Tussen ‘hoog’ en ‘laag’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
gewest, 19 gemeenten 2 gemeenschappen 3 gemeenschappelijke commissies 1 federale regering 0 instantie voor metropole samenwerking.
Advertisements

De tijd van de massacultuur
EMEG lijst - Entertainment TV opname ‘’Wat vindt Nederland?!’’
Nog 68 lesdagen…. nog 68 lesdagen… Tjeerd van de Laar Sander Voerman.
Onderwijs van nu voor de wereld van morgen.
Maatschappelijke aspecten les 2: Downloaden en uploaden: legaal of illegaal? [Bron: Downloaden: legaal of illegaal?, dr. mr. Bart W. Schermer]
Eindverslag 1. Uitgangspunt In 2016 nog één kerkelijk centrum in eigendom van de Protestantse Gemeente te Zutphen 2.
Asymmentrische informatie
De theoretische cultuur (4) De moderne tijd: van betekenis naar structuur, van ethisch naar wetenschappelijk.
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Visie, missie en kernwaarden
PARIJS Een PowerPoint over de eendaagse reis
23/03/06 “Creating impact in a globalised world” Luc Tayart de Borms, afgevaardigd beheerder van de Koning Boudewijnstichting administrateur délégué de.
Brrrrrrr, een klant CEO bezoekt weinig klanten Wel praten over….., niet praten met….. Klant is van vlees en bloed, geen getal Klant is eng….. Klanten gaan.
Nederland na 1945: Cultuur en mentaliteit
KUNST EN MASSAMEDIA POP ART.
Allochtonen in het hoger onderwijs
De Toekomst van Trotse Mensen
Myrna Tom van Oorschot Ingrid de Rond Mathijs Zeegers Esmée Zegers
Vertaling, cultuur en wetenschap november 2011
Autisme en intelligentie
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Kenmerk 23 Streven naar Absolutisme Les 1: Centralisering van de macht
Genesis Genesis Hierna gebeurde het, dat God Abraham op de proef stelde. Hij zeide tot hem: Abraham, en deze zeide: Hier ben ik.
§1 Nederland verzuilt.
Goed Bezig Het ABSOLUTE ? Georg W.F. Hegel ( ) De wereld heeft een doel Er zijn eeuwige waarden & ideeën Deze ontwikkelen zich lineair Doel is.
Kunst!!! Ik heb samen met mijn oma een schilderij gemaakt met veel kleuren lees meer over in deze powerpoint.
Wat houdt een dorp leefbaar en vitaal?
Lokale voorzieningen: voorwaarde of resultaat van leefbare en vitale dorpen? Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Harry Mulisch En de literatuur over de Tweede Wereldoorlog.
Mediation Visie en werkwijze bij het Juridisch Loket
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Christus als profeet. De profeet: de stem van God God wil het liefst met ieder persoonlijk spreken. In Israël (na de zondeval) is voorzien in personen.
1/9 2/9 INHOUD Wat is een referendum precies? Wie zijn de kandidaten? Wat zijn de voordelen van zo’n burgemeestersreferendum? En wat de nadelen? Conclusie.
Vertaald uit het Frans – Freddy Storm 12/2010
OORLOG IN VIETNAM. ACHTERGROND Het midden van de 20e eeuw stond in het teken van de opkomst van grote mogendheden: de Verenigde Staten en de Sovjet Unie.
Jean-Paul Sartre.
Wat willen we vandaag doen?
Hoe kunnen wij kunst benaderen in een ‘geglobaliseerde’ cultuureducatie? Lucy Cotter 2012.
Calvijn.
Toon Hermans.
Grammaire thème 5 4 vwo.
Vrijwillige hulpverlening in onze activerende verzorgingsstaat
Nederlandse  literatuurvan de  20ste en 21ste eeuw  deel 1.
Verdringing: Vrijwilligerswerk in veranderende tijden
Oefening 17 p. 97 – les 5.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
Romeinen 7:1 – 8:2 1Weet u dan niet, broeders en zusters, ik spreek immers tot mensen die de wet kennen, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang.
de tijd van burgers en stoommachines
Lucebert en de vijftigers.
Literatuursociologie
De veelzijdigheid van literatuur literariteit.
Hugo Claus En de literatuur in de periode 1975 – 1985.
Tussen ‘hoog’ en ‘laag’
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
Moderne literatuur 2 hoog/laag u Skleněná Louka Literaire avond.
Piet Mondriaan Jeugd en opleiding.
Paragraaf 3 Opkomst van machtige vorsten
Opkomst van machtige vorsten 1.4. Vorsten brengen een scheiding aan tussen Kerk en Staat Tot de dertiende eeuw dachten de meeste Europeanen dat God maar.
Mariken DIE WAERACHTIGE ENDE EEN SEER WONDERLIJCKE HISTORIE VAN MARIKEN VAN NIEUMEGHEN DIE MEER DAN SEVEN JAREN METTEN DUVEL WOENDE ENDE VERKEERDE.
De post-kritische geloofsschaal Een nieuwe manier van omgaan met geloof…?
Leesvaardig Examentraining.
Alleen maar nette mensen De debuutroman van Robert Vuijsje.
23 Het streven van vorsten naar absolute macht 27 Rationeel optimisme en een ‘verlicht denken’ dat werd toegepast op alle terreinen van de samenleving:
H4 – Comenius College Laagland. Lezen ‘De minzame moordenaar’ Waarom lees je? Effect Leesmotivatie: plezier, ontspanning, ontsnappen aan werkelijkheid,
Bespreker: Roald van Elswijk
Met alleen Google komen we er niet
KUNST EN MASSAMEDIA POP ART.
Hoe benader ik een literaire tekst ui de negentiende eeuw?
Analyse du Semestre européen Analyse van het Europees Semester 2018
Transcript van de presentatie:

Tussen ‘hoog’ en ‘laag’

Hoog vs. laag Traditioneel onderscheid: Hoge / artistieke cultuur Lage / massacultuur Hoog vs. laag

Hoog vs. laag

Hoog vs. laag

Hoog vs. laag

Hoog vs. laag

Hoog vs. laag

Hoog vs. laag

Commodificering

Commodificering

Commodificering

Commodificering

Theodor Adorno

Theodor Adorno 'To still write a poem after Auschwitz is barbaric‘ Cf. Traumaverwerking [college 9] Theodor Adorno

Theodor Adorno hoge cultuur lage cultuur artistieke cultuur massamedia origineel massaproductie vervreemding herhaling vernieuwing standaardisering actief passief Theodor Adorno

Hoog vs. laag http://www.knack.be/nieuws/cultuur/controverse-rond-amerikaans-kunstwerk-over-9-11/site72-section44-article22075.html#

Maar: Is het onderscheid tussen hoog en laag houdbaar? Hoog vs. laag

Hoog vs. laag Maar: Is het onderscheid tussen hoog en laag houdbaar? Wederzijdse beïnvloeding hoog laag Wat men als ‘hoog’ of ‘laag’ beschouwt, verandert Hoog vs. laag

Hoog vs. laag Maar: Is het onderscheid tussen hoog en laag houdbaar? Wederzijdse beïnvloeding hoog laag “[…] [het wordt] moeilijk een strak onderscheid te handhaven tussen ‘hoog’ en ‘laag’: ‘hoog’ heeft altijd iets van het ‘lage’ in zich, teert erop, absorbeert het (en vice versa).’ Hoog vs. laag

Hoog vs. laag

Hoog vs. laag

Hoog vs. laag

Hoog vs. laag Maar: Is het onderscheid tussen hoog en laag houdbaar? Wat men als ‘hoog’ of ‘laag’ beschouwt, verandert Bijv. de opera Bijv. Pop Art Hoog vs. laag

Discussie over "Low culture" en "High culture" Sieb Posthuma NRC Handelsblad 9 mei 2005

Richard Hamilton Just what is it that makes today's homes so different, so appealing?

Andy Warhol

Andy Warhol

Andy Warhol

Roy Lichtenstein

Hoog vs. laag Maar: Is het onderscheid tussen hoog en laag houdbaar? SOCIOLOGIE Prestige wordt toegekend aan kunstwerken, ze zijn niet ‚hoog‘ of ‚laag‘ op zich Hoog vs. laag

Pierre Bourdieu

Pierre Bourdieu

Pierre Bourdieu

Pierre Bourdieu Economisch kapitaal Cultureel kapitaal Sociaal kapitaal Symbolisch kapitaal (cf. college 2) Pierre Bourdieu

p. 344-345 ‚Samenvattend (…) kwaliteitsverschil.‘ Pierre Bourdieu

Smaak Distinctie (cf. college 2) Pierre Bourdieu

Pierre Bourdieu In La distincion (1979) noemt Bourdieu de habitus ‘à la fois principe générateur de pratiques objectivement classables et système de classement (prinsipium divisionis) de ces pratiques’ (1979: 190) en een ‘structure structurée et structurante’ (idem: 191). De habitus zou dus tegelijkertijd gangbare classificaties – onder meer van cultuurgoederen – incorporeren én deze classificaties voortbrengen. Pierre Bourdieu

‘Pour construire complètement l’espace des styles de vie à l’intérieure desquels se définissent les consommations culturelles, il faudrait établir pour chaque classe et fraction de classe, c’est-à-dire pour chacune des configurations du capital, la formule génératrice de l’habitus qui retraduit dans un style de vie particulier les nécessités et les facilités caractéristiques de cette classe de conditions d’existence (relativement) homogènes […].’ (Bourdieu 1979: 230) Pierre Bourdieu

Kritiek? Pierre Bourdieu

Kritiek? Determinisme Pierre Bourdieu

Pierre Bourdieu Symolische productie Economische productie Instituties (cf. college 2) Pierre Bourdieu

Pierre Bourdieu Hoewel de producenten moeten samenwerken om de reputatie van een werk of een auteur op te bouwen, zijn zij volgens Bourdieu (1977: 7) ook concurrenten van elkaar die er naar streven om hun eigen reputatie te (be)vestigen. Pierre Bourdieu

Pierre Bourdieu

Pierre Bourdieu ‘[L]a concurrence pour le pouvoir de juger et de consacrer oppose des agents ou des instances qui sont eux-mêmes en lutte pour consécration’ (Bourdieu 1991: 8) ‘la lutte pour le monopole de la vision légitime et légitimante des oeuvres’ (idem: 23) Pierre Bourdieu

„Le producteur de la valeur de l'oeuvre de l'art n'est pas l'artiste mais le champ de production entant qu'univers de croyance qui produit la valeur de l'oeuvre d'art comme fétiche en produisant la croyance dans le pouvoir créateur de l'artiste. (Bourdieu1998, 375) Pierre Bourdieu

Wat onderbelicht blijft, is het feit dat gezeten literaire machthebbers én aanstormende vernieuwers één essentiële zaak gezamenlijk hebben, namelijk dat ze beiden de inzet van de strijd van onomstreden betekenis achten. Zij delen, wat Bourdieu croyance noemt, het gedeelde geloof in het belang van het veld, in de inzet van de strijd: "La croyance est donc constitutive de l'appertenance à un champ" (Bourdieu 1980, 113). Het is een paradox in de literatuurgeschiedenis: zonder het overkoepelende gedeelde belang, het geloof in de collectieve waarden van het veld, kan geen enkel conflict uitgevochten worden. (Joosten 2007:1) Pierre Bourdieu

Pierre Bourdieu Bourdieu: Markt economisch kapitaal Markt symbolisch kapitaal Pierre Bourdieu

Bourdieu stelt dat beide markten elkaar doorgaans uitsluiten: "de criteria voor succes nemen twee tegengestelde vormen aan: voor 'burgerlijke' schrijvers en hun publiek is 'succes' op zichzelf al een garantie van kwaliteit. Daarom zoekt op de markt het ene succes het andere op: bestsellers worden mede gemaakt door publicatie van hun verkoopcijfers; (...) De visie van het andere kamp, waarin succes verdacht is en versterving in deze wereld voorwaarde om in het hiernamaals gelukkig te worden, vindt haar basis in de economie van de culturele productie (...)" (Bourdieu 1992, 268-269) Pierre Bourdieu

Kritiek? Pierre Bourdieu

Pierre Bourdieu Kritiek? Onderscheid tussen elitaire en populaire culturele markt niet zo scherp Cf. Van Gogh, Mondriaan, etc. Cf. De Bezige Bij staat bekend als kwaliteitsuitgever, maar werkt als een commerciële uitgever Cf. Casus: succesauteur Kluun Pierre Bourdieu

Casus: Kluun http://www.neerlandistiek.nl/publish/articles/000157/article.pdf

‚De debuutroman Komt een vrouw bij de dokter (Podium 2003) van Kluun, schrijversnaam van de Amsterdamse reclamemaker Raymond van de Klundert, is een commercieel megasucces met (volgens informatie van de uitgever) tot op heden in elk geval meer dan 200.000 verkochte exemplaren.‘ Casus: Kluun

‚Kluuns relatie met de gevestigde orde lijkt op het eerste gezicht louter negatief. Vanuit de traditionele literaire kritiek kreeg het debuut uitgesproken weinig aandacht: de receptie in die categoriebeperkte zich tot twee, zeer negatieve, recensies […] Het boek is door de vanouds canoniserende ("consacrerende") instanties genegeerd: geen van de grote gezichtsbepalende dag- of weekbladen recenseerden het verder. In termen van Bourdieu is het met dit boek vergaarde "symbolisch kapitaal" nihil. Dat wil zeggen "kapitaal waarvan het economische of politieke karakter ontkend en miskend wordt, en dat juist daardoor erkenning en 'legitimiteit' verkrijgt (...)". Dat laatste dus niet in de ogen van massaal lezers- (en vooral kopers-)publiek, maar in de ogen van consacrerende instanties, zoals de kritiek, de "smaakmakers". Terwijl Komt een vrouw bij de dokter enorm economisch kapitaal opleverde, lijkt het non-existent binnen het literaire veld.‘ Casus: Kluun

Casus: Kluun Enerzijds: Kluun gericht op economische markt Reclameman die zijn boek wil verkopen Medwerkers – commerciële circuit Zet zich af tegen ‚geconsacreerde‘ literatuur …. Casus: Kluun

Casus: Kluun Anderzijds: Kluun OOK gericht op symbolische markt ‚kwaliteitsuitgeverij‘, recensie-exemplaren, etc. spreekt zich uit over het belang van recensies gelooft dat zijn boek ook literaire waarde heeft …. Casus: Kluun

Lage cultuur hoge cultuur Casus: Kluun

Canon(debat)

Canon(debat) ‘[In 1978] werd Eddy van Vliet, samen met C. Buddingh' samensteller van Poëzie is een daad van bevestiging, Noord- en Zuidnederlandse poëzie van 1945 tot heden , door landgenoten zelfs beschuldigd van collaboratie met de Nederlanders, omdat hij te weinig de belangen en kwaliteiten van de Vlaamse poëzie in het oog zou hebben gehouden.’ (Zuidert 1993) Canon(debat)

Canon(debat) 22 januari 1980: Remco Campert, Gerrit Kouwenaar, Bert Schierbeek en Lucebert spannen een kort geding aan tegen uitgeverij Bert Bakker vanwege de bloemlezing van Gerrit Komrij, De Nederlandse poëzie van de 19de en 20ste eeuw in 1000 en enige gedichten (Zuidert 1993) Canon(debat)

De aanklagende dichters hadden in de achterliggende dertig jaar hun positie van angry young men ingeruild voor die van gevierde grootheden. Zo hadden drie hunner […] - al vóór hun vijftigste verjaardag de P.C. Hooftprijs gekregen. […] Dat genoemde bloemlezing kon worden gezien als een coup-poging in de Nederlandse literatuur, zou men dus onder andere kunnen toeschrijven aan de soliditeit van de positie van de Vijftigers, die alleen met dynamiet leek te kunnen worden aangetast. (Zuidert 1993) Canon(debat)

Tevens heeft Komrij met zijn bloemlezing en de nasleep ervan ertoe bijgedragen dat de Vijftigers steeds meer gezien worden als een groep uit het verleden, waaruit enkele individueel opvallende dichters zijn voortgekomen. Dat dat vooral Lucebert en Kouwenaar zijn, daarop heeft Komrij geen invloed gehad. Zij zijn de enige Nederlandse dichters die sindsdien de driejaarlijkse Nederlands-Belgische Staatsprijs der Nederlandse Letteren hebben gekregen(Zuidert 1993) Canon(debat)

Waarom deze hetze? Canon(debat)

‘De opname of uitstoting uit de canon bepaalt de status, maar ook de verkoopscijfers van een literaire tekst: zijn symbolische en economische waarde.’ (p. 335) Canon(debat)

Canon(debat) Canondebat: radicaal progressieven radicaal conservatieven gematigd conservatieven Canon(debat)