Hypertekst schrijven als schrijfvaardigheid-didactiek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Martine Braaksma (i.s.m. Gert Rijlaarsdam & Huub van den Bergh)
Advertisements

Martine Braaksma & Huub van den Bergh
Media en creativiteit module 8 Engagement
Hypertekst schrijven en observerend leren als aanvullende didactiek
Martine Braaksma (i.s.m. Gert Rijlaarsdam & Huub van den Bergh)
Zoektocht naar de didactiek van het digitale leren
Keuze projecten. • Inzetbaarheid keuze projecten • Op de site Integrale Archimedes ProjectenIntegrale Archimedes Projecten • Vakoverstijgend:
Mobiliteits Academie Formule V Htas Project Formule V.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
BattleBots The school battle.
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
HSN 2011 Academisch schrijven.
Het schoolvak Nederlands opnieuw onderzocht
De digitale spreekbeurt
Hypertekst schrijven als aanvullende schrijfdidactiek
Wiskunde in Technologie
Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis Vakdidactiek 2.
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Medmec04 les 3 Engagement.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
MEDMEC02 Media en creativiteit les 6 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
Media en creativiteit medbv301D Virtual democracy
Medmec08 – Engagement Virtual Democracy Zomer 2010 – Les 5 Roelof de Vries r.n.de.vries [at] hro.nl.
Inhoud Voorstelrondje en verwachtingen Waarom Concept in Context?
Onderzoekend leren bij Nederlands
NLT modules en excellentiebevordering
Minor Digital Marketing Wat gaan we doen? Inleiding Tio Leren en ervaren hoe de online technologie bijdraagt aan een succesvolle bedrijfsvoering. Vorm:
EYE presenteert: Film in de klas
Presentatie resultaten monitor INFORMATIEVAARDIGHEDEN landelijk versus lokaal maart 2014.
Hypertekst schrijven en ontdekkend leren als aanvullende didactiek
Les 4 – Kan ik meer met media?. Inhoud van de les Invullen werkblad Wedstrijd: de ‘Media challenge’ Presentatie plannen Beoordeling Invullen van de mediacompetenties.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Plaats hier bijvoorbeeld het onderwerp of activiteit Plaats hier ter afsluiting Bijvoorbeeld een uitnodigende Tekst voor de lezer! Gebruik deze tekst voor.
Beoordelen leermiddelen
Jij en de wereld om je heen
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Hypertekst schrijven: leer- en transfereffecten
Hypertekst schrijven is goed voor je!
Maak van je hart geen moordkuil. Kennis opdoen over een onderwerp
Martine Braaksma, Gert Rijlaarsdam & Huub van den Bergh
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
Training digitale didactiek
Week 23 aug-3 sept Info voor 2 lessen. Les 1 Ophalen kennis 2 e jaar mbv foto presentatie /character-design-by-brett-bean-via.html.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Welkom T1A Goedemorgen! Ga op je plek zitten volgens de klassenplattegrond. Je hebt voorlopig geen IPad nodig. Berg je telefoon op, of lever hem bij mij.
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Schrijven beschouwing.
Overtuigende tekst/betoog
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Twee in Een Kick-off online masterclass van de Open Universiteit
Inleiding tot vaardig presenteren
Pré-NLT-module Leren met je hersenen
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Betoog.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Van alle markten thuis Perron 1 – les 2.
Plaats hier bijvoorbeeld het onderwerp of activiteit
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Producten van TU Delft, SEC
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Transcript van de presentatie:

Hypertekst schrijven als schrijfvaardigheid-didactiek Martine Braaksma & Else Pistoor Instituut voor de Lerarenopleiding Universiteit van Amsterdam

Programma Onderzoeksproject ‘Hyperteksten schrijven’ Lessen binnen het project Aan de slag! Presentaties en leerlingvoorbeelden Afsluiting

Hypertekst “Digitale tekst waarin informatie is georganiseerd als een netwerk en waarin tekstblokken met elkaar zijn verbonden via ‘links’ (actieve verwijzingen).”

Bijvoorbeeld Teksten op Internet en encyclopedieën op CD ROM

Effecten van hypertekst schrijven versus lineair schrijven op Schrijfvaardigheid Domeinkennis

Effecten op schrijfvaardigheid Schrijfprocessen en kwaliteit schrijfproduct Veronderstelling: hypertekst schrijven helpt bij linearisatieproces Bij hypertekst-achtig schrijven meer planning en analyse dan bij lineaire schrijftaken Resulterend in hogere tekstkwaliteit Hypertekst schrijven = veel oefenen met plannen en analyseren = goed voor tekstkwaliteit

Effecten op domeinkennis Kennis over het onderwerp waarover de leerling schrijft Actieve kennisconstructie

Hoofdpunten lessenserie betoog schrijven Vijf lessen (80 minuten elk) over het schrijven van een betoog Onderwerp is ‘goede doelen’, documentatie aangeleverd Leerlingwerkbladen Twee condities (HYP en LIN) Lessen grotendeels hetzelfde voor de twee condities Alle activiteiten tijdens de lessen, geen huiswerk

Opbouw lessenserie betoog schrijven 1 2 3 4 5 Inhoud (grotendeels via ontdekkend leren) X Argumentatie Presentatie Synthese: schrijven van een betoog LIN HYP

Overzicht lessenserie Les 1. Voorkennis oproepen: begrippenweb, kenmerken en definitie goede doelen Les 2. Overtuigen: goed doel bedenken en presenteren Les 3. Vorm en inhoud betoog: minibetoog schrijven (techniek HYP schrijven ), standpunt en argumentatie kiezen over een kwestie Les 4. Presentatie betoog: lezersgerichtheid, argumentatiestructuur en eerste versie inleiding schrijven Les 5. Het betoog schrijven: in HYP of LIN vorm

Ontdekkend leren (les 1 en 2) Volgens Hillocks (1982, 1995,) ‘inquiry learning’ Actief ‘onderzoek’ naar het onderwerp Voorkennis ophalen Contrasteren, bevragen en definiëren van onderwerp

Werkblad 1: begrippenweb maken Goede doelen

Les 1: begrippenweb maken

Les 2 Poster maken Goed doel bedenken Poster presenteren

Een hypertekst schrijven Aan de slag…

Meer informatie? Meedoen? Presentaties, publicaties, lesmateriaal op: http://www.ilo.uva.nl/homepages/martine Email: braaksma@uva.nl