1 Leren via het Internet: hoe onderzoek je samenwerkend leren in discussiegroepen? Prof. dr. Martin Valcke.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Energie uit het heelal”
Advertisements

Optellen en aftrekken tot 20
Er zit een gat in m’n emmer 1
Kinderwerking Stefania & Yves
Leer de namen van de noten 1
Word Wijs! ? een initiatief van GSIW Actiegroep Leren-Werken • promotor: de Stap - Studieadviespunt Gent • duur project: 1/10/2012 tot 30/9/2013 • 1 fulltime.
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
dr. H.J. Bulten Mechanica najaar 2007
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Wat is CKV CKV staat voor Culturele en Kunstzinnige Vorming. In dit vak maak je kennis met kunst. Tijdens de lessen zie je verschillende vormen van kunst.
De herziene versie van Kopen en Werken Enno Noordhoff, Luc Repriels
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
22 april 2009 Cijferboeken Cultuur, Jeugd en Sport Opmaak cijferboeken en website.
ADOBE PRESENTER Willem vanden Berg Dienst Onderwijsondersteuning en –ontwikkeling KaHo Sint-Lieven 1.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Van idee tot digitaal materiaal
1 Welk plaatje hoort bij de pols? 2 Welk plaatje hoort bij het gezicht?
Naar het Jaareinde toe
Vakcommunities, Vakwijzer en Kennisnet
Leer de namen van de noten 2
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
WISKUNDIGE FORMULES.
Persoonlijk worden.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Blogs Annette Ficker Tim Oosterwijk Opdrachtgever: Matthieu Jonckheere
Blok 2 les 1.
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
MICROBIOLOGIE - DEEL I - Prof. Dr. ir. J. Swings LES 6 « Biology of Microorganisms », 9de ed. (2000)
Probeer te begrijpen wat de Midzomernacht zon betekent
Professionele ontwikkeling
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Ik ben Marie En dit is mijn oom Tom.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Het Heiligdom Een Afbeelding voor Redding 4e Kwartaal 2013 INLEIDING
Chronologie van maatregelen tegen de joden in het Derde rijk
Ons Landschap “Hoe nu verder?”
1. Levensbeschouwing en communicatie
aanvallen moeten ten allen tijden worden weerstaan
1 Welk plaatje hoort bij de hals? 2 Welk plaatje hoort bij het neusgat?
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
 Doel  Doelgroep  Aanloop  Userstudy  Resultaten  Ervaringen van de gebruiker  Besluit 1.
A H M F K EB C x 87 Afwenden bij A en C, openen en doorlaten (rechtshouden, 1e peloton, dames tussendoor).
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
A H M F K EB C x 88. Korte zijde bij A en C changement met gebroken lijnen (opsluiten!) Daarna rijden.
A H M F K EB C x 92 Galop Binnenruiters grote volte bij A en C -partnerruil- Volgende korte zijde in.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Versie 1: ; v2: ; v3: ; v4:… ca. 50 minuten met maken van tekening (vraag 12) ca. 40 minuten zonder maken van tekening (vraag.
Voorrangsregels bij rekenen (1)
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
Watervogels herkennen
350€ WC -1.1 Huurprijzen excl. 50€ vaste kosten 350€ WC € WC € WC € WC € WC €
De gezonde school en genotmiddelen
“Een dure GSM hebben ze wel, maar hun schoolrekening betalen…”
USABILITY MYTHBUSTERS BASTIAAN KLOOSTER & PETER AKERBOOM CONGRES WEBREDACTIE 2011.
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
aangename ont - moeting
11 september 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:12-20 :13 - geen opstanding – Christus ook niet opgewekt :14,15 – consequenties: onze prediking.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Klussenbedrijf R. Kappert Kranenburg 1. Wie zijn wij: In 2006 hebben wij, René en Karin Kappert, het bedrijf opgericht De klussen zijn vooral in en om.
ZijActief Koningslust
Even bijpraten… Jan Bartling 30 januari 2015 In vogelvlucht langs de belangrijkste thema’s.
Tuinvogels herkennen.
Transcript van de presentatie:

1 Leren via het Internet: hoe onderzoek je samenwerkend leren in discussiegroepen? Prof. dr. Martin Valcke

Wie zijn wij? Onderzoekers Manieren van lesgeven waarvan we kunnen we bewijzen dat ze werken “evidence-based teaching”

Samenwerken is zeer populair. Je vindt het bij alle leeftijden. Je vindt het op school en op het werk.

Hoe kunnen we het beter doen werken? Onderzoek!! –Rollen –Scripts

5

6 Rollen: een voorbeeld Inhoudelijke rollen: –Apotheker –Apotheker assistent –Theoreticus –Onderzoeker –Stagiair Communicatierollen: –Moderator –Vragensteller –Samenvatter –Bronnenonderzoeker

7

8 Moderator

9 Exchange

10 Leereffect Wel of geen rollen

11 Niveau Kennis- constructie Soort rol

12 Hoe onderzoeken we “niveau” kennisconstructie? Cursus 1ste jaar “onderwijskunde” 250 studenten in 20 discussiegroepen Al hun “getik” van 12 weken samenwerken 4 discussiethema’s die elk 3 weken duren = 4818 messages; totaal lijnen tekst

Hoe onderzoeken we niveau kennisconstructie? Elk stukje test is een “message” Elk stukje tekst wordt gecodeerd. Coderingsschema; bijv. Gunawardena, Lowe & Anderson (1997)

14 Gunawardena, Lowe, & Anderson (1997) Niveau 1: delen/vergelijken van informatie Niveau 2: ontdekken en verkennen van verschillen tussen ideeën, begrippen, stellingen Niveau 3: uitwisselen van eigen bedenkingen/ co-constructie nieuwe kennis Niveau 4: testen en aanpassen van nieuwe kennis Niveau 5: vastleggen nieuwe kennis en toepassen in andere situaties

15 Source Elk stukje wordt op deze manier gecodeerd

16 small (8-10), average (11-13, large (15-18)

17

Nieuw voorbeeld: denk”hoeden” Je geeft ook aan waar je bericht over gaat

19 Nieuw voorbeeld: denk »hoeden »

20 Ander voorbeeld De Bono’s (1991) denkhoeden Niveau kritisch denkenDenk »hoed » Probleem herkennenWitte hoed Probleem definiërenBlauwe hoed Probleem explorerenGroene hoed Probleem toepassenZwarte hoed Probleem integrerenGele hoed Rode hoed

21 Denk »hoeden» Significante meer kritisch denken bij gebruikers van de denk »hoeden »

22 Tagging Leerlingen die werken emrt denk »hoeden » –Meer focus in de discussie –Meer nieuwe ideeën en feiten –Meer relaties leggen tussen ideeën

23 Leren via het Internet: hoe onderzoek je samenwerkend leren in discussiegroepen? Prof. dr. Martin Valcke