De elektrische installatie van mijn school.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Energie uit het heelal”
Advertisements

Optellen en aftrekken tot 20
Er zit een gat in m’n emmer 1
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
Welke eis stel je aan de ondergrond als je aan uitwendige hartmassage begint Dat deze hard is.
Veiligheid bij werken aan elektrische installaties
Technicus Conferentie 2005 Positie Zweefvliegtechnicus en Klein en groot onderhoud.
NOB 1* instructeur, de voorlichting
Leer de namen van de noten 1
A H M F K EB C x 8 Afwenden bij A en C. 1e secties C, 2e secties A. Vanaf 10 m splitsen en grote volte.
Business Economics Handels –en financiële technieken
Op weg met e-Twist in 10 stappen
H4: Begrijpen van de markt
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
1 Welk plaatje hoort bij de pols? 2 Welk plaatje hoort bij het gezicht?
Werken aan elektrische installaties.
Start.
Leer de namen van de noten 2
Vergaderen Gebruikt materiaal Actie! Office3 bso blz. a Benoem het materiaal in de tweede kolom in je boek op blz b In de derde kolom.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
De fundamenten van de organisatiestructuur
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
ATTESTEN BA4 EN BA5 IN EEN ONDERWIJSOMGEVING
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
De 10 wegen en moderne marktbenadering
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
Train de trainer energiedeskundigen type A september/oktober 2012
DigiLoket.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Colloquium integrale veiligheid: Halle, 21 mei 2010
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Invloed invoering LB05. 2 Agenda Inleiding : Waarom plans nodig Impact per type   Schema   Overzichtsplan   Liggingsplan   Ontwerp/vergunning.
1 Welk plaatje hoort bij de hals? 2 Welk plaatje hoort bij het neusgat?
Welk plaatje hoort bij de herfst?
Rapportering door ontvangers Toelichting van de bevindingen uit het survey- onderzoek ‘Management & Innovatie in Lokale Besturen’ Prof. dr. Geert Bouckaert.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
C op de rechterhand M F het binnenste peloton buigt af en rijdt een volte op de andere hand. telkens een.
A H M F K EB C x 87 Afwenden bij A en C, openen en doorlaten (rechtshouden, 1e peloton, dames tussendoor).
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
A H M F K EB C x 88. Korte zijde bij A en C changement met gebroken lijnen (opsluiten!) Daarna rijden.
A H M F K EB C x 92 Galop Binnenruiters grote volte bij A en C -partnerruil- Volgende korte zijde in.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Voorrangsregels bij rekenen (1)
Nieuwe Meesters Delft Erfgoed = saai! 1. Nieuwe Meesters Delft Erfgoed = overal! 2.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Watervogels herkennen
6,50 euro In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen.
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Voorraadbeheer en bestellen
Goederenverwerking H1 Voorraadadministratie bijhouden Manager Handel.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Recordkeeping - in 7 stappen naar een digitaal archief
ZijActief Koningslust
Voorraadbeheer en bestellen
Techniek Explora Werken met leds Wim Broos Sofie Cobbaert Swa Cremers
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Voorwaarts in draf met tweeën linkerhand en aansluiten A H M F K EB C x.
Wandelen voor Water Lespakket “Water het blauwe goud” (school)
Toolboxmeeting Versie 1, februari 2005
Optimale omgeving voor Projectmatig werken
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Voorraadbeheer en bestellen
De risicoanalyse van de elektrische installatie
Transcript van de presentatie:

De elektrische installatie van mijn school. P. De Roissart

Het Elektrisch dossier Deel 1: Controlelijst www.welzijn-op-school.be

Het Elektrisch dossier Deel 1: Controlelijst - Algemene documenten:( Wat hebben we min. nodig?): Schoolgebonden. Opzoekingswerk. * Informatie Uitbater: Relatie eigenaar( gemeente)/uitbater(school). www.welzijn-op-school.be

Het Elektrisch dossier Deel 1: Controlelijst Informatie Infrastructuur: Intern (LKR/OND) en/of extern ( huiselektricien): Deskundigheid. www.welzijn-op-school.be

Het Elektrisch dossier Deel 1: Controlelijst Informatie Infrastructuur www.welzijn-op-school.be

Het Elektrisch dossier Deel 1: Controlelijst Informatie Infrastructuur www.welzijn-op-school.be

Het Elektrisch dossier Deel 1: Controlelijst - Algemene documenten:( Wat hebben we min. nodig?): Schoolgebonden. Opzoekingswerk. * Informatie Uitbater: Relatie eigenaar( gemeente)/uitbater(school). * Informatie Infrastructuur: Intern (LKR/OND) en/of extern ( huiselektricien): Deskundigheid. * Bouwkundig: Eenvoudige structuur ( zelf te schetsen ) Ingewikkelde structuur ( extern vb. studiebureau ) - Bevoegdheden: ( Wie mag wat? Verantwoordelijkheden,…): * Structuur: Taak SB/directie om de structuur vast te leggen: * Soorten Installaties + situering: Gewone EI voor 1983 – Gewone EI na 1983 - Oefeninstallaties. Ex-omgevingen - zonering www.welzijn-op-school.be

Het Elektrisch dossier Deel 1: Controlelijst - Bevoegdheden: ( Wie mag wat? Verantwoordelijkheden,…): * Structuur: Taak SB/directie om de structuur vast te leggen: www.welzijn-op-school.be

Het Elektrisch dossier - Aanduiden verantwoordelijkheden ( Taak SB / directie ) * Installatieverantwoordelijke ( niet noodzakelijk kennis E ) * BA5: Bevoegd! Grondige kennis E: Elektricien ( intern/extern ) * BA4: Gewaarschuwd! Basiskennis E: niet noodzakelijk elektricien ( Intern ) * Werkverantwoordelijke: Grondige praktische kennis (Intern/extern) * Werken met derden: vervatten in procedure. www.welzijn-op-school.be

Risicoanalyse Elektrische documenten - Soorten netten + situering: TT – TN – IT Wordt bepaald door de schakeling van de transfo in de cabine ( privé eigendom/ anergieleverancier). Let op! Soms meerdere systemen in één school aanwezig. - Keuringsverslag(en) Eerste: indiensstellingsverslag Voorlaatste + Laatste - Vermogenbalans – Boomstructuur * Blokschema: Vertrekkende van de toevoer ( cabine of LS – bord ) * Kabeldoorsneden – draaddoorsneden: Dikte = Maximum Stroom ( vermogen) www.welzijn-op-school.be

Risicoanalyse EI Elektrische documenten - Soorten netten + situering: TT – TN – IT Wordt bepaald door de schakeling van de transfo in de cabine ( privé eigendom/ anergieleverancier). Let op! Soms meerdere systemen in één school aanwezig. www.welzijn-op-school.be

Risicoanalyse EI Elektrische documenten - Vermogenbalans – Boomstructuur * Blokschema: Vertrekkende van de toevoer ( cabine of LS – bord ) * Kabeldoorsneden – draaddoorsneden: Doorsnede = Max. Stroom ( vermogen) www.welzijn-op-school.be

Risicoanalyse EI - Elektrische Schema’s * Eendraadsschema: schetsen is voldoende * Situatieschema: schetsen is voldoende * Inhoud van de borden - De uitwendige invloeden * Op plan aangeven met kleur * In tabelvorm aangeven - De Risicoanalyse * Controlelijst schakelkasten * Controlelijst machines * Controlelijst minimumvoorschriften EI * Controlelijst werkplaats/oefeninstallatie * Metingen www.welzijn-op-school.be

Risicoanalyse EI - Elektrische Schema’s * Eendraadsschema: schetsen is voldoende * Situatieschema: schetsen is voldoende * Inhoud van de borden - De uitwendige invloeden * Op plan aangeven met kleur * In tabelvorm aangeven www.welzijn-op-school.be

Risicoanalyse EI - Elektrische Schema’s * Eendraadsschema: schetsen is voldoende * Situatieschema: schetsen is voldoende * Inhoud van de borden - De uitwendige invloeden * Op plan aangeven met kleur * In tabelvorm aangeven www.welzijn-op-school.be

Risicoanalyse EI - Elektrische Schema’s * Eendraadsschema: schetsen is voldoende * Situatieschema: schetsen is voldoende * Inhoud van de borden - De uitwendige invloeden * Op plan aangeven met kleur * In tabelvorm aangeven www.welzijn-op-school.be

Risicoanalyse EI - Elektrische Schema’s - De Risicoanalyse * Controlelijst schakelkasten * Controlelijst machines * Controlelijst minimumvoorschriften EI * Controlelijst werkplaats/oefeninstallatie * Metingen www.welzijn-op-school.be

Risicoanalyse EI - Werken aan de elektrische installatie * Procedure * Werkfiche - Interne / externe opleidingen: * Initiële basisvorming basisveiligheid EI - Externe opleidingen: vb. Leren werken met een multimeter - EHBO- instructies + opleidingen www.welzijn-op-school.be

Risicoanalyse EI www.welzijn-op-school.be

Risicoanalyse EI Varia en vraagstelling www.welzijn-op-school.be