Les 4 De Muis (deel 1) Programmeren met Visual Basic Karl Moens.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Laurens van der Maaten IKAT / ROB
Advertisements

KINN 2010 •OOP •O Object •O Georiënteerd •P Programmeren.
Aflezen van analoge en digitale meetinstrumenten
Instructie Programmeren Task 1 5JJ70. Task 1.1: Hello World •Klik naast de laatste accolade in de grijze kantlijn om een breakpoint neer te zetten, anders.
Paginanaam aanpassen Activeren of deactiveren vd pagina Verwijderen vd pagina NOOIT OP KLIKKEN Geen functie.
ILLUSTRATOR CURSUS DEEL 1.
Eerste kennismaking met programmeren in RoboMind
Goethals Frederik Vakdidactiek 17 – Goethals Frederik
Objecten en Volgordediagrammen
Waar dienen al die toetsen eigenlijk voor?
PHP & MYSQL LES 03 PHP & DATABASES. PHP & MYSQL 01 PHP BASICS 02 PHP & FORMULIEREN 03 PHP & DATABASES 04 CMS: BEST PRACTICE.
Module II Hardware Dhr. C. Walters.
Het verleden en de toekomst van muziek.
Een manier om problemen aan te pakken
Gegevensstructuren: list boxen en lijsten
Wouter van der Zwan Lezing Draaitabellen Wouter van der Zwan
Les 1 Objecten, Eigenschappen en Gebeurtenissen
Figuur maken met coördinaten in vier kwadranten
Objecten Hoofdstuk 6 Hoofdstuk 6 Hoofdstuk 6 1.
Inleiding Programmeren met Visual Basic Karl Moens.
VBA en VBS Een introductie.
Instructie Programmeren Task 1 5JJ70. Task 1.1: Hello World Klik naast de laatste accolade in de grijze kantlijn om een breakpoint neer te zetten, anders.
Als u Power Point opent, krijgt u twee of drie dialoogvensters te zien
Hoofdstuk 6: Controle structuren
Les 2 Basisbouwstenen (deel 1)
vwo C Samenvatting Hoofdstuk 14
Assenstelsels en het plotten van Functies in LOGO
Numerieke Natuurkunde
Herhaling: For, While en Do
Methoden en argumenten
Hoofdstuk 6 – Tabellen en grafieken
Visual Basic.
Meestal werken er op een hefboom meerdere krachten V.B.
Hogeschool HZ Zeeland 19 augustus 2003augustus 2003 Data Structuren & Algoritmen Week 3.
Logo Stapsgewijze verfijning: tekenen van een huis. Uitbreiding naar meerdere huizen, variabele afmetingen, coördinaten en kleuren Opdracht voor het vak.
Object georiënteerd programmeren in Alice
Microsoft Word Liesbeth Van Raemdonck. Word openen Klik op de ‘start’-knop, links onderaan Klik op Programs Kies voor MS Word.
KINN 2010 OOP O Object O Georiënteerd P Programmeren.
Order IT v1.03 (01/03/2005) Order IT V Order IT v1.03 (01/03/2005) Opstarten De client applet wordt opgestart vanuit een html pagina in een browser.
Visual Basic.NET voor studenten De VB- ontwikkelomgeving Hoofdstuk 2.
Les 6 Menu Programmeren met Visual Basic Karl Moens.
Hoofdstuk 5 Interactie. Controls Form Label Button Label TextBox.
Programmeerstijl Hoofdstuk 21. Visual Basic.NET voor studenten2 Inleiding Belang van een goede programmeerstijl:  Programma’s worden door meerdere mensen.
Les 2: Interactie in je space door middel van klikbare objecten en actionscript. Wat is actionscript en programmeren?
Les 7 Multiple Document Interface Programmeren met Visual Basic Karl Moens.
Objectgeoriënteerd Ontwerp
Interfaces Hoofdstuk 23 Hoofdstuk 23.
Les 3 Basisbouwstenen (deel 2) Programmeren met Visual Basic Karl Moens.
Ordenen van gegevens Inleiding informatiesystemen © Sander Cox.
Tircms02-p les 3 Functies Strings Structuren. Functies 1. main() 2. { int k; k = 10 ; printf(“%d\n”,fac(k)); } 3. int fac(n) int n; 4. { int f; f= 1;
tircms02-p les 1 Operating Systems practicum
Les 5 De Muis (deel 2) Drag & Drop
Polymorfie Hoofdstuk 24. Visual Basic.NET voor studenten2 Inleiding Polymorfie zorgt ervoor dat een gegeven object verschillende “vormen” kan aannemen.
Interactieve animatie met Adobe Flash Week 6 // Drag & Drop.
Torens van Hanoi ● Uitgevonden door Franse Wiskundige Edouard Lucas in ● Beschreven in zijn wiskundig “spelletjesboek” Récréations Mathématiques.
Instructie Programmeren Task 3 5JJ70. Task 3.1: MIPS Rating Volg de beschrijving in de opdracht om het aantal assembly instructies in de loop uit te vinden.
Instructie Programmeren Introductie 5JJ70. Insturen opdrachten Inleveren via Peach 3: Registreren met als naam je identiteitsnummer.
Selecties.  Selectie Kader één rij (horizontaal)  Selectie kader één kolom (verticaal)  Rechthoekig  Ovaal  Lasso  Veelhoek Lasso  Magnetische.
Rabobank Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb Welkom les 3 Overzicht vorige les Terugblik op wat we geleerd hebben Uitwisselen van ervaringen Behandelen van.
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ Hoofdstuk 8: Gebruikersinterface © 2014, Gertjan Laan, versie 2.
Welkom! maandag 16 November 2015 Les B-2.
OOP en.NET. Objecten Is geen ‘nieuw’ mysterieus woord Overal om ons heen zien we objecten: – TV – Computer – Auto – Wasmachine – ….
Herhalingsoefeningen Variabelen - voorwaarden. Flying banner  Toon een tekst op positie x: -2.0 en y: 0 (dat is links buiten het beeldscherm)  Laat.
C++ Les 1: introductie. Programmeren Programma’s scripts Websites libraries (Sound, GUI, netwerking…)
Na de praktijk, de theorie.. Zoals een gehaktmolen 1.Je stopt er iets in. 2.Je hoeft niet te weten wat er binnenin gebeurt. 3.Het resultaat verschijnt.
GUI & classes Een Gui in een class steken en het object gebruiken.
IF() ELSE() LES 4: VOORWAARDEN. BOOL Een variabele die slechts 2 mogelijke waarden kan hebben: true(waar) of false(niet waar) duid je aan met bool bool.
GAME MAKER ONLINE Les 3 / Pac-Man Michel Fiege.
Leren programmeren met Scratch
Transcript van de presentatie:

Les 4 De Muis (deel 1) Programmeren met Visual Basic Karl Moens

Overzicht Oplossing van de vorige oefeningen Geschiedenis Aansturen van de muis Oefening

Oplossing van de oefeningen Zie programma Les3F

De Muis De Muis werd uitgevonden door Douglas Engelbart in de jaren 60 en voor het eerst gedemonstreerd in 1968 in Californië (zie http://sloan.stanford.edu/MouseSite/Archive.html en http://www-2.cs.cmu.edu/~amulet/ papers/uihistory.tr.html ) en was bedoeld als vervanging van de reeds sedert 1954 in gebruik zijnde lightpen.

Aansturen van de muis De muis wordt beheerd door het Windows-systeem. Visual Basic heeft een aantal mogelijkheden om deze systeem-functies te gebruiken in een programma

Aansturen van de muis De belangrijkste parameters van de muis kunnen worden uitgelezen: positie (x en y) beweging van de muis (van en naar objecten) toestand van de muisknoppen indrukken en loslaten van de muisknoppen (zie programma Les4A.vbp)

Aansturen van de muis Algemene regel: Het object waarboven de muispointer zich bevindt zal de "mouse-events" beheren. Indien er geen specifiek object onder de muis is, zal het formulier de "mouse-events" afhandelen.

Aansturen van de muis De positie van de muis: De positie van de muis boven objecten of boven het formulier wordt automatisch door VB beheerd: het juiste object/formulier krijgt de gebeurtenissen te verwerken. De positie van de muis uitgedrukt in coordinaten (X en Y) worden continu bijgehouden in de MouseMove-event.

Aansturen van de muis Private Sub Form_MouseMove(button As Integer, shift As Integer, x As Single, y As Single) x is de x-coordinaat (horizontaal) y is de y-coordinaat (verticaal) De positie (0,0) is de linkerbovenhoek van het formulier (zonder de titelbalk) of object De standaard gebruikte maateenheid is de twip (1 inch = 1440 twips)

Aansturen van de muis Andere maateenheden: cm, mm en inch points (1 inch = 72 points) pixels (afhankelijk van de computer) character (een rechthoek van 120 twips breed en 240 twips hoog)

Aansturen van de muis Welke eenheden worden gebruikt hangt af van de ScaleMode-eigenschap van het formulier Twips 1 Point 2 Pixel 3 Character 4 Inch 5 mm 6 cm 7

Indien meerdere knoppen zijn ingedrukt worden de waarden opgeteld. Aansturen van de muis De MouseMove-event wordt uitgelokt telkens wanneer de X en/of Y coordinaat van de muis wijzigt. Op dat moment kan ook de toestand van de muisknoppen worden gecontroleerd via de waarde Button: Links 1 Rechts 2 Midden 4 Indien meerdere knoppen zijn ingedrukt worden de waarden opgeteld.

Aansturen van de muis Tegelijk worden ook de Shift-toetsen uitgelezen in de Shift-waarde: Ook hier zijn combinaties mogelijk door de waarden op te tellen! Shift 1 Ctrl 2 Alt 4

Aansturen van de muis Ook het indrukken of loslaten van een muisknop is een gebeurtenis: Private Sub Form_MouseDown(button As Integer, shift As Integer, x As Single, y As Single) Private Sub Form_MouseUp(button As Integer, shift As Integer, x As Single, y As Single)

Aansturen van de muis Opgelet! De waarde van button is steeds maar de waarde van één muisknop (geen combinaties mogelijk zoals bij MouseMove). Deze events registreren iedere beweging van iedere muisknop apart! vb: een dubbelklik met de linkermuisknop is dus MouseDown; MouseUp; MouseDown; MouseUp met telkens button = 1

Aansturen van de muis Sommige objecten kennen ook een Click of DblClick-gebeurtenis. Deze gebeurtenissen kunnen echter geen onderscheid maken tussen linker/midden/rechter-muisknop. Indien er voor een object zowel een Click als een DblClick-event is gedefiniëerd, wordt de DBLClick nooit uitgevoerd omdat de Click-event voorrang krijgt.

Aansturen van de muis De volgorde van de events is verschillend voor verschillende types objecten: Form, Label, PictureBox: MouseDown, MouseUp, Click CommandButton MouseDown, Click, MouseUp

Oefening Maak een eenvoudig tekenprogramma. Het tekenen gebeurt uiteraard met de muis! Voorzie de mogelijkheid om in verschillende kleuren te werken en eventueel met verschillende "borstels".