Hypertekst schrijven als schrijfvaardigheid-didactiek Martine Braaksma & Else Pistoor Instituut voor de Lerarenopleiding Universiteit van Amsterdam
Programma Onderzoeksproject ‘Hyperteksten schrijven’ Lessen binnen het project Aan de slag! Presentaties en leerlingvoorbeelden Afsluiting
Hypertekst “Digitale tekst waarin informatie is georganiseerd als een netwerk en waarin tekstblokken met elkaar zijn verbonden via ‘links’ (actieve verwijzingen).”
Bijvoorbeeld Teksten op Internet en encyclopedieën op CD ROM
Effecten van hypertekst schrijven versus lineair schrijven op Schrijfvaardigheid Domeinkennis
Effecten op schrijfvaardigheid Schrijfprocessen en kwaliteit schrijfproduct Veronderstelling: hypertekst schrijven helpt bij linearisatieproces Bij hypertekst-achtig schrijven meer planning en analyse dan bij lineaire schrijftaken Resulterend in hogere tekstkwaliteit Hypertekst schrijven = veel oefenen met plannen en analyseren = goed voor tekstkwaliteit
Effecten op domeinkennis Kennis over het onderwerp waarover de leerling schrijft Actieve kennisconstructie
Hoofdpunten lessenserie betoog schrijven Vijf lessen (80 minuten elk) over het schrijven van een betoog Onderwerp is ‘goede doelen’, documentatie aangeleverd Leerlingwerkbladen Twee condities (HYP en LIN) Lessen grotendeels hetzelfde voor de twee condities Alle activiteiten tijdens de lessen, geen huiswerk
Opbouw lessenserie betoog schrijven 1 2 3 4 5 Inhoud (grotendeels via ontdekkend leren) X Argumentatie Presentatie Synthese: schrijven van een betoog LIN HYP
Overzicht lessenserie Les 1. Voorkennis oproepen: begrippenweb, kenmerken en definitie goede doelen Les 2. Overtuigen: goed doel bedenken en presenteren Les 3. Vorm en inhoud betoog: minibetoog schrijven (techniek HYP schrijven ), standpunt en argumentatie kiezen over een kwestie Les 4. Presentatie betoog: lezersgerichtheid, argumentatiestructuur en eerste versie inleiding schrijven Les 5. Het betoog schrijven: in HYP of LIN vorm
Ontdekkend leren (les 1 en 2) Volgens Hillocks (1982, 1995,) ‘inquiry learning’ Actief ‘onderzoek’ naar het onderwerp Voorkennis ophalen Contrasteren, bevragen en definiëren van onderwerp
Werkblad 1: begrippenweb maken Goede doelen
Les 1: begrippenweb maken
Les 2 Poster maken Goed doel bedenken Poster presenteren
Een hypertekst schrijven Aan de slag…
Meer informatie? Meedoen? Presentaties, publicaties, lesmateriaal op: http://www.ilo.uva.nl/homepages/martine Email: braaksma@uva.nl