1 GlaxoSmithKline vrijdag 24 maart 2006 in Zeist.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
WebQuestsWebQuests Voor het basisonderwijs Ververs Foundation Seminar 29 januari 2009 Peter Blijleven.
3 H/V, kiezen voor een profiel
Vennootschapsbelasting Aj 2011
Annemieke Logtmeijer en Bettina van Hoven
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Thema HACCP
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
VTB Technasium Vakcollege
Teachers of the 21st century iearn conferentie juli 2009 Doelen: Effectief partnerschap op lokaal, regionaal en internationaal niveau tot stand brengen.
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
1PROFIELKEUZE 4 HAVOOSCAR ROMERO 9 oktober Agenda Opening. Wat valt er te kiezen? De ouder als coach. Gelegenheid voor vragen. Koffie/thee pauze.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Projectweek.
Passie - Verrijzenis Arcabas
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ribWBK11t Toegepaste wiskunde Lesweek 02
nieuwe toepassingen 2008 Schoolbib 2.0 / VVBAD Mechelen, 5 november 2008 Rosemie Callewaert - Project Manager VCOB.
HARTELIJK WELKOM. Ouderavond havo 3 profielkeuze
HARTELIJK WELKOM. Ouderavond havo 3 profielkeuze
HARTELIJK WELKOM. Ouderavond havo 3 profielkeuze Peter Tilman conrector havo/vwo Gerard van Gorkum decaan havo.
aanvallen moeten ten allen tijden worden weerstaan
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
INFORMATIE AVOND VWO 6 MAANDAG 19 SEPTEMBER.  WELKOM  OUDERRAAD (mevr. Jacobs)  ENQUÊTE ( Fleur Drijvers, Gina Slenders)  INFORMATIE EXAMENJAAR (
Van Vensoc tot Biztax Vennootschapsbelasting Aj 2011.
1 DE OUDER ALS COACH 3 VWOOSCAR ROMERO Donderdag 7 oktober 2010.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
‘The world is your oyster’ Shakespeare
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
3 H/V, kiezen voor een profiel
22/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Even voorstellen : Groep 3b
JOUW WERELD MIJN WERELD
10/01/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
ZijActief Koningslust
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Informatieavond profielkeuze vwo 3 11 november 2013.
Morgen is groen bij AOC Oost!
Transcript van de presentatie:

1 GlaxoSmithKline vrijdag 24 maart 2006 in Zeist

2 Reclame Grootste scholennetwerk op de wereld!

3 Uitwisselingsproject met (3903) scholen op de hele wereld (119 landen in database) met kant-en- klaar gestandaardiseerd lesmateriaal Uitwisselingsproject

4 van informatie, meningen en ideeën; ten minste leerlingen, 10 tot 12, 12 tot 16; wanneer je maar wilt; vorige maand: 432 uitwisselingen. Uitwisseling

5 science Exchanging ‘human’ science  culture Learn about your own culture; understand and appreciate your own culture; learn about another culture; understand and appreciate (the) other culture(s). Contribution to ‘world peace’

6 Vandaag Doelen; onderwerpen (topics); geschiedenis; prijzen; organisatie; leerlingteksten; docententoelichting; talendocenten; Science Across the World in Nederland; website, meedoen; extra’s.

7 Science (interdisciplinair): onderzoekjes in de eigen omgeving, activiteiten van mensen Internationalisering: uitwisseling en bespreking onderzoeksgegevens van/met leerlingen in andere landen Actief gebruik van MVT ICT: zinvolle toepassingen Doelen

8 Topics (1) 1Zure regen (N/S: 13-16) 2Biodiversiteit (B/ANW: 14-16) 3Leven met chemie (begin scheikunde) 4Huishoudelijk afval (14-15) 5 Drinkwater (N/S: 11-15) 6 Eten en drinken (basisschool) 7 Broeikaseffect (N/S: 14-16) 8Blijf gezond (B/Verz: 13-15) 9Over planten (basisschool)

9 Topics (2) 10Duurzame energie (bovenbouw N/S: 14-16) 11Verkeersveiligheid (N/S: 12-14) 12Over genetica gesproken (B/ANW: 14-16) 13Wat heb je gegeten...? (B/Verz: 12-14)

10 Topics (3) Uit andere werelddelen: 15Disappearing wetlands 16Dwellings 17Tropical forests

Start door ASE (Association of Science Education teachers) Sponsor BP  vanaf januari 2001: GSK Ontwikkelteam (vrijwilligers): teamleden uit ‘alle’ landen Geschiedenis (1)

Socrates: erkenning  geld Europese nascholing: Socrates, Comenius, 20 cursussen! Nu (maart 2006) 3903 scholen in 119 landen Geschiedenis (2)

13 Prijzen 2004 'Global Best Award for innovative education-business partnership' tussen de Association for Science Education en GlaxoSmithKline van het International Partnership Network ( ‘European Award for Languages 2004’ van de Europese Commissie (

14 ASE congres 2005 Derek Bell, chief executive van de ASE; Marianne Cutler, directeur van Science across the World; met de twee prijzen

15 Nieuwe Comeniuscursus: Amsterdam (juli 2006): Nieuwe sponsor Toekomst

16 Ontwikkelteam: (inter)nationaal: inhoud topics onderdeel van het curriculum Topics worden door ASE (Groot Brittannië) geschreven (vaak ondergebracht bij Nuffield Curriculum Projects Centre + language support) Topics vertaald (docentenhandleiding aangepast) door nationale teams in 6-18 talen Topic uitgevoerd in proefscholen, daarna bijgesteld Organisatie

17 Docentenhandleiding Uitwisselingsformulier Leerlingtekst –onderzoekjes –discussie Elke topic

18 Topic in de klas Minimum : topic uitvoeren:4-6 uur eigen gegevens verzamelen: 1 uur ontvangen informatie bespreken:1 uur

19 informatie bestuderen + onderzoekjes en opdrachten uitvoeren –individueel –werkverdelend groepswerk –buiten de school verzamelen onderzoeksgegevens (hulp op website) op uitwisselingsformulier + vertalen informatie Leerlingentekst (1)

20 raadplegen database + versturen uitwisselingsformulier verwerken ontvangen informatie = vragen beantwoorden + discussie –statistisch materiaal –eigen aanvullingen (adressen en ideeën in docentenhandleiding): video, gastles, organisaties Leerlingentekst (2)

21 Docententoelichting (1) Geschikte ‘vakken’: burgerschapskunde –biologie, verzorging, natuur- en scheikunde, aardrijkskunde, wiskunde, MVT, creatieve vakken, informatiekunde, projecten, burgerschapskunde (Maria van der Hoeven vorige week); overzicht verschillende delen; doelen van de topic; vereiste voorkennis van de leerlingen.

22 voorbereiden informatie-uitwisseling; draaiboek voor de lessen; opmerkingen over de vragen in de leerlingtekst. suggesties voor extra activiteiten, lokale mogelijkheden; extra materiaal (video, software). Docententoelichting (2)

23 Alle topics: Supporting languages Biodiversity, What did you eat?, Keeping healthy, Domestic waste: Language teachers notes: online Genetics, Chemistry in our lives: Science and Language teachers’ notes: downloadable (pdf)Comeniuscursussen! Talendocenten

24 Pauline Teppich voor inlichtingen en voor (oude) Nederlandse vertalingen, (nog) niet online of downloadbaar Frans Carelsen Lida Schoen Frans Carelsen en Lida Schoen site Adressen in Nederland (1)

25 Hans Morélis Over plantenHans Morélis: vertaler en bewerker ‘Plants and me’  ‘Over planten’ (basisschool); Arnoud Pollmann Broeikaseffect Duurzame energieArnoud Pollmann: vertaler ‘Global warming’  ‘Broeikaseffect’ en ‘Renewable energy’  ‘Duurzame energie’ –Hans de Leeuw (Milieu Educatie Centrum Nijmegen) Meer vrijwilligers? Adressen in Nederland (2)

26 SAW site

27 Extra’s Didactiek; Welke scholen? Comenius school partnerships; Wedstrijden; ICT in Science Across the World; MVT met Science Across the World; Profielwerkstuk Engels/Biologie; Biologie: begaafde leerlingen

28 Niet voorgeschreven. klassikaal groepswerk Uitersten: klassikaal (docent(e) verantwoordelijk) groepswerk (leerlingen verantwoordelijk) Didaktiek

29 Welke scholen? Scholen/docenten die internationalisering; _beginnen met internationalisering; interdisciplinaire samenwerking _veel aandacht besteden aan interdisciplinaire samenwerking; natuurwetenschappen integrerentalenonderwijs _die onderwijs in natuurwetenschappen (inhoud) willen integreren met talenonderwijs (communicatie); ICT-gebruik _naar betekenisvol ICT-gebruik; hoogbegaafden; _op zoek zijn naar opdrachten voor hoogbegaafden; _die leraren opleiden.

30 Comenius Science across the Worldstart Een Science across the World topic als start van een Comenius school partnership Recente voorbeelden: BiodiversityBiodiversity: Frans Carelsen (Quality label!) Global WarmingGlobal Warming: Karel Beets, Caty van de Merbel Nieuw: All under one skyAll under one sky: Frans Carelsen School developmentSchool development: Karel Beets, Caty van de Merbel

31 Wedstrijden Chemistry for Humanity 2006: Chemistry for Humanity zie ook: homepage SAW

32 Betekenisvol ICT-gebruik Zoeken naar scholen in de online database; invullen en versturen van uitwisselingsformulier via ; produceren van een schoolwebsite over het uitwisselingsformulier; opzetten en gebruiken van een spreadsheet; tekstverwerken; onderzoek met de gegevens en links in de topic.

33 MVT en Science Across the World (1) Dutch as the best kept secret in the world Samenwerking natuurwetenschappen/aardrijkskunde / andere vakken met MVT Pogingen in Frans? Wie helpt mee?

34 MVT en Science Across the World (2) SLO: Marijke Elzenga: Moderne vreemde talen in de profielvakken (Een natuurlijke context voor mvt-activiteiten op school), maart 2005 ‘Talking about genetics around the world’ als voorbeeld (Gratis) te bestellen: SLO, Ans Koiter,

35 Geschiedenis –Cursus op lerarenopleiding EHVA: Wat heb je gegeten? (met Biologie), geschiedenis van onze voeding van de middeleeuwen tot nu Muziek/drama –Rusland Andere vakken (1)

36 Muziek/drama –Rusland (Krasnoyarsk, Siberië) –Korea (Gwangju) Andere vakken (2)

37 SLO: –Hans Morélis: project Bio Beter Best: Slimme opdrachten; opdrachten voor hoogbegaafde leerlingen bij het vak Biologie (2004) –‘Biodiversiteit’ als voorbeeld bestellen bij SLO downloaden? Hoogbegaafde leerlingen en Biologie

38  Onderwerp altijd in het curriculum.  Kant en klaar lesmateriaal voor ongeveer 4 à 6 lessen.  Kleinschalig, als ’t de eerste keer niet lukt, begin je gewoon opnieuw.  Keuze uit materiaal in het Nederlands of in een andere taal (vnl. Engels).  Een gestandaardiseerd uitwisselingsformulier (in het Nederlands of in de doeltaal) voor uitwisseling van de onderzoeksgegevens met scholen in andere landen.  Database met bijna 4000 deelnemende scholen in meer dan 100 landen over de hele wereld.  Project is al in 1990 gestart, geen eendagsvlieg.  Meedoen kost (bijna) niets: half jaar ‘proeftijd’, daarna 30 Euro voor ‘iedereen’, ‘alles’ en ‘eeuwig’! Samenvatting

39

40 Wat moet je doen (1)? Meld je aan: (homepage) Join us >>, half jaar proberen, daarna 30 Euro allealle bestaanvoor alle docenten, alle topics, de rest van het bestaan van de school. Leerlingen werken (zelfstandig) aan een topic, via een password; leerlingen vullen het uitwisselingsformulier in.

41 Wat moet je doen (2)? Docenten/leerlingen zoeken partnerscholen in de database; docenten/leerlingen sturen en ontvangen uitwisselingsformulieren en aanvullend materiaal (etiketten, foto’s, enz.); docenten/leerlingen bespreken de eigen en ontvangen resultaten, eventueel met voorbeelden uit de uitwisselingsformulierenbibliotheek.

42 Bekijken en ‘updaten’ van de school, docent(en), topic(s) en uitwisselingsgegevens; School Searchgemakkelijk een uitwisseling beginnen via de School Search; uitwisselingsformulier eenvoudig in verschillende formats te versturen; opslag van alle verzonden en ontvangen uitwisselingsformulieren. My Zone