Round Table on Education in Curaçao Datum: Vrijdag 27 februari 2015 Dr. Miguel Goede.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Goeiemoggel tis uit’ - Nederlandse jongeren leven online Juli 2008.
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
Op zoek naar de ware Over de zoektocht naar een christelijke partner
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Onderzoek naar het gebruik van sms en prepaid telefonie
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Studiefinanciering hoger onderwijs
Alcohol & Jongeren: Facts & figures
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Geld voor school en studie
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | februari 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Bijdrage Drs. Joleen Kieneker Student religiewetenschap en bestuurder.
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
VTB Technasium Vakcollege
2 3 Natuurkunde ≥ 6 Wiskunde ≥
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
 (het is niet zo moeilijk…)
De levenscyclus van de mens
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Van VSV naar rendement Tussen bestrijding van voortijdig schoolverlaten en verhoging van opleidingsrendement Ton Eimers Kenniscentrum Beroepsonderwijs.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | week GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | December 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
KEIHARDE KENNISQUIZ DvdB Vraag 1 Hoeveel Ad’s draaien er nu?
Panel Survey of Organisations. Soepel omgaan met personeel Panel Survey of Organisations Selectief selecteren Kleurt diversiteit de boekhouding? of snel.
Standaard-bewerkingen
Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
Stakeholdersbijeenkomst College voor de Rechten van de Mens Positioneren en framen van mensenrechten in Nederland.
Kinderen kansarm gezin
De Hoge Kleij - Klanttevredenheidsonderzoek
Lessen 17 / 40 De mensen die recent lessen hebben gevolgd hebben deze beoordeeld op 4 aspecten. In de getoonde grafiek steekt 1 aspect negatief af t.o.v.
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
De positie van vrouwen uit etnische minderheden Bureau Onderzoek – Gemeente Groningen.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
In opdracht van NOC*NSF
VMBO Economie Docentendag
Welkom in groep 8 Informatieavond.
Culturele Atlas 2004 Gelderland en Overijssel. Culturele Atlas, Enschede ( 76)Apeldoorn ( 92) Zwolle (121)Nijmegen
Uitvoeringsplan september 2012.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
GRAAF HUYN COLLEGE.
Zo zit dat met uw pensioen!
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
Welkom bij DUO.
Informatie avond leerjaar 4
Onderwijs in Nederland
WAT IS MANTELZORG?.
MANTELZORG IN ONZE MAATSCHAPPIJ
© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | april 2015
Wil JIJ van betekenis zijn? van harte welkom op Bijbelschool de Wittenberg.
Naar een succesvolle en duurzame samenwerking in uw regio! Ajoeb Mohamedajoeb.
Doorstroom mbo-hbo Dr. José Mulder. Van succesfactoren naar aanpak om doorstroom te verbeteren.
Transcript van de presentatie:

Round Table on Education in Curaçao Datum: Vrijdag 27 februari 2015 Dr. Miguel Goede

 De Vereniging Bestuurskunde Nederlandse Antillen  De Economen Vereniging Curaçao  PsyCur de Psychologen Vereniging van Curaçao  Radio Z86

Doel  Aandacht vragen voor onderwijs  Een begin  Breed terrein

M  Mucha  Maneho  Maestro  Mayor  Material  Media  Merkado  Mundu

Census 2011  Enkele observaties op basis van de tabellen in de serie onderwijskenmerken zijn:

 In 2011 bezoeken in totaal personen een type van dagonderwijs. Vergeleken met de cijfers van de Census van 2001 (36.122) is dit een groei van 9,3 procent. De ontwikkeling tussen 2001 en 2011 van het aantal deelnemers verschilt per type onderwijs.

 Het totaal aantal scholieren dat in 2011 het Funderend Onderwijs bezoekt is ; vergeleken met het aantal scholieren dat in 2001 de kleuterschool en basisschool bezocht (20.063) is dit een daling met 10 procent.

 Het aantal studenten dat een hoge dagopleiding (HBO/WO) in Curaçao volgt is fors gegroeid van 562 personen in 2001 naar 1988 personen in Daarnaast volgen 687 studenten deeltijd of avondopleidingen op HBO/WO niveau.

 Van alle jongeren in de leerplichtleeftijd van 4 tot en met 18 jaar gaat 96,1 procent naar een dagschool. In 2001 was de schoolparticipatiegraad bijna hetzelfde, namelijk 95,7 procent.

 Wat is de hoogst gevolgde opleiding van de bevolking die niet meer schoolgaand is ( )?  In 2011 heeft 61,1 procent van de bevolking een zeer lage ( geen opleiding/basisschool) tot lage opleiding ( MAVO, VSBO) gevolgd ( personen);  21,5 procent heeft een middelbare opleiding ( HAVO, VWO, SBO, MBO) gevolgd ( personen);  en 14,9 procent heeft een hoge opleiding ( HBO/WO) gevolgd ( personen).

 Het opleidingsniveau van de bevolking is duidelijk gestegen in de afgelopen 10 jaar. In 2001 golden nog de volgende cijfers: 69,8 procent zeer laag/laag; 16,2 procent middelbare opleiding en 10,5 procent hoge opleiding.

 Het percentage vrouwen met een hoge opleiding is 14,2 procent, vergeleken met 15,9 procent mannen met een hoge opleiding. Absoluut gezien zijn er echter meer hoogopgeleide vrouwen (8512 personen) dan hoogopgeleide mannen (7533 personen) in Curaçao.

 In 2011 heeft 36,9 procent van de totale niet- schoolgaande bevolking geen diploma van het secundair onderwijs ( MAVO, VSBO, HAVO, VWO). In 2001 gold een algemeen dropoutcijfer van 41,8 procent. Het drop-outcijfer voor de jeugd (15-24 jaar) is in 2011 gedaald naar 34,9% (2380 personen) ten opzichte van 45,2% (2592 personen) in 2001

Powered by Wat is het probleem van het onderwijs op Curacao?  Sunday, February 22, 2015

 Date Created: Friday, January 16,  Total Responses  Complete Responses: 58

Q1: Wat is uw relatie met het onderwijs?  Answered: 58 Skipped: 0

Q1: Wat is uw relatie met het onderwijs?  Answered: 58 Skipped: 0

Q3: Wat is volgens u het probleem?  Answered: 57 Skipped: 1

 Er is onvoldoende onderzoek  Hele systeem klopt niet  Verouderde methode  Gebrek aan innovatie  Systeem is verouderd  Gebrek aan visie en leiderschap  Betrokkenheid van thuis is onvoldoende  Kwaliteit van leerkrachten  Motvatie gebrek  Onderbetaald  Onvoldoende aansluiting bij de arbeidsmarkt

Q3: Wat is volgens u het probleem?  Answered: 57 Skipped: 1

Q4: Wat moet de instructiet aal zijn?  Answered: 58 Skipped: 0

Q4: Wat moet de instructiet aal zijn?  Answered: 58 Skipped: 0

Wat is de oplossing?  Er moet meer onderzoek gedaan worden  Dialoog gevoerd worden  Beter beleid komen  Vernieuwen  Digitaliseren  Aandacht voor thuis  Aansluiting bij de regio of Nederland?  Beter arbeidsvoorwaarden voor mensen in het onderwijs

Round Table  Drs. Joseph Hart, onderwijzer  Nihaila Tromp, onderwijzeres  Jeanette Bonet MBA, voorzitter CTB / CTDF  Drs. Ruud Thuis

 Mucha  Maneho  Maestro  Mayor

Round Table  Gino Jacobs MSc, ondernemer  Hayes Nicholls, schoolleider  Dr. Goretti Narain, onderwijsdeskundige, ex- Rector Magnificus UNA  Drs. Hans Bicker, auteur en deskundige opgebied van onderwijs

 Material  Media  Merkado  Mundu

Conclusie  U kunt aanwezig zijn door hier te registeren.