ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern intern
5 Geoptimaliseerd 4 Bestuurd 3 Gedefinieerd 2 Herhaalbaar 1 Initieel Er wordt gestructureerd gewerkt, processen worden verbeterd en nieuwe processen en technieken worden ingevoerd. 5 Geoptimaliseerd Proces-beheersing Processen en producten zijn voorspelbaar en daardoor pro-actief stuurbaar. 4 Bestuurd Proces-meting Beheersing van project en product door standaardiseren, integreren en leren. 3 Gedefinieerd Proces-definitie Gedisciplineerd projectmanagement, eerdere successen kunnen worden herhaald. 2 Herhaalbaar Project-management Projecten gaan over het budget, te laat, hebben een lage kwaliteit zijn onvoorspelbaar en niet beheerst. 1 Initieel
ICT Klant Volwassenheid Volwassenheid Klant en ICT zitten op één lijn. Klant en ICT zitten niet op één lijn. ICT Klant
Ondernemings-resultaten Mensen Waardering personeel Managen van processen Beleid & strategie Leiderschap Waardering klanten Ondernemings-resultaten Partnerships & middelen Waardering maatschappij Organisatie Resultaat Leren en verbeteren
Dirigeren van een project DP OP Opstarten van een project IP Initiëren van een project BF Beheren van een fase MF Managen fase- overgangen AP Afsluiten van een project Project- mandaat MP Managen product- oplevering Opstellen van een plan PL
Project Organisatie Wijzigingsbeheer Plannen Configuratiebeheer Beheersing Kwaliteitsbeheer Fasen Risicobeheer
Sturende processen OCM ACM Onderhoud/ vernieuwing Beheer Service Applicaties OCM ACM Richtinggevend Sturende processen Sturend Beheer Onderhoud/ vernieuwing Uitvoerend Verbindende processen
Continuïteits- beheer Beschikbaar- heidsbeheer Incident- beheer Continuïteits- beheer Beschikbaar- heidsbeheer Beheer Capaciteits- beheer Configuratie- beheer
Ontwerp Impactanalyse Vernieuwing Realisatie Implementatie Testen
Programma- beheer en distributie Wijzigingen- beheer Programma- beheer en distributie
Kwaliteits-management Service Level Management Planning en control Kosten-management Kwaliteits-management Service Level Management
Customer organisation strategy ICT portfolio management ICT development strategy Customer environment strategy Life cycle management
Service delivery definition Account definition Market definition Service delivery definition Skills definition Technology definition
Management Applicatie- beheer Functioneel beheer Service- team Gebruiker Technisch beheer Omgeving IT-serviceorganisatie