Hoger onderwijs ranking in Europees perspectief: Het CHE-systeem 2 december 2005 Amersfoort
Motie Visser “Verzoekt de regering….in de nieuwe WHOO te verwerken …..een aanzet tot een systeem van (inter)nationale ranking” (13 juni 2005)
Motie Visser (2) Ranking moet de dynamiek en het streven naar kwaliteit in het hoger onderwijs verbeteren. Het geeft bedrijven, studenten, docenten en onderzoekers inzicht in de geleverde prestaties. Het Nederlands HO moet kwaliteit bieden en internationaal herkenbaar zijn. Door het invoeren van ranking zullen onderwijsinstellingen in Nederland beter herkenbaar worden voor zowel Nederlandse als buitenlandse studenten Maar ook werkgevers hebben er baat bij.
Rankings zijn realiteit Higher Education: Ranking Asia | Australia | Canada | Europe | Germany | Hong Kong | United Kingdom | United StatesAsiaAustraliaCanadaEuropeGermany Hong KongUnited KingdomUnited States World University Ranking (THES) Shanghai Ranking Keuzegids, Elsevier, Kennis in Kaart
CHEPS over ranking Pragmatisch: –Goede aanpak kiezen –Eigenaarschap goed beleggen Minimale ontwerpeisen: –Instellingen niet als geheel ranken –Zowel onderzoek als onderwijs –Zowel feiten als percepties –Interactief format (“quality is in the eye of the beholder”) –Relevante informatie genereren voor verschillende stakeholders –Ranking gegevens moeten internationaal toegankelijk en vergelijkend zijn Eigenaarschap: –Instellingen (pro)actieve rol –Samen met belangrijkste stakeholders (studenten en werkgevers) –In platform met onafhankelijk expertisecentrum en mediapartner –Deelnemend in breder Europees samenwerkingskader
CHE ranking systeem Best practice Komt het best aan deze ontwerpeisen tegemoet Effectief arrangement omtrent eigenaarschap Oostenrijk en Zwitserland hebben zich aangesloten Nederland ook? Naar een Europees ranking systeem
Stellingen 1.Een goed ranking systeem bevordert de kwaliteit en transparantie van het hoger onderwijs. 2.Een goed ranking systeem geeft instellingen (en haar stakeholders) een gedifferentieerd inzicht in de kwaliteit van hun prestaties. 3.Een goed ranking systeem bevordert de actieve bijdrage van studenten aan de kwaliteit van het hoger onderwijs. 4.Een goed ranking systeem verbetert het keuzeproces van studenten. 5.Een goed ranking systeem bevordert de internationale aantrekkelijkheid en toegankelijkheid van het Nederlandse hoger onderwijs. 6.Een goed ranking systeem is Europees/internationaal. 7.Nederland moet zich aansluiten bij de CHE ranking.