ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De levenscyclus van een informatiesysteem
Advertisements

Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Corporate Portfolio Management
Bedrijfspresentatie Promavise
Teststrategie Proces Keten Test
Les 10: Systeembeheer In deze les hebben we het over systeembeheer, dit is het geheel van handelingen en methoden die tot doel hebben om een computerinfrastructuur.
Fasen projectmanagement
Systems Engineering 24 april 2007.
Dorb Logistics Door: Romar Boezem Alfred Huntington Bart Stevens
SysAdvise Systems Engineering.
© Copyright 1998 by KPMG Management Consulting N.V. 2.2 De fasen in het leven van de IV- infrastructuur.
Strategisch Plan Kempen PLATO EXPERT
Zekerheid over het eindresultaat neemt toe in de tijd.
Applicatie-management Rijkswaterstaat
Duurzaam succes met ISO 9004:2009 Management Simulatie-game
Integrale kwaliteitszorg (IKZ) van de informatievoorziening
1.3 Kwaliteitsborging.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Kwaliteitszorg van de informatievoorziening
Productgerichte planning Wijzigingsbeheer
DP PL OP IP BF MP MFAP Figuur 9.1. Beheersen van een fase: Werk autoriseren Informatie verzamelen over de voortgang Aandachtspunten verzamelen Beoordelen.
DP IP OP BF MF AP MP PL Figuur 5.1.
Gegevens Informatie Verwerking
Informatie systemen en organisatie College 6 (hoofdstuk 5, 15 en 16 Ronald H. Ballou)
De essentie van kwaliteit
IIM Information Infrastructure Management
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Missie, visie & jaarplan
Welke mogelijkheden biedt ICT voor een onderneming ? William Mosseray Chief Strategy Officer - Belgacom.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Kwaliteit begint vanaf de bodem
Professionalisering van de TD
© de vries business consultancy, 2008
© de vries business consultancy, 2008
Klantgerichtheid: pull vs pushstrategie
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Nike Supply Chain Management
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Business & Informatieplanning (BIP)
Project Management The future starts now!
Insights & Essentials Willem van Putten
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Beheer van ICT voorzieningen: wat is dat?
Business en IT Consulting
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
1 IT Service Management Theorie (2). 2 “Op zoek naar balans tussen dienst en klant” Bron: artikel uit IT Service Magazine van Robert den Broeder en Aad.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Certificering van assetmanagement
ASL 2 Een dynamisch framework
Welkom bij Engineering! Rudie van den Heuvel. Engineering Elektrotechniek Embedded Systems Engineering Industrieel Product Ontwerpen Technische Bedrijfskunde.
Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie.
Gebruikers- ondersteuning Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Behoefte- management.
Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch.
Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie.
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Richtinggevend Sturend Uitvoerend Organization cycle management
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Procesmigratie van ITIL naar ISM
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Checklist for Savings & Added Value
Hoofdstuk 8 Taakcluster Strategisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Transcript van de presentatie:

ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern intern

5 Geoptimaliseerd 4 Bestuurd 3 Gedefinieerd 2 Herhaalbaar 1 Initieel Er wordt gestructureerd gewerkt, processen worden verbeterd en nieuwe processen en technieken worden ingevoerd. 5 Geoptimaliseerd Proces-beheersing Processen en producten zijn voorspelbaar en daardoor pro-actief stuurbaar. 4 Bestuurd Proces-meting Beheersing van project en product door standaardiseren, integreren en leren. 3 Gedefinieerd Proces-definitie Gedisciplineerd projectmanagement, eerdere successen kunnen worden herhaald. 2 Herhaalbaar Project-management Projecten gaan over het budget, te laat, hebben een lage kwaliteit zijn onvoorspelbaar en niet beheerst. 1 Initieel

ICT Klant Volwassenheid Volwassenheid Klant en ICT zitten op één lijn. Klant en ICT zitten niet op één lijn. ICT Klant

Ondernemings-resultaten Mensen Waardering personeel Managen van processen Beleid & strategie Leiderschap Waardering klanten Ondernemings-resultaten Partnerships & middelen Waardering maatschappij Organisatie Resultaat Leren en verbeteren

Dirigeren van een project DP OP Opstarten van een project IP Initiëren van een project BF Beheren van een fase MF Managen fase- overgangen AP Afsluiten van een project Project- mandaat MP Managen product- oplevering Opstellen van een plan PL

Project Organisatie Wijzigingsbeheer Plannen Configuratiebeheer Beheersing Kwaliteitsbeheer Fasen Risicobeheer

Sturende processen OCM ACM Onderhoud/ vernieuwing Beheer Service Applicaties OCM ACM Richtinggevend Sturende processen Sturend Beheer Onderhoud/ vernieuwing Uitvoerend Verbindende processen

Continuïteits- beheer Beschikbaar- heidsbeheer Incident- beheer Continuïteits- beheer Beschikbaar- heidsbeheer Beheer Capaciteits- beheer Configuratie- beheer

Ontwerp Impactanalyse Vernieuwing Realisatie Implementatie Testen

Programma- beheer en distributie Wijzigingen- beheer Programma- beheer en distributie

Kwaliteits-management Service Level Management Planning en control Kosten-management Kwaliteits-management Service Level Management

Customer organisation strategy ICT portfolio management ICT development strategy Customer environment strategy Life cycle management

Service delivery definition Account definition Market definition Service delivery definition Skills definition Technology definition

Management Applicatie- beheer Functioneel beheer Service- team Gebruiker Technisch beheer Omgeving IT-serviceorganisatie