Round Table on Education in Curaçao Datum: Vrijdag 27 februari 2015 Dr. Miguel Goede
De Vereniging Bestuurskunde Nederlandse Antillen De Economen Vereniging Curaçao PsyCur de Psychologen Vereniging van Curaçao Radio Z86
Doel Aandacht vragen voor onderwijs Een begin Breed terrein
M Mucha Maneho Maestro Mayor Material Media Merkado Mundu
Census 2011 Enkele observaties op basis van de tabellen in de serie onderwijskenmerken zijn:
In 2011 bezoeken in totaal personen een type van dagonderwijs. Vergeleken met de cijfers van de Census van 2001 (36.122) is dit een groei van 9,3 procent. De ontwikkeling tussen 2001 en 2011 van het aantal deelnemers verschilt per type onderwijs.
Het totaal aantal scholieren dat in 2011 het Funderend Onderwijs bezoekt is ; vergeleken met het aantal scholieren dat in 2001 de kleuterschool en basisschool bezocht (20.063) is dit een daling met 10 procent.
Het aantal studenten dat een hoge dagopleiding (HBO/WO) in Curaçao volgt is fors gegroeid van 562 personen in 2001 naar 1988 personen in Daarnaast volgen 687 studenten deeltijd of avondopleidingen op HBO/WO niveau.
Van alle jongeren in de leerplichtleeftijd van 4 tot en met 18 jaar gaat 96,1 procent naar een dagschool. In 2001 was de schoolparticipatiegraad bijna hetzelfde, namelijk 95,7 procent.
Wat is de hoogst gevolgde opleiding van de bevolking die niet meer schoolgaand is ( )? In 2011 heeft 61,1 procent van de bevolking een zeer lage ( geen opleiding/basisschool) tot lage opleiding ( MAVO, VSBO) gevolgd ( personen); 21,5 procent heeft een middelbare opleiding ( HAVO, VWO, SBO, MBO) gevolgd ( personen); en 14,9 procent heeft een hoge opleiding ( HBO/WO) gevolgd ( personen).
Het opleidingsniveau van de bevolking is duidelijk gestegen in de afgelopen 10 jaar. In 2001 golden nog de volgende cijfers: 69,8 procent zeer laag/laag; 16,2 procent middelbare opleiding en 10,5 procent hoge opleiding.
Het percentage vrouwen met een hoge opleiding is 14,2 procent, vergeleken met 15,9 procent mannen met een hoge opleiding. Absoluut gezien zijn er echter meer hoogopgeleide vrouwen (8512 personen) dan hoogopgeleide mannen (7533 personen) in Curaçao.
In 2011 heeft 36,9 procent van de totale niet- schoolgaande bevolking geen diploma van het secundair onderwijs ( MAVO, VSBO, HAVO, VWO). In 2001 gold een algemeen dropoutcijfer van 41,8 procent. Het drop-outcijfer voor de jeugd (15-24 jaar) is in 2011 gedaald naar 34,9% (2380 personen) ten opzichte van 45,2% (2592 personen) in 2001
Powered by Wat is het probleem van het onderwijs op Curacao? Sunday, February 22, 2015
Date Created: Friday, January 16, Total Responses Complete Responses: 58
Q1: Wat is uw relatie met het onderwijs? Answered: 58 Skipped: 0
Q1: Wat is uw relatie met het onderwijs? Answered: 58 Skipped: 0
Q3: Wat is volgens u het probleem? Answered: 57 Skipped: 1
Er is onvoldoende onderzoek Hele systeem klopt niet Verouderde methode Gebrek aan innovatie Systeem is verouderd Gebrek aan visie en leiderschap Betrokkenheid van thuis is onvoldoende Kwaliteit van leerkrachten Motvatie gebrek Onderbetaald Onvoldoende aansluiting bij de arbeidsmarkt
Q3: Wat is volgens u het probleem? Answered: 57 Skipped: 1
Q4: Wat moet de instructiet aal zijn? Answered: 58 Skipped: 0
Q4: Wat moet de instructiet aal zijn? Answered: 58 Skipped: 0
Wat is de oplossing? Er moet meer onderzoek gedaan worden Dialoog gevoerd worden Beter beleid komen Vernieuwen Digitaliseren Aandacht voor thuis Aansluiting bij de regio of Nederland? Beter arbeidsvoorwaarden voor mensen in het onderwijs
Round Table Drs. Joseph Hart, onderwijzer Nihaila Tromp, onderwijzeres Jeanette Bonet MBA, voorzitter CTB / CTDF Drs. Ruud Thuis
Mucha Maneho Maestro Mayor
Round Table Gino Jacobs MSc, ondernemer Hayes Nicholls, schoolleider Dr. Goretti Narain, onderwijsdeskundige, ex- Rector Magnificus UNA Drs. Hans Bicker, auteur en deskundige opgebied van onderwijs
Material Media Merkado Mundu
Conclusie U kunt aanwezig zijn door hier te registeren.