Social Media Les 5: Content (1) Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten
Agenda Terugblik vorige week Discussie en korte vragenronde Deze week: Kanalen en content – Vormen Eigen website Nieuws Blogs Social networks
Social Media Group in Dordt
Ralph Bouman - ASZ Kun je als ziekenhuis open en transparant zijn op social media? Wat vertel je wel, wat niet en hoever kan je gaan qua privacy. Wat vindt een ziekenhuis van selfies die patiënten en bezoekers maken? En wat te doen bij kritische geluiden?
Dirk-Jan Grooteboer Wat levert het mij op om ook online aanwezig en aanspreekbaar te zijn? Hoe transparant kun je zijn binnen een grote organisatie?
2 weken geleden de les
Francis: 33-year-old nurse living in Atlanta with her husband Michael Dream of owning a home; browse real estate listings; open houses for fun Michael got promoted, and Francis is excited; close to city, not a fixer-upper, 3+ bedrooms, ideally a pool No idea where to start: How much can they afford? Process? Realtor? Neighborhood? Excitement turns to anxiety Goes online to: 1) Learn about home-buying process 2) Find what they can afford 3) Learn about Atlanta neighborhoods 4) Find houses matching criteria
Opdracht deze week (16 december) Definitieve SM-probleemstelling Definitieve doelstelling Collage van jouw klanttype(n) – 1 PPT sheet – Presenteren
Tot nu toe gemaakt SWOT Doelstelling (SMART) Social Media probleemstelling Doelgroep-analyse (moodboard) Deze week: SM, maar wat en waar?
Bereik
Waar zitten je klanten? Privé én zakelijk? Welke media? Websites? Wat lezen ze? Televisieprogramma’s? Waar zoeken ze? Wat zoeken ze? Wat is hun informatiebehoefte? Wat is interessant? Wat is voor hen waardevol? Wat zijn hun problemen? Woordgebruik?
Opdracht In groepen van 4 personen Brainstormen/ mindmappen / aanvullen waar ieders doelgroep zich zou kunnen bevinden: – Websites – Netwerken – Platforms – Media – Kanalen
Thuis opdracht verder uitwerken: SM, maar waar? Breng in kaart via welke websites, blogs, forums, (SM-)platforms, kanalen, etc. jouw organisatie direct in contact kan treden met je klanten. Zoveel mogelijk + concreet!! Beargumenteer voor elk van de kanalen: – Met welk doel? Waarom? Wanneer? Op welke manier? Hoe vaak?
De essentie Wat is het doel van de marketing- en pr strategie? Wat maakt jou remarkable? Welke problemen die je klanten hebben los je op?
Bedrijf die dit goed snapt
Vormen Eigen website Nieuwsberichten ipv persberichten Forums / blogs Webinars E-books Video’s Social networks – FB – Linkedin – Twitter – Instagram – Pinterest
Opdracht nieuws In je groep Brainstormen/ mindmappen / wat waardevolle informatie of nieuwsmomenten zouden kunnen zijn.
Opdracht brainwriting Schrijf bovenaan een A4 – Jouw bedrijf / branche – Doel / probleem (kort) – Doelgroep Wat zou voor de doelgroep relevante waardevolle informatie kunnen zijn? Laat A4 rond gaan in de klas
Blogging
4 Blogmanieren Alleen bezoeken (markt, brancheinfo) Deelnemen (thought leadership) Samenwerken met bloggers Discussies vormgeven door uw eigen blog te beheren en te schrijven
Opdracht: Welles Nietes Discussie Meebloggen of niet? En waarom? Bedrijven die bloggen?
Thuisopdracht: content 1. Categoriseer welke platforms, blogs, sites, je alleen zou bezoeken en welke waardevol zijn aan deel te nemen’? Noem argumenten! 2. Bedenk vijf topics voor een blog/ nieuwsbericht en leg uit wat de toegevoegde waarde is? Werk er ieder voor zich één in maximaal 200 woorden uit. (Denk aan titel, triggers, inhoud, tags, actie, links, etc.)
Docs / PPT te vinden op: M: E: