Het optimale design versus de weerbarstige praktijk Prof. Dr. Jan Busschbach +31 10 7043807 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Programma Informatiebijeenkomst
Advertisements

Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
NOSMO Studiemiddag over de Methodologie van Praktijkonderzoek
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Doublet deel 1 – de basis.
Lessen uit de eerste ronde OnderwijsBewijs Lex Borghans Universiteit Maastricht Voorzitter begeleidingscommissie OnderwijsBewijs.
De stand van zaken in Enkele cijfers - verneveling Rond de flesjes per jaar verstrekt aan alle deelnemers …….en even zoveel naalden, spuiten.
Resultaatgericht personeelsbeleid Hartger Wassink.
Effecten van consultatieteams voor palliatieve zorg in het ziekenhuis
SAN themabijeenkomst patiënttevredenheid ‘Door Cliënten Bekeken’ Jan Benedictus, sr beleidsmedewerker ’12.
Banken en & kredietrapportages SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011 Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Keuzehulp pijn; wat valt er te kiezen?
Record Linkage: Simulatie Resultaten Adelaide Ariel Biolink NL 28 maart 2014.
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Adaptieve Ondersteuning van Mens-Computer Teams Een Verkenning van het Gebruik van Cognitieve Modellen van Vertrouwen en Aandacht Peter-Paul van Maanen.
Therapeutisch Psychologisch Onderzoek vs
Senno Verhoef, klinisch geneticus Polikliniek Familiaire Tumoren
Tim Versluijs Leerdoelen.
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Reflecties vanuit de medische praktijk
Ontwerpregels voor kruispunten
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
De rol van aandachtsfocus in blootstelling aan bedreigende informatie
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Evidence-based practice?
Toegepaste scenario, wat te doen TAIDA Tracking Analysing Imaging Deciding Acting De controle handelingen voor het schrijven van een goed scenario.
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Hoofdstuk 9 Projectuitvoering Controle en Correctie
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Workshop Onderzoeksontwerp
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
We zien poliklinisch veel patiënten met lage rugpijn, met of zonder uitstraling naar een been. Indien er geen operatie-indicatie is, overwegen we soms.
Invasieve behandeling van chronische lage rugpijn.
Annerie Moers 11 augustus 2006
Psychologische behandeling van depressie na een beroerte
Normal birth: what’s the question?.
Validiteit, betrouwbaarheid en casemixcorrectie
Opstellen reactievergelijkingen
Co-schap huisartsgeneeskunde Je naam datum
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
1 Hoe meer psychotherapie, hoe beter… of anders: Voorlopig beperking psychotherapie…  Dr. Jan J.V. Busschbach  PTC De Viersprong, Erasmus MC, Rotterdam,
Psychotherapie bij persoonlijkheidsstoornissen: bewezen effectief?
1 Is MST Kosten - Effectief?  Jan J. v. Busschbach, Ph.D. –Viersprong Institute for studies on Personality Disorders –Erasmus MC Afdeling Medisch Psychologie.
Lange termijn gevolgen van levende nierdonatie
Hoe schrijf ik de inleiding van een artikel ?
Wat willen we vandaag doen?
Hoofdstuk 4 Argumentatieleer
Met handen en voeten geloven 1
Systematische en individuele patient registratie in de CAM praktijk Voorjaarsconferentie Stichting CAM research 11 juni 2010 van Praag Instituut, Utrecht.
Medrave Software AB/Microbais Groep, Maart 2011 Rave 4 door Medrave Software AB.
Junior College Utrecht (JCU) U Talent voorlichting 1415 Werving 4VWO.
Vragen subsets OM3. Vragen subsets (1)  Hoe bepaal je wat de ‘best practice’ is van processen of gebieden die je wilt benchmarken? –Er zijn een aantal.
Theorielessen in projectmatig werken
Werkstukken en rapporten
Onderzoeksvaardigheden 3
Wetenschappelijk literatuur Selina Vlieger Mini-les.
Latent class growth analysis als succesvolle methode om subgroepen te identificeren binnen een gewichtsreductie interventie. Bastiaan C. de Vos¹, MD,
Meten. Waarom meten Zo hou je vinger aan de pols Hiermee koppel je resultaten terug aan betrokkenen Het motiveert.
Health Services Research Focusing on Chronic Care and Ageing 1 Kosten-effectiviteit van CVA zorg Silvia Evers Professor of Public Health Technology Assessment.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Cognitive behavioral therapy for treatment of anxiety and depressive symptoms in pregnancy: a randomized controlled trial dr. T. Verbeek arts-epidemioloog,
New Commerce Innovatie thema februari 2008 N°2 1. Korte omschrijving van het thema. · Wat is de gedachte achter dit thema? Wat willen we onder.
Behandeling. Moet elke behandeling getoetst? Plausibel mechanisme: carotisbypass?
Zonnecellen op water Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab ‘Duurzame.
Disclosure belangen NHG spreker
e-Exercise: blended interventie met gereduceerd face-to-face contact
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Transcript van de presentatie:

Het optimale design versus de weerbarstige praktijk Prof. Dr. Jan Busschbach

Wat willen ze van ons 2

Wat wil de commissie?  Wat wil ZonMW  Relevantie en kwaliteit  Relevantie  Wat is de beste therapie voor de patiënt? Dus niet noodzakelijkerwijze “werkt mijn therapie”  Kwaliteit  Wordt aangetoond dat dit de beste therapie is voor de patiënt?  Vergelijken met reeds bestaande therapieën 3

De commissie wil een controle groep….  Placebo  Is het effect niet te wijten aan spontane veranderingen?  Maar toont niet aan dat het beter is dan andere therapieën  Care-as-usual  Is het effect beter dan reguliere behandeling  ‘Care-as-usual’ beter dan placebo 4

Uitzondering  Sterk theoretisch model  Wanneer controle bekend verondersteld mag worden  Parachutespringen  Leren  Transplantatie 5

Randomized Clinical Trial  Grote inbreng van wetenschappers  Bij bepalen kwaliteit onderzoek  Wetenschappers willen graag een RCT  RCT is het sterkste design  RCT heeft al veel hypothesen gefalsificeerd  Wordt gezien als drijvende kracht kennisontwikkeling  Geen RCT reduceert kans aanzienlijk 6

Is een RCT altijd mogelijk?  Veel wetenschappers vinden van wel…. 7

RCT is moeilijker bij…  Bestaande behandelingen  Je mag een patiënt geen bestaande/geaccepteerde zorg ontzeggen  Sterke patiëntvoorkeuren  Bijvoorbeeld bij sterke intensiteitsverschillen  Wanneer patiënten zich melden voor een specifieke behandeling… 8

RCT is moeilijker bij…  (sterke) behandelaars voorkeuren  ‘Believers’: heeft geen RCT nodig om te geloven in therapie “Kan je aantonen dat mijn therapie werkt….”  Zaken die typisch zijn in de praktijk…… 9

RCT is gemakkelijker  Bij nieuwe behandelingen  Bovenop de bestaande zorg  Er wordt dan geen bestaande/geaccepteerde zorg ontzegt  Bij (uitschakelen) patiëntvoorkeuren  Nieuwe interventie beperkt beschikbaar: alleen toegankelijk via RCT  Wanneer de behandelaar geen voorkeur heeft  Is pas overtuigd na een positieve RCT  Typische academische situatie 10

Wat als een RCT niet kan…  Alternatieven  Quasi-experimentele studies; observationele studies naturalistisch design;  Correctie confounding middels epidemiologische methoden Co-variaten; propensity score etc.  Er is een trend om dit meer te accepteren  Besteed extra aandacht aan design  Goed motiveren waarom RCT niet kan  Beschrijf correctie confounding 11

Wel of niet een RCT RCT  Verwacht effect is klein  Controversieel  Werkingsmechanisme  Confounding Observationeel  Effect is substantieel  Aannemelijk  Werkingsmechanisme  Confounding  Veel data beschikbaar 12

Bij geen RCT…  Maak aannemelijk dat:  RCT niet mogelijk is  Dat er wel een relevante controle groep is  Dat het werkingsmechanisme aannemelijk is  Dat er veel data is  Dat de confounders bekend zijn en worden verzameld 13

Academici betrekken  De aanvragen worden vrijwel altijd beoordeeld door academici  Maar veel aanvragen worden geschreven zonder academici  Zorg dat je de taal spreekt  Neem academici op in je team 14

Geen theoretische opbouw  Soms zijn onderzoeksaanvragen ad hoc  Meer kans als ze gebaseerd zijn  op eerder onderzoek  bestaande theoretische modellen 15

Een goed leesbaar abstract  Het abstract is het belangrijkste onderdeel van de aanvraag  Belangrijker dan de titel  Begin er mee  Wacht niet tot het eind  Werk er constant aan  Laat het tegenlezen  Moet staan als een huis 16