Conceptuele en operationele analyse van perfectionisme

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
Advertisements

Het werken met ego-toestanden: deel 2
Zorg voor autonomie van ouderen met een psychiatrische achtergrond in het verzorgingstehuis Lambert Liza.
Perfectionisme.
Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
Kwetsbaarheid bij ouderen frailty
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
Haptonomie Patricia Wichman & May Somers
Computerverslaving.
Opvoeden binnen een eenoudergezin
Narcisme en zinervarng
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Het belang en functie van spel
Depressie bij kinderen en adolescenten.
Peter Daansen en Martie de Jong (tijdschrift voor psychotherapie)
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Meten bij marktonderzoek
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Goed Bezig Het ABSOLUTE ? Georg W.F. Hegel ( ) De wereld heeft een doel Er zijn eeuwige waarden & ideeën Deze ontwikkelen zich lineair Doel is.
Gé Haans & Ellen Oude Lenferink
Welke minimale winst streven we na bij adjuvante behandeling en
Psychologische controle Waarom maken leerkrachten er wel eens gebruik van?
Dementie Omgaan met de gevolgen van dementie .
Gezin in beweging De impact van een ziek kind op het hele gezin
Synthese Melissa Amssoms BaTPa3. Het werken met ego-staten in de psychotherapie Gerards, F. (1993). Het werken met ego-staten in de psychotherapie. Tijdschrift.
Transactionele analyse
Mindfulness.
Gedrag op de Wichelroede
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Mijn partner heeft Q-koorts, wat nu?
Gentle Teaching.
Dossier Empowerment.
Welke psychotherapie is het meest effectief bij een depressie ? Het oordeel van Dodo Pim Cuijpers.
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 5
Stromingen in de psychologie
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Eye Movement Desensitization and Reprocessing Door Adelien Fonck 1BaTP B4.
Radicalisering en de rol van de lokale setting
VISIE op automutilatie bij borderlinepersoonlijkheidstoornis
Sociale steun voor drugsverslaafden in behandeling ARTIKEL VAN VEERLE SOYEZ.
OPVOEDEN IN DE HUIDIGE MAATSCHAPPIJ DELPHINE VAN DER DONCKT (R ), 1BAOC3.
Opvoedingsstijlen met een risico.
Time-Management Herken je tijdvreters!. Huisartspraktijk Als je als huisarts stress wilt krijgen dan moet je vooral………
Hoofdstuk 21 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Februari 2016.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
‘Anorexia nervosa en vrouwenhulpverlening’ Tijdschrift voor psychotherapie Auteur: Greta Noordenbos Bron illustratie:
Het werken met ego- toestanden Deel 1 David Rabbie.
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
Stoornis/beperkingen Stoornissen Thema 10 les 5
De therapeutische relatie in actie
Begeleiding bij Werkplekleren
Wat is DRAMA??.
Wat is DRAMA??.
ACT CASUS CONCEPTUALISATIE
ACT CASUSCONCEPTUALISATIE
ACT model van menselijk functioneren
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Introductie in de filosofie van ACT
Kortdurende dynamische psychotherapie
Onterechte overtuigingen
JEUGDzorg - voor wie?.
Rouw bij ouders van drugsgebruikende jongeren
Transcript van de presentatie:

Een kritische analyse van het begrip perfectionisme in relatie tot eetstoornissen

Conceptuele en operationele analyse van perfectionisme Conceptualisering van perfectionisme is veranderd doorheen de tijd: Eerst perfectionisme: als maladaptief en unidimensionaal kenmerk Later perfectionisme: construct die meerdere facetten ( intra- en interpersoonlijke kenmerken ) en anderzijds zowel adaptieve als maladaptieve componenten omvat

Unidimensionale visie Perfectionisten omschreven als individuen die excessief hoge standaarden stellen voor zichzelf en hun zelfwaardegevoel afhankelijk maken van het al dan niet bereiken van deze hoge standaarden

Multidimensionale visie Twee soorten perfectionisme : 1. Maladaptief of neurotisch perfectionisme: streven de absolute perfectie na, ervaren nooit echte voldoening, achten fouten onaanvaardbaar, hebben steeds het gevoel dat men nog beter kan presteren 2. Adaptief of normale vorm van perfectionisme: individuen die zich hoge standaarden vooropstellen en plezier scheppen in het leveren van inspanningen en hierbij voldoening ervaren, ook al is de prestatie niet perfect.

Meten van perfectionisme Multidimensionale benadering representeert beter het begrip perfectionisme In de jaren ‘90 gebruikte men het binnen empirisch onderzoek en leidde tot de ontwikkeling van diverse multidimensionale meetinstrumenten

Almost Perfect Scale-Revised ( APS-R; Slaney et al., 2001 ) Multidimensional Perfectionism Scale ( MPS-F; Frost et al., 1990 ) Hewitt and Flett Multidimensional Perfectionism Scale ( MPS – H&F Hewitt & Flett, 1991 )

De rol van perfectionisme in therapie en implicaties voor behandeling Hoewel onderzoek naar de relatie tussen perfectionisme en eetpathologie enige lacunes en inconsistenties vertoont ( voornamelijk i.v.m de rol van adaptief perfectionisme ), toont dit onderzoek een consistente en systhematische relatie tussen maladaptief perfectionisme en eetstoornissen. Modellen voor de behandeling van perfectionisme richten zich voornamelijk op de maladaptieve component van perfectionisme.

4 soorten therapie Cognitief-gedragtherapeutisch ( cognitive behavioural therapy CBT ) Schemagerichte therapie Cliëntgericht-experiëntiële therapie Psychoanalyse

Cognitief-gedragtherapeutische behandeling Reductie van klinisch perfectionisme ( maladaptief perfectionisme ) als de daaraan gerelateerde eetstoornissymptomen. Nadeel : minder aandacht aan ontwikkelingsprocessen die betrokken zijn in het tot stand komen van perfectionisme

Schemagerichte therapie Perfectionisme is een uitingsvorm van disfunctionele schema’s. Het ontwikkelen van een disfunctioneel schema kent zijn oorsprong in het gezinsklimaat waarin het kind opgroeide en fungeert verder als blauwdruk voor interpretaties, voelen en interpersoonlijk handelen. Therapie: inzicht krijgen in de oorsprong van de perfectionistische ingesteldheid en disfunctionele schema’s. Via diverse cognitieve en experiëntiële technieken worden deze schema’s vervangen door helpende en meer evenwichtige schema’s.

Cliëntgericht-experiëntiële therapie Externalisatie en exploratie van “ innerlijke criticus “ die zijn oorsprong vind in de opvoedingscontext waar ouders expliciet en impliciet kritisch, intrusief, controleren en veeleisend waren. Stilstaan bij de door “ innerlijke criticus “ onderdrukte gevoelens en proberen om opnieuw gevoelsmatig contact te krijgen met de innerlijke belevingswereld.

Psychoanalyse Perfectionisme wordt gedefinieerd als “ introjective psychopathologies “ Patiënten hebben een overdreven focus op het ‘zelf’, een sterke bezorgdheid op het ontwikkelen, onderhouden en beschermen van hun zelf-controle en zelfwaarde, ten koste van hun interpersoonlijke relaties en dus ook hun therapeutische relatie. Langdurige, intensieve en inzichtgeoriënteerde behandeling