Hoger onderwijs ranking in Europees perspectief: Het CHE-systeem 2 december 2005 Amersfoort.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
OVER APPELS EN PEREN OF: Hoe vergelijken we het onvergelijkbare? Bijdrage DAIR-seminar, Frank Steenkamp (HOP/Choice, Leiden)
Advertisements

Doorstroming Het Nederlands onderwijssysteem en internationale onderwijsmogelijkheden in Nederland.
Warmte Koude Kaart en 3D model Den Haag
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Powered by Studiekeuze123 Wilma de Buck Programmamanager Studiekeuze123.
Innovatie en stakeholders in VO
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Strategische partnerschappen 2014 – 2020
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Toekomst van de e-Infrastructuur
De docent tussen vakwetenschap en schoolvak
Michel Visser Founder EesySoft
Samenwerking tussen academisch en professioneel HO Een Europese kijk Hans Vossensteyn Studiedag Associatie K.U. Leuven “Hoger onderwijs: binair, complementair,
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
Workshop 1 Geïntegreerde kwaliteitszorg : een voorwaardenscheppend kader voor de Vlaamse Kwalificatiestructuur 10 februari 2012.
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
University of Applied Sciences
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Hoe word je de beste opleiding van Nederland?
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
Presentatie 9 juni 2011 Excellente onderwijsprogrammering Bijeenkomst van sectievertegenwoordigers in het kader van de PSG-Expeditie donderdag 9 juni 2011.
Zorginnovatie in een academisch netwerk
Nov.09/ccinternational/worldcafe 1 Netwerk bijeenkomst Logo van uw bedrijf ONDERWIJS OVERHEID BEDRIJVEN ONDERWIJS OVERHEID BEDRIJVEN nov.09/ccinternational/worldcafé.
LOB in Entree Platform Entree 20 juni 2014.
19 juni 2008 PRESERVERING Van beleid naar praktijk.
Professie & Hoger Onderwijs 2013 Centraal staat het verder ontwikkelen en uitdragen van projectmanagement als vak Dit doen we door: het stimuleren van.
Europese subsidiemogelijkheden Ellen Hanselman. Leven Lang Leren Programma Wat is het? Wat zijn de mogelijkheden? Waarom deelnemen? Hoe werkt het?
Naar een nationale digitale bibliotheek Bas Savenije 21 oktober 2014.
Sirius audit commissie: lessons learned Ariana Need.
Kennismarkt OCW Connecting worlds: Samenwerking tussen onderzoek en onderwijs Linda Sontag (NRO) Annemarijke Jolmers (NRO) Rosanne Zwart (UU) Jordi Vermeulen.
Hoger Onderwijsbeleid en sturing in Europees perspectief Een kritische blik op de WHOO Marijk van der Wende CHEPS 15 december 2005.
1 WG Europass Certificaatsupplement 23/03/2012, Networking the networks Anneke Vanden Bulcke.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
De rol van de universiteit tegenover haar gemeenschap KUL emeritiforum op de KULAK Piet Vanden Abeele 25 maart 2004.
Bindend Studieadvies binnen TNW Hype of Hulp? Marieke Hofman, Studieadviseur Technische Geneeskunde.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
Verder studeren in het buitenland Greet Van de Vyver, Dienst Studieadvies 25 oktober 2011 Hoe begin je eraan?
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
HET MERK DEN HAAG SESSIE CITYBRANDING MEET&SHARE 10 NOVEMBER.
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
Clustergewijs accrediteren Bijeenkomst 17 maart 2014 Utrecht.
Introductie SW-Vircamp / VIRCLASS Remmelt Veenkamp, INH This presentation reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible.
1 EXPATS IN DELFT Belang, wensen en mogelijkheden Paul Rullmann.
Hansa Green Tour Winter Edition 2016 World Sustainable Energy Days.
SOCIAL MEDIA INZETTEN VOOR HET AANTREKKEN VAN NIEUWE STUDENTEN Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers Marc Zinck Stagno Workshop “Social Media.
A3 methodiek A3 methodiek: leiderschap in transitie-control?
Openstelling Europese arbeidsmarkt in functie van knelpuntberoepen Agoria, Fons Leroy Gedelegeerd bestuurder VDAB.
Wat betekent dat voor huidige VWO-ers Fried Keesen University College Utrecht UU Internationale Universiteit.
Verder studeren in het buitenland Greet Van de Vyver, Dienst Studieadvies 14 oktober 2010 Hoe begin je eraan?
If it doesn’t spread……it’s dead
Open(bare) onderwijsdata
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
ETUDE Toetsservicesysteem
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Nederlands / Vlaams Platform Taalbeleid Hoger Onderwijs Platformbijeenkomst n.a.v. Adviesrapport ‘Vaart met taalvaardigheid. Taalbeleid in het hoger.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Toolkit professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
Uitwisselen van gegevens
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
Introductie.
Impact Themadag HO Amersfoort, Bas Beisiegel NA Erasmus+
VERWACHTE UITKOMST VERWACHTE IMPACT DOELGROEPEN
Transcript van de presentatie:

Hoger onderwijs ranking in Europees perspectief: Het CHE-systeem 2 december 2005 Amersfoort

Motie Visser “Verzoekt de regering….in de nieuwe WHOO te verwerken …..een aanzet tot een systeem van (inter)nationale ranking” (13 juni 2005)

Motie Visser (2) Ranking moet de dynamiek en het streven naar kwaliteit in het hoger onderwijs verbeteren. Het geeft bedrijven, studenten, docenten en onderzoekers inzicht in de geleverde prestaties. Het Nederlands HO moet kwaliteit bieden en internationaal herkenbaar zijn. Door het invoeren van ranking zullen onderwijsinstellingen in Nederland beter herkenbaar worden voor zowel Nederlandse als buitenlandse studenten Maar ook werkgevers hebben er baat bij.

Rankings zijn realiteit Higher Education: Ranking Asia | Australia | Canada | Europe | Germany | Hong Kong | United Kingdom | United StatesAsiaAustraliaCanadaEuropeGermany Hong KongUnited KingdomUnited States World University Ranking (THES) Shanghai Ranking Keuzegids, Elsevier, Kennis in Kaart

CHEPS over ranking Pragmatisch: –Goede aanpak kiezen –Eigenaarschap goed beleggen Minimale ontwerpeisen: –Instellingen niet als geheel ranken –Zowel onderzoek als onderwijs –Zowel feiten als percepties –Interactief format (“quality is in the eye of the beholder”) –Relevante informatie genereren voor verschillende stakeholders –Ranking gegevens moeten internationaal toegankelijk en vergelijkend zijn Eigenaarschap: –Instellingen (pro)actieve rol –Samen met belangrijkste stakeholders (studenten en werkgevers) –In platform met onafhankelijk expertisecentrum en mediapartner –Deelnemend in breder Europees samenwerkingskader

CHE ranking systeem Best practice Komt het best aan deze ontwerpeisen tegemoet Effectief arrangement omtrent eigenaarschap Oostenrijk en Zwitserland hebben zich aangesloten Nederland ook? Naar een Europees ranking systeem

Stellingen 1.Een goed ranking systeem bevordert de kwaliteit en transparantie van het hoger onderwijs. 2.Een goed ranking systeem geeft instellingen (en haar stakeholders) een gedifferentieerd inzicht in de kwaliteit van hun prestaties. 3.Een goed ranking systeem bevordert de actieve bijdrage van studenten aan de kwaliteit van het hoger onderwijs. 4.Een goed ranking systeem verbetert het keuzeproces van studenten. 5.Een goed ranking systeem bevordert de internationale aantrekkelijkheid en toegankelijkheid van het Nederlandse hoger onderwijs. 6.Een goed ranking systeem is Europees/internationaal. 7.Nederland moet zich aansluiten bij de CHE ranking.