1 Leren via het Internet: hoe onderzoek je samenwerkend leren in discussiegroepen? Prof. dr. Martin Valcke
Wie zijn wij? Onderzoekers Manieren van lesgeven waarvan we kunnen we bewijzen dat ze werken “evidence-based teaching”
Samenwerken is zeer populair. Je vindt het bij alle leeftijden. Je vindt het op school en op het werk.
Hoe kunnen we het beter doen werken? Onderzoek!! –Rollen –Scripts
5
6 Rollen: een voorbeeld Inhoudelijke rollen: –Apotheker –Apotheker assistent –Theoreticus –Onderzoeker –Stagiair Communicatierollen: –Moderator –Vragensteller –Samenvatter –Bronnenonderzoeker
7
8 Moderator
9 Exchange
10 Leereffect Wel of geen rollen
11 Niveau Kennis- constructie Soort rol
12 Hoe onderzoeken we “niveau” kennisconstructie? Cursus 1ste jaar “onderwijskunde” 250 studenten in 20 discussiegroepen Al hun “getik” van 12 weken samenwerken 4 discussiethema’s die elk 3 weken duren = 4818 messages; totaal lijnen tekst
Hoe onderzoeken we niveau kennisconstructie? Elk stukje test is een “message” Elk stukje tekst wordt gecodeerd. Coderingsschema; bijv. Gunawardena, Lowe & Anderson (1997)
14 Gunawardena, Lowe, & Anderson (1997) Niveau 1: delen/vergelijken van informatie Niveau 2: ontdekken en verkennen van verschillen tussen ideeën, begrippen, stellingen Niveau 3: uitwisselen van eigen bedenkingen/ co-constructie nieuwe kennis Niveau 4: testen en aanpassen van nieuwe kennis Niveau 5: vastleggen nieuwe kennis en toepassen in andere situaties
15 Source Elk stukje wordt op deze manier gecodeerd
16 small (8-10), average (11-13, large (15-18)
17
Nieuw voorbeeld: denk”hoeden” Je geeft ook aan waar je bericht over gaat
19 Nieuw voorbeeld: denk »hoeden »
20 Ander voorbeeld De Bono’s (1991) denkhoeden Niveau kritisch denkenDenk »hoed » Probleem herkennenWitte hoed Probleem definiërenBlauwe hoed Probleem explorerenGroene hoed Probleem toepassenZwarte hoed Probleem integrerenGele hoed Rode hoed
21 Denk »hoeden» Significante meer kritisch denken bij gebruikers van de denk »hoeden »
22 Tagging Leerlingen die werken emrt denk »hoeden » –Meer focus in de discussie –Meer nieuwe ideeën en feiten –Meer relaties leggen tussen ideeën
23 Leren via het Internet: hoe onderzoek je samenwerkend leren in discussiegroepen? Prof. dr. Martin Valcke