(Niets doen… alles gaat vanzelf) Een beeld* van mijn opleiding tot nu toe (Niets doen… alles gaat vanzelf)
LEERWINST Arnoud Wonnink Master Learning & innovation
Hoe kom ik tot…. Hier ->
of groei ik tot dit……………
Het heeft me aardig aan het denken gezet
Hoe leer en innoveer je?
De opleiding geeft een aantal tools… om gebruik van te maken
Projecten en kwaliteit in organisaties kwaliteitsverbeteren Planmatig werken Projecten en kwaliteit in organisaties
Schets van onderzoek maken Systematisch denken Schets van onderzoek maken Onderzoek
Begeleiden van veranderingen en zelfreflectie mensen in beweging krijgen communicatieprocessen Begeleiden van veranderingen en zelfreflectie
Leertheorieën Anders denken Veranderkunde
Met deze tools……………………………..
Processen constructief op gang te brengen
Procesmatig te denken….
Er zijn verschillende raderen in gang gezet………..
De weg naar ondernemerschap ….in 3 stappen Initiëren, ondernemen, realiseren…………………….
Deep –learning, communicatie, coaching………….
Pedagogische visie, ontwerpen, oplossingen……. Stap 1: Ondernemendheid Stap 2: Ondernemend handelen Stap 3: Ondernemerschap CE Pedagogische visie, ontwerpen, oplossingen…….
Programma is het eerste startpunt Cyclisch, interactief, sensitief…………………………….
Nadenken over gedachten achter de keuze……… …………………….en niet direct de oplossing geven
Tonen van competenties Leercyclus De leervraag invulling Tonen van competenties en reflectie Detailgericht, vasthoudend en kwaliteitsgericht 3 …………………………………………..denken in modellen Beslissingsbasis Kennis en vaardigheden beroepscontexten BPV Leerbedrijf Simulatie Integrale leerlijn 2 1 De leervraag invulling Opzet 2008-2009
ALGEMEEN BASISJAAR SECTORALE AANPAK ECONOMIE Welke opleidingen passen hier nog meer binnen??? Zit hier zoveel overlap? Ja of nee? Eerst jaar volgen d.m.v. ROC toetsen. Hierdoor goed beeld van niveau. Hier pas KC-Handel Of SPL materiaal Jaar 3 Summatief niv. 4 toetsen Ontwerpt oplossingen die betaalbaar en organiseerbaar zijn NED/ENG/REK 3F DH NIV. 4 GH NIV. 4 ZD NIV. 4 DOORSTROOM HBO Ondernemer Schap CE Jaar 2 Summatief niv. 3 toetsen Formatief niv. 4 toetsen?? NED/ENG/REK 2F DH NIV. 3 CM NIV. 3 HORECA NIV. 3???? Ondernemend handelen ….om samen met de managers te denken of soms zelfs eerder Jaar 1 Formatieve ROC toetsen Niveau beoordelen 3 of 4?? Trajecten altijd via niv. 3 doen? NED/ENG/REK 2F ALGEMEEN BASISJAAR SECTORALE AANPAK ECONOMIE NIVEAU 3 & 4 Ondernemer schap
Met de tools die we tot op heden aangeboden gekregen………. Afstand nemen is soms nodig Andere bril innovatiekansen zien Creatief denken Vragen omdraaien Flexibel associëren Met de tools die we tot op heden aangeboden gekregen………. Andere invalshoeken Laat oordeel over een nieuw idee los Duidelijk beeld proberen neer te zetten over “hoe de leerling kijkt naar de wereld” > wat doen we ermee? Vaste denkpatronen doorbreken Creatief denken vraagt niet veel tijd, wel aandacht AW
……….nagedacht over iets veel groters voor de masterthesis Wat eerst leek een klein topje te zijn…….
Blended Learning BOEKEN COMPUTER Dat vanuit een een andere context bekeken kan worden……. COACHING/GESPREKKEN DOCENT/STUDENT
Dus de leerwinst?? …………….. enkele beelden dan maar………..
LEERWINST
LEERWINST
LEERWINST
LEERWINST
Ik heb nog heel wat te leren………………………………
En het zal niet altijd even makkelijk gaan………….
……………..om alle stukjes op z’n plaats te krijgen
Conclusie tot nu toe………………………………………..
Ik heb veel geleerd……….
(*zie mijn verslagen voor de woorden) Het is een beeld*…… (*zie mijn verslagen voor de woorden) Muziek: Robbie Williams