
SHEQ SHQ.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
BOM-model PV 25/03/2014.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Transcript van de presentatie:

(Niets doen… alles gaat vanzelf) Een beeld* van mijn opleiding tot nu toe (Niets doen… alles gaat vanzelf)

LEERWINST Arnoud Wonnink Master Learning & innovation

Hoe kom ik tot…. Hier ->

of groei ik tot dit……………

Het heeft me aardig aan het denken gezet

Hoe leer en innoveer je?

De opleiding geeft een aantal tools… om gebruik van te maken

Projecten en kwaliteit in organisaties kwaliteitsverbeteren Planmatig werken Projecten en kwaliteit in organisaties

Schets van onderzoek maken Systematisch denken Schets van onderzoek maken Onderzoek

Begeleiden van veranderingen en zelfreflectie mensen in beweging krijgen communicatieprocessen Begeleiden van veranderingen en zelfreflectie

Leertheorieën Anders denken Veranderkunde

Met deze tools……………………………..

Processen constructief op gang te brengen

Procesmatig te denken….

Er zijn verschillende raderen in gang gezet………..

De weg naar ondernemerschap ….in 3 stappen Initiëren, ondernemen, realiseren…………………….

Deep –learning, communicatie, coaching………….

Pedagogische visie, ontwerpen, oplossingen……. Stap 1: Ondernemendheid Stap 2: Ondernemend handelen Stap 3: Ondernemerschap CE Pedagogische visie, ontwerpen, oplossingen…….

Programma is het eerste startpunt Cyclisch, interactief, sensitief…………………………….

Nadenken over gedachten achter de keuze……… …………………….en niet direct de oplossing geven

Tonen van competenties Leercyclus De leervraag invulling Tonen van competenties en reflectie Detailgericht, vasthoudend en kwaliteitsgericht 3 …………………………………………..denken in modellen Beslissingsbasis Kennis en vaardigheden beroepscontexten BPV Leerbedrijf Simulatie Integrale leerlijn 2 1 De leervraag invulling Opzet 2008-2009

ALGEMEEN BASISJAAR SECTORALE AANPAK ECONOMIE Welke opleidingen passen hier nog meer binnen??? Zit hier zoveel overlap? Ja of nee? Eerst jaar volgen d.m.v. ROC toetsen. Hierdoor goed beeld van niveau. Hier pas KC-Handel Of SPL materiaal Jaar 3 Summatief niv. 4 toetsen Ontwerpt oplossingen die betaalbaar en organiseerbaar zijn NED/ENG/REK 3F DH NIV. 4 GH NIV. 4 ZD NIV. 4 DOORSTROOM HBO Ondernemer Schap CE Jaar 2 Summatief niv. 3 toetsen Formatief niv. 4 toetsen?? NED/ENG/REK 2F DH NIV. 3 CM NIV. 3 HORECA NIV. 3???? Ondernemend handelen ….om samen met de managers te denken of soms zelfs eerder Jaar 1 Formatieve ROC toetsen Niveau beoordelen 3 of 4?? Trajecten altijd via niv. 3 doen? NED/ENG/REK 2F ALGEMEEN BASISJAAR SECTORALE AANPAK ECONOMIE NIVEAU 3 & 4 Ondernemer schap

Met de tools die we tot op heden aangeboden gekregen………. Afstand nemen is soms nodig Andere bril innovatiekansen zien Creatief denken Vragen omdraaien Flexibel associëren Met de tools die we tot op heden aangeboden gekregen………. Andere invalshoeken Laat oordeel over een nieuw idee los Duidelijk beeld proberen neer te zetten over “hoe de leerling kijkt naar de wereld” > wat doen we ermee? Vaste denkpatronen doorbreken Creatief denken vraagt niet veel tijd, wel aandacht AW

……….nagedacht over iets veel groters voor de masterthesis Wat eerst leek een klein topje te zijn…….

Blended Learning BOEKEN COMPUTER Dat vanuit een een andere context bekeken kan worden……. COACHING/GESPREKKEN DOCENT/STUDENT

Dus de leerwinst?? …………….. enkele beelden dan maar………..

LEERWINST

LEERWINST

LEERWINST

LEERWINST

Ik heb nog heel wat te leren………………………………

En het zal niet altijd even makkelijk gaan………….

……………..om alle stukjes op z’n plaats te krijgen

Conclusie tot nu toe………………………………………..

Ik heb veel geleerd……….

(*zie mijn verslagen voor de woorden) Het is een beeld*…… (*zie mijn verslagen voor de woorden) Muziek: Robbie Williams