STRATEGY AND THE NEW ECONOMICS OF INFORMATION Walraaf Borkent Jesse Roels Jan-Martin Sijs Hüsnü Taş Nikki Winands
INHOUD Inleiding Artikelbeschrijving - Value chain - Richness and Reach - Encyclopaedia Britannica Oordeel van artikel Centrale boodschap Discussie / afsluiting
Inleiding Philip B. Evans & Thomas S. Wurster Boston Consulting Group “Blown to Bits” – 2000 McKinsey Award Opkomst van IT WALRAAF
Artikel beschrijving Value chain Richness and Reach Gevolgen voor bedrijven
Value chain Lineair keten van activiteiten Alle informatie binnen en tussen bedrijven en zijn klanten Fysieke drager – 1997 –
Richness and Reach Reach desbetreffende informatie Richness 3 aspecten van informatie zelf: - Bandbreedte - Aanpasbaarheid - Interactiviteit Traditionele economie van informatie, Reach vs. Richness Toekomst, met hulp van Internet verbeteringen
Encyclopaedia Britannica
Discussie Op welke manieren kunnen bedrijven die kranten produceren in deze nieuwe ‘informatie economie’ hun klanten binden?
Oordeel van artikel Voorspellingen kloppen grotendeels Voorspellingen die niet kloppen (“Information about customers’ needs or behavior will be harder for companies to obtain”) Bronnen Toegevoegde waarde?
Centrale boodschap De traditionele afweging tussen Richness en Reach van informatie is doorbroken door de explosie van connectiviteit met de komst van IT. De komende jaren zal daarom de ‘nieuwe economie van informatie’ veranderingen in de structuur van industrieën en de manier waarop bedrijven concurreren teweeg brengen. Managers zullen gedwongen worden de strategische fundamenten van hun bedrijven te heroverwegen. 1997
Discussie Zal de op dit moment nog steeds afnemende behoefte aan face-to-face contact met dienstverlenende bedrijven zorgen voor een verandering in het straatbeeld?
Afsluiting Vragen en/of opmerkingen?