PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom bij de ouderavond: “Toptalent”
Advertisements

Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Plusgroepen in het basisonderwijs.
Contactpersoon: Claudia Heijink
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Leonardo school – Hoogbegaafdheid
Gedragsproblemen
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Te slim om veters te strikken
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Rekenkundig begaafd… Ze zijn goed in het leggen van verbanden
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Oog voor slimme kinderen?!
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
Keuze van de VMBO leerling
Het begeleiden van (hoog)begaafde leerlingen
PLUSKLAS.
Speerpunten uitkomst leerlingen- en oudertevredenheidsonderzoeken.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
Hoogbegaafde kinderen vereisen eigen aanpak!
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
Hoogbegaafdheid.
Hoogbegaafd? Herkennen en erkennen
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Motivatie Een samenhangend geheel aan motieven van een leerling die hem tot een activiteit aanzetten. Een samenhangend geheel aan motieven van een leerling.
VMBO LWOO TL GL VWO KB atheneum gymnasium BB Welkom.
Zeg nee tegen pesten! 1BSAW- Sofie De Clerck.
DE INVLOED VAN ICT VAARDIGHEDEN VAN DOCENTEN OP AFSTANDSONDERWIJS AAN LANGDURIG ZIEKE KINDEREN MET BEHULP VAN EEN KLASSECONTACTSET Emma Degrande December.
BELEIDSPLAN. Concept en Pilot jaar  Het team van O.B.S “de Westhoek” voert het zogenaamde Handelings Gericht Werken in (HGW).  We stemmen.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
ACHTERGRONDINFO Fulltime Basis-Onderwijs voor hoog-intelligente en hoog-sensitieve kinderen Rotterdam, april 2016 Stichting H 4 O.
Basisschool het Schrijverke dinsdag 13 maart 2007 Informatieavond: Hoe realiseer je als school aanbod voor hoogbegaafde leerlingen?
JONG LEESTALENT Lezende kleuters in onze school. Voorstellen Ilse Meezen CED-groep afdeling ontwikkeling en onderzoek Onderwijsverbeteringen voor leerlingen.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Door Vincent Kok  WWaarom heb ik dit onderwerp gekozen WWat is hoogbegaafdheid eigenlijk? EEen geschenk met een keerzijde HHoogintelligent VVerdeling.
DERDE NIVEAUGROEP OP DE LINDERTE DOOR DE WERKGROEP PLG.
Experten in de derde graad Proefproject
Dries Stessens en Annelien Vermijlen HOOGBEGAAFDHEID IN DE KLAS 1.
Loopbaancompetenties
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Leerlingen en ouders aan het woord
Ouderinformatie avond
Koningin Julianaschool,
Naar een typologie van scholen
Unbeteiligter? hoogbegaafd?
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
OPEN-KLAS Vernieuwd zorgproject waar leerlingen de verantwoordelijkheid nemen over hun eigen leerproces. Een boeiende werkplek waar leerlingen leren out-of-the-box.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Doubleren.
Profiel van een plusleerling
Van Maerlantlyceum Invoering laptops leerjaar 1 en leerjaar 4
Doubleren.
Transcript van de presentatie:

PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT Els van Houten

Het Pedagogisch Quotiënt Quotiënt = een deling, verhouding tussen 2 dingen Pedagogisch quotiënt = verhouding tussen gerealiseerde pedagogische omgang en ideale beeld daarvan. -> In welke mate kan de school/ leraar aan behoeften van elk kind tegemoet komen.

Wat een leraar zou moeten kunnen Professionaliteit van leraar (Boyle)= “Het geheel van attitudes van docenten t.o.v. hun werk + kennis + vaardigheden” 5 dimensies van professionaliteit: - vakinhoudelijke professionaliteit - didactische professionaliteit - organisatorische professionaliteit - pedagogische professionaliteit - reflexieve professionaliteit

Hoe hoogbegaafde leerlingen zijn... Volgens het triadisch interdepentiemodel van Renzulli en Monks: Hoogbegaafdheid = hoge intelectuele vermogens + motivatie + creativiteit Ontwikkeling van hoogbegaafdheid door invloeden van school, gezin en vrienden

Onderscheid tussen hoogintelligent en hoogbegaafd Hoogintelligent = IQ hoger dan 130 Hoogbegaafd = - IQ hoger dan 130, - uitblinken op veel gebieden - gemakkelijk kunnen leren - snelle vroege ontwikkeling - creativiteit/ originaliteit - goed leggen van verbanden - grote denksprongen maken - analyseren van problemen - voorkeur voor abstractie - hoge mate van concentratie - grote zelfstandigheid - hoge motivatie/ veel energie - perfectionistisch - apart gevoel voor humor

Wat hoogbegaafde leerlingen van hun leraar vragen Hoogbegaafden hebben onderling verschillende onderwijsbehoeften  adaptief onderwijs  basis voor adequate begeleiding; Eigenschappen die goede leraar zou moeten bezitten: aanvaarding, geduld, gevoel voor humor, ontvankelijkheid, waarheidsliefde, waarnemingsvermogen

Vakinhoudelijke professionaliteit: kennis van en inzicht in leerinhouden en de legitimering daarvan.  Leraar moet begeleidende rol en niet onderwijzende rol hanteren. Pedagogische professionaliteit: inzicht en vaardigheden met betrekking tot de persoonlijkheids- en gemeenschapsvorming van leerlingen. Adaptief onderwijs, met oog voor waardering, sociale veiligheid, serieus nemen en uitdaging. Didactische professionaliteit: kennis en vaardigheden betreffende instructiegedrag en de technische controle van het leerproces. Aangepaste didactische werkwijzen met voldoende uitdaging. Maatregelen als versnelling, compacten en verrijking

Organisatorische professionaliteit: de eisen die het functioneren van de leraar in de schoolorganisatie stel  Differentiatie met o.a. plusklas door een specifiek beleidsplan voor hoogbegaafde kinderen Reflexieve professionaliteit: het willen en kunnen doordenken van de andere vier dimensies van professionaliteit, in onderlinge samenhang en in breder maatschappelijk verband  Tijdig adequate maatregelen, acceptatie van hun speciale aanpak en communicatie tussen leerkrachten & ouders.

Als hoogbegaafde leerlingen niet krijgen wat ze nodig hebben Problemen als gevolg van niet tijdig onderkennen/ niet adequaat begeleiden van hoogbegaafdheid: moeite met aanpassing aan tempo van klas  onderwijs vaak saai sociale aanpassing verloopt niet soepel  worden gepest, sociaal isolement perfectionisme  faalangst weinig uitdaging  verveling, demotivatie, onderpresteren frustraties  gedragsproblemen

Slot Begeleiding van hoogbegaafden maakt deel uit van het vak waarvoor een leerkracht is opgeleid, maar anderzijds is het toch een apart vak. Hoogbegaafde leerlingen vragen specifieke eigenschappen en vaardigheden van hun leraren, maar ook tijd en geduld. (illustraties uit het internet)