Buitenlandse minderjarigen Ilse Derluyn Vakgroep Sociale Agogiek – Universiteit Gent.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Advertisements

Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
Elektronische vreemdelingenkaarten
ADVIES VOOR DE JEUGDHULP BRECHT VERHEGGE 1BAO A1.
Buitengewoon Allochtone leerlingen
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Tijd voor actie? Aanbevelingen voor meer toegankelijke diensten en kansen voor kinderen in Europa Françoise Pissart Directeur Koning Boudewijnstichting.
? Werkgroep visie - PGZ.
Aandachtspunten vanuit een categoriale voorziening
Belangrijke dimensies van kinderarmoede
IVRK EN HET FAMILIERECHT Ccra-symposium 27 juni 2012 Toepassing van het ivrk in de Nederlandse rechtspraak Mr E.A.A. van Kalveen.
Wat leren we uit de Studio Kinderarmoede en andere inspiratiebronnen?
Onderwijs en kinderrechten.
LOT OP REIS.
LOT OP REIS LISANNE, PETER, MONICA, EVE EN DYLAN..
Superdiversiteit kleurt de sociale diensten
0 Kinderen met bijzondere behoeften in Vlaanderen: gezinskenmerken en hun positie in het onderwijssysteem Leen Sebrechts PhD Student, Department of sociology,
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
OUDERS VOOR INCLUSIE. WIE ZIJN OUDERS VOOR INCLUSIE ? Vereniging van en voor ouders Voor alle ouders van kinderen, ongeacht hun handicap We zijn vooral.
Casus, gebaseerd op een reële situatie in 2012; Jongen, 4 jaar, zevende residentiële verblijf.
Oktober 2013 Thuisbegeleiding Zorgconsulentschap.
Kinderen in precair verblijf en gezondheidszorg Open fora 19 mei 2011.
Kinderrechtencoalitie Vlaanderen Open Fora 2008 Huiswerk als zichtbare indicator van kansarmoede op school.
Verknopen door verbinden Joris Claes en Itte Van Hecke.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Symposium 12 mei 2011 Workshop: ‘Sociaal dossier en handelingsplan in residentieel werken met gezinnen’ door Carlo Theuwen en Lien Van Hoof.
1zorg-route.
I EDEREEN IS VAN DE GEMEENTE I NLEIDING Vluchtelingenwerk Vlaanderen wil haar visie, verwachtinen en voorstellen aan de lokale besturen definiëren voor.
Jij hebt ook wat te vertellen!
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Jeugdbescherming in 2015 Samenwerken aan de veiligheid van kinderen.
Communicatie met ouders
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Prioritaire nascholing CompetentieontwikkelingHulpbronnen ontwikkelen Werken aan Positive states of mind Relatie sociaal model en HGW. Het.
Integratiebeleid in Vlaanderen 7 mei 2015 Voor Mozaiko Kobe Debosscher Secretaris Commissie Integratiebeleid be 0484/88.
De donkere kleur van armoede
Administrateur-generaal
Leerlingen van het RvEC helpen Shoma middels Buddy project!!
Vluchtelingen: een begripsverduide- lijking Wat is een vluchteling nu eigenlijk? En wat is het verschil met termen als ‘anderstalige vluchteling’ of ‘asielzoeker’?
K INDEREN, JONGEREN EN SOCIALE MEDIA : OVER RISICO ’ S, REGELGEVING EN EMPOWERMENT Jolien Derluyn 1 BA SW B.
Infopunt Onderwijs Wat vragen ouders? “De juf zegt dat mijn kind niet mee is in de klas. Maar ik vind dat hij heel slim is! Kan ik mijn kind laten testen.
Informatieavond We moeten het met elkaar doen.
JGZ en Vluchtelingkinderen Ondertitel. De Nederlandse Grondwet, artikel 1: Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld.
ARMOEDE Kinderarmoede. Inhoudstabel Auteurs Inleiding Kinderarmoede: een probleem van herverdeling Kinderrechten en de herontdekking van de armoede Kinderrechten.
2 maart 2016 Bureau Frontlijn Frontlijnsturing en uitvoering in de praktijk Ned fan man lei Kennis, innovatie en methodiekontwikkeling.
Infopunt Onderwijs Gedeeld belang Voor alle partijen: Geslaagde schoolloopbaan/succesvol onderwijstraject als gemeenschappelijk belang.
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Kinderarmoede bestrijden via betaalbare en, kwaliteitsvolle dienstverlening Magda De Meyer Voorzitter Vrouwenraad.
Vluchtelingen in een gastvrij Brabant Roos Sohier Provinciale Raad Gezondheid/BrabantAdvies.
Een dag over asiel en onderwijs. Context in de regio.
Sociaal werk in tijden van crises. Lokaal sociaal beleid in verandering. Doctoraatsonderzoek Presentatie doctoraatsonderzoek VVSG - 14 juni 2016 Johan.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Verwijzen naar kookboek.
Dialoogdag ‘Recht op werk, voor iedereen?’
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Lokaal loket kinderopvang
Voorstelling Informatie Punt Onderwijs LOP Basis, juni 2014
Project actuele criminologie Keynote Jeugd
Infosessie: attesten inkomenstarief 11, 18 en 20 januari 2016 Sofie Delcourt – VVSG Stafmedewerker Kinderopvang
Lokaal loket kinderopvang
Brecht D’Hoore, Coördinator Kempen
Drie richtinggevende vragen: 1
Dak- en thuisloosheid in Leuven Op weg naar een lokale strategie
Transcript van de presentatie:

Buitenlandse minderjarigen Ilse Derluyn Vakgroep Sociale Agogiek – Universiteit Gent

Terminologie “Vreemdeling”: EU – niet-EU Belg – niet-Belg Verblijfsdocumenten (precair, zonder documenten, definitief verblijf,…) Nieuwkomer, anderstalig Begeleid – niet-begeleid

“Bescherming” Wat betekent “bescherming”? (bescherming “waartegen”?) Enkel bescherming – of ook participatie? Wie participeert? Kind Ouders (NBBM!) Voogd Andere actoren (sociaal werkers, pleegouders, leerkrachten,…) Migratie-autoriteiten Actoren bijzondere jeugdzorg (IJH) Provisierechten?

Beïnvloedende factoren Traumatische ervaringen Dagelijkse & sociale stressoren (inclusief wooncontext, toekomstperspectief, discriminatie) Ongeacht tijd Kwalitatief Toekomstperspectief Verwachtingen School, sociaal netwerk Agency, participatie

Kader Kind of “vreemdeling”? Migratiepolitiek Kinderrechten

Indicatoren: visie Kwantiteit ≠ Kwaliteit! “5 B’s” (De Bie, 2006): Begrijpbaarheid Beschikbaarheid Bereikbaarheid Betaalbaarheid Bruikbaarheid

Indicatoren: concreet Kwaliteitsvolle leefomstandigheden (wooncontext, onderwijs, vrije tijd, psychosociale ondersteuning,…) aangepast aan noden, gezinscontext en ontwikkelingsleeftijd kind (“recht op bijstand”) (M.O.: gelijklopend aan opvang voor “Belgische” kinderen; gedifferentieerd en flexibel) Uitwerken van een toekomstperspectief aangepast aan de noden en mogelijkheden van kind & gezinscontext en met input van het kind, zijn/haar context en andere relevante actoren (“duurzame oplossing in het belang van het kind”) Kinderhandel (“bescherming tegen vormen van geweld – kinderhandel”) NBBM: voogdij (“tenlasteneming NBM”)