Presentatie Gemeenteraad Centrummanagement Zeist “Pareltjes rijgen” Annemiek Verstappen, 5 oktober 2009 Insteek van haar verhaal zou m.i. heel clean en simple moeten zijn; dit hebben we zo voor ogen met dat idee. We willen snel aan de slag omdat de temperatuur goed is (oa door belcour), er een vacuum is gevallen met het verdwijnen van vorstelijk winkelen en de crisis ons dwingt om Zeist beter op de kaart te plaatsen terwijl onze bestedingsruimte is verkrapt. Daarom hebben wij u verzocht om het eerste jaar voor ons financieel te overbruggen zodat we meteen aan de slag kunnen en een jaar de tijd hebben om ons zelf te bewijzen en daarmee draagkracht te halen om per 1-1-11 de reclameheffing in te gaan voeren. Daarom zijn wij erg blij dat college van B&W dit heeft opgenomen in de crisislijst waarbij wij willen aantekenen dat de tevens daarin voorgestelde maatregelen mbt bewegwijzering en gratis parkeren op koopzondagen en -avonden dit alles extra versterkt. Natuurlijk moet ze het niet zo overnemen maar dit zou beslist niet onslim zijn.
Vorige presentatie (7 juli ’09) Enthousiasme voor centrummanagement (cm) Zorgvuldig maar snel: Draagvlak creëren Raad verder informeren oktober 2009 Raad maakte €35.000 vrij om plannen uit te werken
Inmiddels gedaan Centrummanagement uitgewerkt Veelvuldig overleg met wethouder, SKG, ondernemersverenigingen en platform BRO opdracht gegeven plan van aanpak te maken
BRO Veel ervaring met centrummgt Diverse vergelijkbare steden geadviseerd Veel gesprekken gevoerd Bestaande rapporten bestudeerd Rapport “Centrummanagement Zeist, BRO, 23 sept.” is beschikbaar en wordt toegezonden
Conclusie BRO (1) Zeist: pareltjes aanwezig Regiopotentie Veel actie Maar: Samenhang ontbreekt Weinig zichtbaar (te) weinig communicatie
Conclusie BRO (2) Stilstand dreigt (= achteruitgang) Enthousiasme aanwezig Lage organisatiegraad Momentum = nu
Advies BRO Maak duidelijke keuze qua Kerngebied WAAR Belevingswaarde HOE Kwaliteit WAT Vul deze keuze in met passende acties Ambiance, Chique, Grandeur, Allure mooie woorden, WAAR, HOE, WAT is zichtbaar
Advies BRO (2) Centrummanagement: Slagvaardig Professioneel Uitvoerings- en resultaatgericht Ondernemerszijde: Centrummanager gemeentezijde: Centrumcoordinator daadkracht, verantwoordelijkheden en mogelijkheden
Centrummanagement Ambiance, Chique, Grandeur, Allure Invullen door: Communiceren en Enthousiasmeren Kiezen voor Branchering Ambiance Promotie, Marketing en Evenementen Centrum Bereikbaar, Parkeren beschikbaar
Invulling in de praktijk Nieuwsbrief, website, draagvlakbijeenkomsten Vlekkenplan met winkeltypes Minder harde materialen, meer groen, sfeerverlichting Eén groot evenement dat Zeist op de kaart zet, straatevenementen Centrum te vinden, bereikbaar, parkeren beschikbaar
Centrummanagement in cijfers Inschatting kosten obv vergelijking (*€1.000) 2010 2011 2012 Operationeel 182 164 157 Personeel 81 84 87 Huisvesting 9 6 6 Bureaukosten 8 5 6 Totaal 280 259 256 Eerste jaar extra opstartkosten
Vervolgstappen in 2010 Draagvlak Verenigingen per straat reanimeren, enthousiasmeren Structurele financiering opzetten
Ad 1: Draagvlak Partners: Ondernemers Gemeente Ambulante handel Horeca Vastgoedeigenaren Bewoners Al betrokken Meer betrekken
Ad 2: Reanimeren, enthousiasmeren Evenement dat de kernwaarden uitdraagt Evenementenkalender maken en promoten Thema’s kiezen Samenwerken met partners
Ad 3: Financiering Ondernemersfonds ontvangt gelden van: Ondernemers, Eigenaren en Gemeente Via structurele heffing (geen free riders); advies BRO, KvK = reclameheffing Gemiddeld €450/ondernemer (~ 0,2% extra omzet, 1 advertentie Nieuwsbode) Invoeren per 1/1/2011
De Vraag van Vandaag: “IS DE GEMEENTE BEREID DE KOSTEN IN DE OPSTARTFASE VOOR HAAR REKENING TE NEMEN?’”
Presentatie “Pareltjes rijgen” Dank, vragen? Annemiek Verstappen, 5 oktober 2009 Insteek van haar verhaal zou m.i. heel clean en simple moeten zijn; dit hebben we zo voor ogen met dat idee. We willen snel aan de slag omdat de temperatuur goed is (oa door belcour), er een vacuum is gevallen met het verdwijnen van vorstelijk winkelen en de crisis ons dwingt om Zeist beter op de kaart te plaatsen terwijl onze bestedingsruimte is verkrapt. Daarom hebben wij u verzocht om het eerste jaar voor ons financieel te overbruggen zodat we meteen aan de slag kunnen en een jaar de tijd hebben om ons zelf te bewijzen en daarmee draagkracht te halen om per 1-1-11 de reclameheffing in te gaan voeren. Daarom zijn wij erg blij dat college van B&W dit heeft opgenomen in de crisislijst waarbij wij willen aantekenen dat de tevens daarin voorgestelde maatregelen mbt bewegwijzering en gratis parkeren op koopzondagen en -avonden dit alles extra versterkt. Natuurlijk moet ze het niet zo overnemen maar dit zou beslist niet onslim zijn.