1 e-Books & i-Papers Rik Min researcher Centre for Telematics and Information Technology (CTIT) & Faculty of Educational Science and Technology (EDTE)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het internet.
Advertisements

Global Consultancy, Research & Design
PsycINFO Psychologische tests Universiteitsbibliotheek.
DE VERANDERINGEN IN DE FYSISCHE ASPECTEN VAN DE WERELD ZIJN ZO SNEL GEGAAN DAT WE NIET VERBAASD MOETEN STAAN OVER HET FEIT DAT ONZE … KENNIS DEZE NIET.
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Nut en onnut van contexten in het scheikundeonderwijs KNCV 25 april 2006 Han Vermaat Stebo – Den Haag.
TOPklas ICT presentatie-avond Hartelijk welkom op de presentatie-
INTERNETKUNST RATNA WERRY.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
De PC bestaat uit Systeemkast Monitor of beeldscherm
Cartografie met als medium het ‘World Wide Web’
E-learning site voor auteurs en cursisten. Krachtig en makkelijk bedienbaar raamwerk voor tekst, multimedia, oefeningen en toetsen. Auteurs maken zelf.
1 Differential impact of unguided versus guided use of a multimedia introduction to equine obstetrics in veterinary education Jan Govaere a, Prof. Aart.
E-learning inzetten als vormingsinstrument
Michel Visser Founder EesySoft
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Oriëntatie Databases en Hypermedia prof. dr. P.M.E. De Bra dr. A.T.M. Aerts.
The Logic of Adaptive Behavior Knowledge Representation and Algorithms for the Markov Decision Process Framework In First-Order Domains Martijn van Otterlo.
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
Audiovisueel materiaal in de klas BOA 4 februari.
27 juli 2014hier komt de naam van de presentatie in P 1 Web 2.0 Het "nieuwe" interactieve internet.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
ICT voor de klas Hoofdstuk 1: ICT in de wereld om je heen.
Titel auteur oktober /10 De KUBUS. Titel auteur oktober /10 De KUBUS Wie zit er in de zaal? Wie heeft een eigen case meegebracht?
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Wat denken leerlingen nu ècht? Fokke Hoeksema, Petra Hendrikse en Nellie Verhoef.
E-Boeken, E-Readers, Tablets Presentatie Clubmiddag 17 januari 2011 door Henk Kesting Ab Wiegman.
Rabobank Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb 2 Stichting SeniorWeb Zoetermeer Cursus Internet les 1 Uw docenten zijn:  Peter Blansjaar  Carla Velthuijsen.
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
Bas Savenije Bibliothecaris van de Universiteit Utrecht Utrecht, 10 juni 2005.
De veranderende rol van de uitgever Leo van der Wees Recht.nl / RechtenOnline.
Henk Burg Angela Graat Onderwijsinnovatie. Virtueel?
Bordboeken Van .pdf naar HTML5.
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
Research. Over Forte Solutions Concurrentie Interactieve Boeken Onze Mogelijkheden Hoe inzetten? Welke uitgever? Voor- en nadelen.
Leef je geloof! Jacobus 2: Jacobus 2 : 26
Multimediale leeromgevingen in de lerarenopleiding VOR-studiedag ‘Zin en onzin van leren met ICT’ 25 november, 2004 Ellen van den Berg Universiteit Twente.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. Wetenschappelijke literatuur Bibliotheekinstructie als onderdeel Studievaardigheden Hans Fransen,
Het ideale fairtrade team
Anita Lohman & Bert Bouwhuis
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. Wetenschappelijke literatuur Bibliotheekinstructie als onderdeel Studievaardigheden Hans Fransen,
English and IPC How to teach content through English.
@albertschot ICT in het onderwijs. Trends Digital Native.
Experimenteren op Afstand SURF/DU dag – 7 oktober 2004 Gaming, Simulaties, Cases: Authentic Learning Leendert van Gastel Universiteit van Amsterdam.
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Veranderscenario’s voor e-Learning systemen Evolutie van e-Learning systemen door de jaren heen.
Papier of Elektronisch 2 portfolio implementaties bij Geneeskunde Maarten van Wesel & Anouk Prop.
Hocus Pocus met Alfons Alfrink Regisseur Torill Kove Land Noorwegen Jaartal 2013 Tijd 72 minuten Taal Nederlands gesproken Groep 3/4.
1 Masterclass ‘MOOCs’ Frans van Dam 6 november 2015.
Gemakkelijker onderzoekend leren in de klas dankzij de online leermiddelenbank van Scientix.
Makkelijk leren, beter onthouden Adaptieve e-learning en toetsing.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Media en Kennistechnologie 19 april 2002NIOC vision on e-mission Media en Kennistechnologie een nieuw ICT-curriculum Erik Jansen Faculteit.
Jeroen Strijbosch Gebruikersdag
Attenderingen instellen op tijdschriften (TOC alert)
Made by: Virtual reality De wereld om je heen Made by:
De geschiedenis van ICT
Aanpak opleidingsonderdeel KLASMANAGEMENT EN REFLECTIE
Informatica-Actief Thema: Informatie en communicatie Hoofdstuk:
Processing Structured Hypermedia
Global Consultancy, Research & Design
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Learning Content Management Systeem
Innovate-IT Enkele toepassingen
Ipse Idee is ok Rene Albert Blok Oscar van Lingen
The next step in educational online platforms (from the perspective of the Verwonderpaspoort) Nick Degens & Eelco Braad Research Group User-Centered Design.
Media ICT en Design College – ROC Midden Nederland
Artificiele Intelligentie (versie 03/11/05)
Judith van Hooijdonk Oostende, Informatie aan Zee,
Transcript van de presentatie:

1 e-Books & i-Papers Rik Min researcher Centre for Telematics and Information Technology (CTIT) & Faculty of Educational Science and Technology (EDTE) Centre for Telematics and Information Technology (CTIT)

2 -e-Books: twee dimensionaal (text & pictures). -e-Papers: twee dimensionaal -Meer dimensionale e-Books: o.a. stem, video, micro-werelden (6 dimensionaal) Soorten leerboeken -Gewone textbooks, handboeken, etc.: papier. -Gewone papers: papier

3 Electronic highway Kenmerken: digitale content, beeldschermen, verbindingen met de hele wereld, snel & aantoonbaar een revolutie Globalisering --> alles wereldwijd; Internationalisering --> alles in het Engels; Commercialisering --> alle dingen moeten er goed uitzien en goedkoop; Computerisering --> alles via computers en monitoren; Digitalisering --> alle contents digitaal en eenvoudige copieerbaar; Standarisering --> alles in dezelfde code of systeem; Telematisering --> alle content op het web; alles via browser-userinterface; Dynamisering --> alles moet visueler en bewegen (animaties, simulaties, VR).

4 Dit zijn de 6 dimensies die mogelijk zijn bij e-Books. Er zit in principe ‘content’ in al deze 6 dimensies. Ik zal voorbeelden geven.  Tekst: teksten, tabellen, etc.  Beeld: plaatjes, schema’s, foto’s, etc.  Geluid: spraak, muziek, etc.  Animatie: bewegende beelden, etc.  Video: meestal met geluid of stem  Microwerelden: based on ‘intelligentie’.

5 1.Tekst 2.Geluid 3.Beeld 4.Animatie 5.Video 6.Intelligentie (slimme kleine onderdelen, zoals interactieve micro worlds, complexe applets, model-driven simulaties, adaptieve systems, rule based systems, expert systems, e.d.) Dimensies (in kwaliteit en kwantiteit) Instruction

6  een-dimensionale e-Books: alleen tekst.  twee-dimensionale e-Books: tekst en plaatjes.  drie-dimensionale e-Books: tekst, plaatjes, stem.  vier-dimensionale e-Books: stem, animatie en/of video.  vijf-dimensionale e-Books: tekst, beeld t/m video.  zes-dimensionale e-Books: tekst, beeld t/m ‘slimme’ interactieve micro-worlds.

7 The sky is the limit

8 Elk dimensie bevat ‘content’. Vraagstuk is: wanneer is tekst c.q. content informatie? leerstof? lesstof? of kennis? (inzicht) (wijsheid)

9 Hoe leren onze studenten? Waar leren onze studenten mee? Met gewone boeken? Met online e-Boeken Met content management systems? Met e-Learning? (3 verschillende soorten)

10 Hoofdsoorten e-learning: Blackboard en/of TeleTOP systemen  hooguit faciliterend; geen ‘echte’ e-learning. Echte e-learning leeromgevingen  ‘hogere orde’ e-learning omgevingen. e-Books  meer dimensionale knowledge collection.

11 Aansprekende dynamische voorbeelden (uit mijn e-boeken) (on-line en/of off-line) (op het open web) e-Book (offline) met animatie, simulatie, e.d. e-Book (offline) met animatie, simulatie, e.d. e-Book e-Book (offline) scroll bars, virtual reality, e.d. e-Book (offline) scroll bars, virtual reality, e.d. e-Book e-Book over allerlei soorten ‘content’, m.n. objecten, animaties, simulaties, e.d. (online) e-Book over allerlei soorten ‘content’, m.n. objecten, animaties, simulaties, e.d. (online) objecten, animaties, simulaties, e.d. objecten, animaties, simulaties, e.d. e-Book over allerlei soorten ‘content’, m.n. sliders, virtual reality, e.d. (online) e-Book over allerlei soorten ‘content’, m.n. sliders, virtual reality, e.d. (online) sliders, virtual reality, e.d. sliders, virtual reality, e.d.

12 The sky is the limit

13 e-Paper (!) of i-Paper (?) e-Paper of i-Papere-Paper of i-Paper: online wetenschappelijk artikel uit Journal of Interactive Learning Research, vol. 11, no. 3 p , the formal Journal of Artificial Intelligence in Education (2000). e-Paper of i-Paper i - interactief

14 Terug bij af? Boek computers applets i-Paper e-Paper C.O.O. lessene-Book internet www ? ? ? Te ingewikkeld om mee te leren? Te simpel om mee te leren? dpa gsm Conclusies?

15 The sky is the limit Met dank aan Jan de Goeijen Ben Reimerink Jacob Sikken Piet van Schaick Zilessen Yu Tao Adel Angina Mona Claessens en vele anderen, m.n. mijn studenten en masterstudents Home Rik Min: