Etniciteit en ideologie in het Caraïbisch Gebied

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

Wereldburgerschap Zaakvakonderwijs in (inter) actie?!
Politieke cultuur en natievorming in de Caraïben
Interculturele Communicatie
Het buitenlands beleid leerdoelen • Weten tegen welke achtergrond de Amerikaanse regering de Monroedoctrine afkondigde; • Kunnen aangeven waaom.
Hoofdstuk 1 Aardrijkskunde, cultuur en maatschappij
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Hst 4: De wereld indelen.
Welkom in de Caraïben Rosemarijn Hoefte KITLV Cursus coordinator.
1.4 een geglobaliseerde wereld
Allochtonen in het hoger onderwijs
zaterdag 19 juli 2014 Saturday, 19 July 2014 I see what you don’t see I come from another galaxy My earthal life was not the intention I was meant.
VS en hun federale overheid ( )
Hfdst 5: Politieke participatie
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
Racisme Tom Demeestere.
Stijn Suijs:.  Spanning tussen culturen Nu: maatschappelijke achterstelling  Nooit erkend “Vreemde schapen in de kudde kregen eigen aparte stal”  Jeugdhuizen.
Assistant Professor Comparative Politics
de tijd van burgers en stoommachines
Hoofdstuk 5 |de Verenigde Staten worden een wereldmacht.
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Indonesië.
Hoofdstuk 3 Cultuur.
1. Grensgebied tussen Mexico en de VS
Mark Poster Digitally Local Communications: technologies and space.
Ideologie en etniciteit in het Caraïbisch Gebied Cursus Caraïbistiek, 13 februari 2013 Michiel Baud.
Emancipatie, arbeid en kapitalisme
Rampen in het Caraïbisch gebied Cursus Caraïbistiek, 13 maart 2013 Talitha Stam.
Stromingen en partijen
Module 4 Een natie van immigranten tijdbalk2 I have a dream 1.Van Europese kolonie tot de VS 2.Land van belofte 3.Gelijke rechten voor iedereen?
Racisme Dylan Duck 1BaSW C. Inhoudstafel 1. Inleiding 2. Tegen racisme voor meer democratie 2.1 Tegen superioriteitsdenken, voor meer gelijkwaardigheid.
San Diego + californië Anouk Duinker geel San diego.
Reflections on life Sound on Reflecties op het leven. Geluid aan.
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
de tijd van burgers en stoommachines
Welkom in de Caraïben Rosemarijn Hoefte KITLV Cursus coordinator.
Kolonialisme en slavernij
Kolonisatie en Dekolonisatie
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Monday, 30 March 2015 maandag 30 maart 2015 Leonard Cohen is still on stage This must be a miracle at his age I’m sure that you like this song Enjoy.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Heeft een Islamitische Staat Toekomst?
Kenmerkende aspecten Vormen van verzet tegen het West-Europese imperialisme (par. 9.8) De dekolonisatie die een eind maakt aan de westerse hegemonie in.
“ Rien n’est possible sans les hommes, rien n’est durable sans les institutions.” Jean Monnet.
De eerste mensen § 1.1 & 1.2.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
30De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en staatsburgerschap 36De opkomst van de politiek-maatschappelijke.
GegevensAnalyse Les 2: Bouwstenen en bouwen. CUSTOMER: The Entity Class and Two Entity Instances.
§2: politieke stromingen en partijen:
1 hv 3 Cultuur, vreemd en vertrouwd § 2-4
Oorzaken Directe oorzaken -Aanleiding Indirecte oorzaken
Gert Oostindie. situering Caraïben geografie tussen Europa, de V.S. en Latijns Amerika: altijd in een achtertuin kleinschaligheid (in soorten!) en extreme.
Apartheid en Verzet Apartheid en Verzet Zuid-Afrika.
De Verenigde Staten. §2. Voor indianen is geen plek meer. Voordat de Europeanen kwamen, waren de indianen de enige bewoners van Amerika. De indianen hadden.
De Verenigde Staten. §1. Dertien Staten vormen één land. In 1607 stichtten de Engelsen dertien kolonies aan de oostkust van Noord- Amerika.
PAST CONTINUOUS TWAN FRIELING MARIJE VAN DEN HONDEL ANISHA DE VRIES.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Dia 1 van 23 Culturele waarden en communicatie in internationaal perspectief Dia’s bij hoofdstuk 6 Marie-Thérèse Claes Marinel Gerritsen.
Solidariteit en democratie in een superdiverse samenleving
1 hv 3 Cultuur, vreemd en vertrouwd § 2-4
Ontdekking en verovering 2.5 Slavernij in Europese kolonies
< landbouwrevolutie 7.1 < toetsbesperking
Paragraaf 3 MODERN IMPERIALISME
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
geloof…dat het regent geen goed idee is om met een plu te fietsen
Context 3: Koude Oorlog Les 8 – Streven naar Détente.
Ontmoetingen in verre streken
NATIE: IDEOLOGIE EN WERKELIJKHEID
Culturele diversiteit
#KrachtVanDiversiteit
Transcript van de presentatie:

Etniciteit en ideologie in het Caraïbisch Gebied Cursus Caraïbistiek, 11 maart 2015 Michiel Baud

Race/Etniciteit Cruciaal thema in Caribbean Zowel: - (verborgen) dagelijksheid (habitus), als - Politiek en ideologisch thema

Raciale dagelijksheid Eric Williams (1938): “The pathetic importance attached to the quality and texture of hair in Trinidad affects women in particular, but also men. For example, Trinadadians always commented on my good hair and are surprised to hear that I have no Indian blood in my veins”.

Raciale en etnische ‘lagen’ Inheemse bevolking: Cariben en Arawakken, maar ook Trio, Waiyana. Spanjaarden => eerste koloniale heersers Noord-west Europeanen (incl. (Sefardisch) Joodse kolonisten) Afrikanen => slaven Aziaten => tweede helft van 19e eeuw . ‘Arabieren’ ‘cocolos’ (interne Caraïbische migratie) ‘Moderne’ immigratie (‘nieuwe’ Chinezen!)

Essentiële vraag: Welke betekenis wordt er aan etnische en raciale classificaties gegeven in verschillende contexten en periodes?

Verbonden met: Fenotype (‘somatic norm image’) Koloniale erfenis Ongelijkheid Culturele verandering Gender

Etnische relaties Alleen te begrijpen in lokale context (race/raza; koloniaal verleden) Verbonden met klasse en gender (Gregory) Voortdurend opnieuw ‘uitgevonden’ en gedefinieerd.

Today’s Dominican Republic (Gregory) Ideologie van indio Anti-Haitianisme Veranderende percepties door toerisme en migratie Racisme en burgerschap…

Etniciteit (Baronov/Yelvington, 209) Ethnicity: “A set of ideas concerning a group’s real or imagined cultural links with an ancestral past”. “Some set of common characteristics that sets them apart from the broader society”

Contrasterende perspectieven 1. Primordialisme ‘pure’ wortels cultuur statisch vaste kenmerken 2. Constructionisme cultuur altijd gecreëerd cultuur verandert cultuurelementen altijd bediscussieerd

Etniciteit als strategie Bestaande ‘etnische’ kenmerken kunnen gebruikt of genegeerd worden (‘hot’ en ‘cold’). Etnische symbolen worden gebruikt voor identiteit, politiek, nationalisme etc. Etniciteit nauw verbonden met klasse en gender.

Mintz en Price Afro-Caraïbische cultuur is gecreëerd in migratiegeschiedenis Is nieuwe Caraïbische cultuur => creolisering NB: zij richten zich uitsluitend op Afro-Caraïbische cultuur!

Plurale maatschappijen: Rudolf van Lier Samenleving in een grensgebied (1949), p.8 In de plurale maatschappij ontbreekt de eenheid van ras en taal en bestaat typologisch verschil tussen godsdiensten; de groepen leven ook in verschillende economische sferen. De verschillen ontstaan niet door variaties binnen één cultuur, maar door de herkomst van de groepen uit volkeren met verschillende culturen. De sociale lagen vallen vaak voor het grootste gedeelte samen met de groepen, die door raciale, culturele en economische factoren verschillen.

Verklaring pluralisme Culturele achtergrond Religie Sociaal-economische netwerken Endogamie (Hoetink) => habitus

Kritiek Etnische groepen zeer divers (gebied van herkomst, cultuur, klasse) In het algemeen veel meer vermenging, dan aangenomen Pluralisme geldt niet voor Spaanstalige Caraïben Pessimisme ongegrond => etnische identiteiten veranderen altijd => ‘Creolisering’

H.Hoetink, The two variants of Caribbean race relations (1967) Somatische normen verschillen => Somatic norm image Soms ethnische (somatic) scheiding (plural societies) Maar ook ‘mestizaje’ (Een Latijns Amerikaans model?)

Etniciteit als politiek begrip

Politiek ideologische lading van etnische en raciale relaties Etniciteit is multi-interpretabel en ‘contested’ Heeft politieke connotaties Wordt gebruikt door politieke partijen en sociale bewegingen

Politieke etniciteit (Ook: Baronov/Yelvington, 224-29) Zwart nationalisme (Aimé Césaire, Frantz Fanon) => raciaal conflict Raciaal nationalisme (Dominicaanse Republiek) Mestizaje – creolité => raciale vermenging. Wordt ook idee van raciale democratie (José Martí) Multiculturalisme => creolisering

Maar ook: Anti-kolonialisme (Williams, Martí, De Kom) Anti-imperialisme (anti-US) Socialisme (Juan Bosch, C.L.R. James)

Black nationalism Marcus Garvey, Universal Negro Improvement Association (1914) Aimé Césaire, Négritude Fanon: Zwarte huid, blanke maskers Later Black Power: Malcolm X, Stokely Carmichael

Aimé Césaire (en eerste zin Fanon, Zwarte huid, blanke maskers) "Ik spreek over miljoenen mensen aan wie angst, minderwaardigheidscomplexen, verwarring, slaafsheid, wanhoop en vernedering vakkundig zijn opgedrongen".

‘Black contact zones’ Plantages in Caraibisch gebied en Centraal Amerika Diasporic cities: New York, London, Paris African independence movements => UNIA (Garvey) => 2 miljoen volgelingen; 1100 afdelingen (221 in Caraibisch gebied!)

José Martí, Cuba (1853-1895) => mestizaje Nuestra América => Onafhankelijkheid van Spanje en VS Geëngageerde intellectueel Nationalisme en pan-Americanisme Etniciteit en ras onbelangrijk => mestizaje is toekomst

Fernando Ortiz, Cuba (1881-1969) => acculturatie Contrapunteo cubano: tabaco y azúcar Maar ook folclorismo, belangstelling voor Afro-Caribische cultuur en religie Nu beschouwd als voorloper van Casa de las Americas => cultural studies, postmodern, creolisering

C.L.R. James, Trinidad (1901-1989) => klasse Socialist => klasse belangrijker dan ras of etniciteit. Black Jacobins (1938) Ex-slaven als revolutionairen Cultuur (cricket) als anti-koloniaal instrument

Juan Bosch, Dom. Rep. (1909-2001) Socialist, nationalist, historicus Literator en politicus => Lange termijn geschiedenis bepalend: produktieverhoudingen, niet ras of etniciteit (is typisch Dominicaans standpunt!)

Manuel Arturo Peña Battle, Dom. Rep. (1902-1954) Conservatieve nationalist => ideoloog van Trujillo-regime Racistisch anti-Haitiaans en hispanistisch. Dom. Rep. eigenlijk ‘blank’ en Europees Angst voor Haitiaanse immigratie (‘Stille invasie’) Voorloper van Joaquín Balaguer

Dus: Ideologische interpretaties van etnische verhoudingen in zeer verschillende richtingen: Socialisme, anti-imperialisme, nationalisme, négritude/black power, conservatisme. Ook in dagelijks leven ambigu. Gedeeltelijk gestuurd door politiek, maar ook toerisme en migratie => Steven Gregory

Migratie en etnische ideeën Etnische relaties en ideeën veranderen in proces van verandering. Ook nieuwe cultuur elementen (hip hop, kleding) => ‘Andere’ globaliseringen…

Eigenschap van Caraibische cultuur Eigenschap van Caraibische cultuur. Intellectuelen spreken vaak ‘vanuit buitenland’ (b.v. De Kom, Van Lier, Helman, maar ook Marcus Garvey, CLR. James, Fanon etc.).

Race en kolonialisme Eric Williams (1938): “Thus can we define the West Indian as he has developed during four centuries of colonialism. He is not African, nor is he an Asian, nor is he a European. He is an African or Asian assimilated to the European”.

Huwelijkskeuze “When it came to marriage, my parents were adamant. One might come from Africa, but there was no point in going back to Africa”.