1 e-Books & i-Papers Rik Min researcher Centre for Telematics and Information Technology (CTIT) & Faculty of Educational Science and Technology (EDTE) Centre for Telematics and Information Technology (CTIT)
2 -e-Books: twee dimensionaal (text & pictures). -e-Papers: twee dimensionaal -Meer dimensionale e-Books: o.a. stem, video, micro-werelden (6 dimensionaal) Soorten leerboeken -Gewone textbooks, handboeken, etc.: papier. -Gewone papers: papier
3 Electronic highway Kenmerken: digitale content, beeldschermen, verbindingen met de hele wereld, snel & aantoonbaar een revolutie Globalisering --> alles wereldwijd; Internationalisering --> alles in het Engels; Commercialisering --> alle dingen moeten er goed uitzien en goedkoop; Computerisering --> alles via computers en monitoren; Digitalisering --> alle contents digitaal en eenvoudige copieerbaar; Standarisering --> alles in dezelfde code of systeem; Telematisering --> alle content op het web; alles via browser-userinterface; Dynamisering --> alles moet visueler en bewegen (animaties, simulaties, VR).
4 Dit zijn de 6 dimensies die mogelijk zijn bij e-Books. Er zit in principe ‘content’ in al deze 6 dimensies. Ik zal voorbeelden geven. Tekst: teksten, tabellen, etc. Beeld: plaatjes, schema’s, foto’s, etc. Geluid: spraak, muziek, etc. Animatie: bewegende beelden, etc. Video: meestal met geluid of stem Microwerelden: based on ‘intelligentie’.
5 1.Tekst 2.Geluid 3.Beeld 4.Animatie 5.Video 6.Intelligentie (slimme kleine onderdelen, zoals interactieve micro worlds, complexe applets, model-driven simulaties, adaptieve systems, rule based systems, expert systems, e.d.) Dimensies (in kwaliteit en kwantiteit) Instruction
6 een-dimensionale e-Books: alleen tekst. twee-dimensionale e-Books: tekst en plaatjes. drie-dimensionale e-Books: tekst, plaatjes, stem. vier-dimensionale e-Books: stem, animatie en/of video. vijf-dimensionale e-Books: tekst, beeld t/m video. zes-dimensionale e-Books: tekst, beeld t/m ‘slimme’ interactieve micro-worlds.
7 The sky is the limit
8 Elk dimensie bevat ‘content’. Vraagstuk is: wanneer is tekst c.q. content informatie? leerstof? lesstof? of kennis? (inzicht) (wijsheid)
9 Hoe leren onze studenten? Waar leren onze studenten mee? Met gewone boeken? Met online e-Boeken Met content management systems? Met e-Learning? (3 verschillende soorten)
10 Hoofdsoorten e-learning: Blackboard en/of TeleTOP systemen hooguit faciliterend; geen ‘echte’ e-learning. Echte e-learning leeromgevingen ‘hogere orde’ e-learning omgevingen. e-Books meer dimensionale knowledge collection.
11 Aansprekende dynamische voorbeelden (uit mijn e-boeken) (on-line en/of off-line) (op het open web) e-Book (offline) met animatie, simulatie, e.d. e-Book (offline) met animatie, simulatie, e.d. e-Book e-Book (offline) scroll bars, virtual reality, e.d. e-Book (offline) scroll bars, virtual reality, e.d. e-Book e-Book over allerlei soorten ‘content’, m.n. objecten, animaties, simulaties, e.d. (online) e-Book over allerlei soorten ‘content’, m.n. objecten, animaties, simulaties, e.d. (online) objecten, animaties, simulaties, e.d. objecten, animaties, simulaties, e.d. e-Book over allerlei soorten ‘content’, m.n. sliders, virtual reality, e.d. (online) e-Book over allerlei soorten ‘content’, m.n. sliders, virtual reality, e.d. (online) sliders, virtual reality, e.d. sliders, virtual reality, e.d.
12 The sky is the limit
13 e-Paper (!) of i-Paper (?) e-Paper of i-Papere-Paper of i-Paper: online wetenschappelijk artikel uit Journal of Interactive Learning Research, vol. 11, no. 3 p , the formal Journal of Artificial Intelligence in Education (2000). e-Paper of i-Paper i - interactief
14 Terug bij af? Boek computers applets i-Paper e-Paper C.O.O. lessene-Book internet www ? ? ? Te ingewikkeld om mee te leren? Te simpel om mee te leren? dpa gsm Conclusies?
15 The sky is the limit Met dank aan Jan de Goeijen Ben Reimerink Jacob Sikken Piet van Schaick Zilessen Yu Tao Adel Angina Mona Claessens en vele anderen, m.n. mijn studenten en masterstudents Home Rik Min: