Inleiding VSV Mechelen, Diepenbeek, Gent November 2013 -De andere Kris Peeters-

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over honden en over mensen….
Advertisements

‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
Fietspad.
1 De aanpak van schadelijk alcoholgebruik door wethouder Geoffrey Nijenhuis Redenen voor het wijzigen van de landelijke drank- en horecawetgeving zijn.
Miran SCHEERS Afdelingshoofd Gedrag en Beleid
Lode Smeets Dienst Jeugd en Sociaal
VerkeersPro.nl Het vakblad voor de Rijschool. Welkom Begeleid rijden Dick van Laar docent, Jongepier Opleidingen.
Rotary Scherpenzeel Woudenberg – Mobiliteit, milieu en mooie spullen
Mobiliteit, verkeer en verkeersveiligheid
verkeerskrant gemaakt door:
1.Er wordt als groep gereden, dus: Samen uit, samen thuis! 2.Cycletime is een toerfietsvereniging, de tochten zijn geen wedstrijd 3.ledereen houdt zich.
Op het trottoir mogen kinderen met een kinderfiets rijden als ze jonger zijn dan: a) 8 jaar b) 9 jaar c) 10 jaar.
achtergronden Letty Aarts 3 maart 2006 Theoretische achtergronden Letty Aarts.
Verkeers- stellingenspel
Pleegzorg.
Geografisch InformatieSysteem (GIS)
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Lekker Fietsen ‘s-Hertogenbosch Bert Pauli, wethouder Verkeer en Vervoer ‘s-Hertogenbosch.
’Meer met lucht en verkeer’ presenteert Geluid voor verkeerskundigen
E.H.B.M.O. Eerste Hulp bij Motor Ongevallen
Verkeersveiligheid en voorstel sanering borden in Enspijk
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Het gedrag van de mens van binnenuit Divera Twisk
Levensvragen Over geluk…..
Naar het Jaareinde toe
Krachten en verkeer.
Suïcide Dagelijks sterven in Vlaanderen drie mensen door zelfdoding Minstens éénmaal per week pleegt een leerling zelfmoord.
Infrastructuur en verkeersveiligheid
Objectieve en subjectieve onveiligheid
Verkeersongevallen en verkeersovertredingen. Enkele cijfers (België) Verkeersongevallen in 2010: Verkeersongevallen in 2011: ______ Dodelijke verkeersongevallen.
Overgang van fiets naar bromfiets
De Cirkel des Levens Wat is succes ? Als je 3 bent is succes : Niet in je broek kakken.
Fietsbeleid in Culemborg
Verkeer en vervoer Mini-symposium “Hoe ver kan de overheid gaan?” Den Haag, 10 september 2009 Anco Hoen.
Team Bosschool Ons team Inhoud: Ons team Onze challenge: instabiliteit op de fiets Onze challenge: cijfers Ons onderzoek Onze oplossing: Draagbaar.
Goedemorgen.
Woensdag 2 november 2011 bromfietsrijbewijs: drempels helpen Gedragsbeïnvloeding door invoering praktijkexamen Willem Vermeulen, Dienst Verkeer en Scheepvaart,
7.3 Mobiliteit en gedrag. Overlast door verkeer 2000: 7,6 miljoen voertuigen in Nederland Groei van 25% per tien jaar Steeds langere files Een ‘verkeersinfarct’
Alcohol, wat is het en wat doet het met je?
Verkeersgedrag en - veiligheid 2 Adriaan Walraad.
Enquête.
GGD ROTTERDAM-RIJNMOND
Hoe fietsvriendelijk is Den Haag? De visie van de Fietsersbond afdeling Haagse regio.
ALLES EN NOG VEEL MEER OVER HET VERKEER !
Divera Twisk 3 maart 2006 Het gedrag van de mens van binnenuit Het gedrag van de mens van binnenuit Divera Twisk.
Vasten 2013Stellingenspel: Vasten is voor mij...1.
Rotary Leusden – Mobiliteit, milieu en mooie spullen
Tijdens het spuiten.
Les 3: Verkeer TOETS.
Klein, Kleiner, Grootste Technasium Keuzeollege, dinsdag 25 november Zwaartekracht en Zwarte Gaten.
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
VSV Wég van Mobiliteit  Leerkrachten?  Niet-leerkrachten?  Vakken?  Richtingen?
Belang van diepgaand onderzoek
Fietsbeleid Putten Veiligheid. Waarom Fietsveiligheid vergroten Fietsen bevorderen Recreatie en toerisme aantrekkelijk maken Wat aanpakken Geen vrijliggende.
Verkeersveiligheid. Een Overzicht Een Analyse Omschrijving Een Rapport Een Presentatie Een Persbericht Persoonlijke stellingname.
De risico-regelreflex ontleed
VERKEERSCIJFERS 2014 Politiezone RIHO. Vooraf  Snelheid, gebruik van alcohol en drugs en onaangepast rijgedrag zijn de drie hoofdoorzaken van ongevallen.
Sociale Hygiëne Les 4. Alcohol, Drugs en Gokken BAG Bloed, Alcohol Gehalte Promillages 0,5 = 1cc bloed bevat halve milligram pure alcohol.
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa. Veiligheid heeft binnen Gasunie de hoogste prioriteit; het vormt de basis van onze.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
VERKEERSCIJFERS 2015 Politiezone RIHO. Vooraf  Snelheid, gebruik van alcohol en drugs en onaangepast rijgedrag zijn de drie hoofdoorzaken van ongevallen.
Verkeerscijfers 2016 Politiezone RIHO.
Enkele simpele vragen.
dit is een normaale spoor weg over gang
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Semantisatieverhaal: Weet je wat ik heel graag zou willen
Verkeerscijfers 2018 Politiezone RIHO.
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa
Transcript van de presentatie:

Inleiding VSV Mechelen, Diepenbeek, Gent November De andere Kris Peeters-

Navorming Fietsambtenaar Consulent Schepen voor mobiliteit Auteur “Mobiliteitsfilosoof” De andere Kris Peeters

 Herkenbaarheid  Nakende niet- duurzame ‘modal shift’  Groot probleem ( jaar)

=  Welvaart  Ontmoeting  Ontdekking  Vrijheid  Ontspanning  Spanning

=  Geld  Energie  Milieuverontreiniging  Gezondheid  Hinder  En… onveiligheid

 1,2 miljoen mensen/jaar dood  = 7 jumbo’s/dag  50 miljoen/jaar zwaar gewond

 5% v/d doden: kinderen  600 blijvend gehand./jaar in België  Vrouwen: - 2 levensjaren  Mannen: - 7 levensjaren  jaar: belangrijkste doodsoorzaak bij mannen

 “Het weekendverkeer eiste veel slachtoffers”  “Ongeluk”  “Verkeerstol”

KKwestie van pech! HHoort er nu eenmaal bij! “VERKEERSONVEILIGHEID IS NORMAAL!”

 Buizingen 2010: 18 doden  = 2 of 3 weekends in het gewone verkeer

 674 doden ter plaatse/2012 in België  Ong. 2 jumbojets/jaar! => ONAANVAARDBAAR

 Weg: onveiligheidscultuur Weinig controles Lakse controles Aangekondigde controles Milde straffen  Spoor en lucht: veiligheidscultuur Systematische controles Strenge straffen Onmiddellijke feedback

 Onderschatting van de risico’s “90km/u = traag!” 90km/u = springen van de 11 e verdieping  Overschatting van eigen vaardigheden 90km/u

 Meer nog bij jongeren (o.m. zicht, hersenen)  Combinatie met Alcohol Drugs en medicijnen Vermoeidheid Vrienden

Systeem geeft vals veiligheidsgevoel  Elk vermeden ongeval = bevestiging stuurmanskunst (cf. stockcarracers)  “Auto’s zijn toch veilig?”  “Zwakke en sterke weggebruikers.”

 ‘Veilige auto’s ontworpen voor… 84km/u  Botsen 45+45km/u = 90km/u  Vals veiligheidsgevoel: ‘lege zakken’ in de tolwagen!

 Fout snelheidsgevoel 30km/u fietsen? - 1km/u = - 3% ongevalskans  Vol ‘verleiders’ GPS GSM Muziekinstallatie …

 “Modale vertekening”  We worden ons vervoermiddel  “Waar sta jij?”

 Meeste ongevallen nabij (t)huis  Duidelijk => minder aandacht  Cf. chaos aan de schoolpoort!

“In de rijschool leer je hoe je een rijbewijs behaalt, niet hoe je moet rijden.”

 Niet wachten op  veiliger auto’s  veiliger wegen  Niet rekenen op de kreukelzones v/d auto  Wel: rekening houden met ‘zwarte zwanen’

ZELF!  Pas snelheid aan  Geen alcohol/drugs  Stel autogebruik uit  Maak het elders spannend!