Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 1 Globalisering Paragraaf 1 t/m 4
Advertisements

Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Hoofdstuk 1 Aardrijkskunde, cultuur en maatschappij
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv
Hst 4: De wereld indelen.
 16 november : herfstfeest  Lessenserie ‘Homo in de klas’: ter inzage.  Facebookpagina: ouders derde klassen (contact:collega Hugo Scherff)
Cultuur en mensen in de bewoonde wereld
Groot-Brittannië en India en Kenia
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
Invloed maquiladora’s op verschillende schaalniveaus
Patronen: Bevolkingsspreiding en cultuurgebieden
Cultuurgebieden.
Dimensies Onderwerp Politiek Economie Fysisch Sociaal-cultureel
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Indonesië.
Hst 4: De wereld indelen.
Samenvatting: hoofdstuk 1
Hfst 1: de wereld; Het wereldbeeld
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: cultuurgebieden Paragraaf 12 t/m 14
Hoofdstuk 2 Globalisering Paragraaf 1 t/m 4
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: cultuurgebieden Paragraaf 12 t/m 14
Hoofdstuk 3 Zuidoost-Azië als ontwikkelingsgebied Paragraaf 1 t/m 5
Les 20 (ma. 26 okt. 2009) - t/m par. 19 af? - par. 12 en 15 - maken wb blz nakijken - herhalen - sv teksten - po (eigen omgeving)
Kenmerken van de concept contextbenadering
Terra Tweede Fase havo © Wolters-Noordhoff bv
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv
1 havo/vwo H1 §4 – Cultuur in Nederland
Schematische samenvatting
Hoofdstuk 1 Grenzen en identiteit Grenzen en identiteit
Hoofdstuk 3 Zuidoost-Azië als ontwikkelingsgebied Paragraaf 1 t/m 5
Globalisering.
Volken, staten & cultuur B121-B124
Hoofdstuk 1 De wereld, een mozaïek van regio’s
Loopbaan&burgerschap. WAT HEB JE NODIG ?  KENNIS ( THEORIE)  INZICHT (VERSCHILLENDE INVALSHOEKEN)  VAARDIGHEDEN.
AMV Sociaal maatschappelijke dimensie
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Analyse maatschappelijk vraagstuk
V OLKEN, STATEN EN CULTUUR Linda hennkes en Eva Tetteroo uit 3hd.
MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.
Vragen vorige les. Uitleg. Opdracht. Quiz. Afsluiting.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Jeugdcultuur Inleiding op de module. Pascal van Schajik
Jeugdcultuur Inleiding op de module. Pascal van Schajik
1 hv 3 Cultuur, vreemd en vertrouwd § 2-4
1 hv 3 Cultuur, vreemd en vertrouwd § 2-4
3/4 kgt 3 Grenzen en identiteit § 2 - 4
1. globalisering. 1 Weg uit Nederland a Daar zijn de lonen lager. Daar is de productie dus goedkoper. Tot 1989 bestond het IJzeren Gordijn nog. De uitwisseling.
1.4 Een geglobaliseerde wereld Welke gevolgen heeft globalisering?
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.3 Verschillende culturen
Aardrijkskunde in de bovenbouw
1 hv 3 Cultuur, vreemd en vertrouwd § 2-4
Paragraaf 13.6 Globalisering.
1 KGT Hoofdstuk 3 Cultuur, vreemd en vertrouwd § 2-3
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: cultuurgebieden Paragraaf 12 t/m 14
1.2 De wereld wordt steeds kleiner
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: cultuurgebieden Paragraaf 12 t/m 14
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
A H1 samenhang & verscheidenheid P7 Globalisering en cultuur / pag
Sociaal-culturele dimensie:
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Kenmerken van de concept contextbenadering
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Aangeboren of aangeleerd?
1.4 Globalisering: one culture?
Transcript van de presentatie:

Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting De Geo - Globalisering Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting

1.4. Globalisering en de culturele dimensie Vijf dimensies/invalshoeken: Fysisch geografisch - verband tussen verschijnsel en natuur Sociaal - maatschappelijke verhoudingen Economisch - produceren / consumeren Politiek - machtsposities Cultureel - taal, godsdienst, waarden& normen, technologie en de wijze waarop de samenleving politiek, sociaal, economisch is georganiseerd

Cultuur verenigt en scheidt Cultuurgebieden zijn regio’s met gemeenschappelijke cultuurkenmerken. Onderscheid makkelijk door taal Lingua franca = 3e taal om te kunnen communiceren tussen 2 taalgroepen (bijv. Engels, Maleis, Papiamento) volk = groep mensen, die op grond van een cultuurkenmerk te onderscheiden valt. Gevolg, een eigen identiteit (= unieke combinatie van culturele kenmerken). Globalisering heeft veel volken en culturen met elkaar in contact gebracht.

Verspreiding van cultuurelementen Introductie van kapitalistische markteconomie privébezit Standaardisering van ‘tijd’ alles gerekend vanuit GMT Europeanisering  door kolonisatie kwamen veel gebieden in aanraking met Europese taal en gewoonten. Vb. zie blz. 36/37 Amerikanisering  Amerikaanse invloed op andere landen, zoals drinken van Coca Cola, eten bij Mc Donalds, Amerikaanse tv series, dragen van Amerikaanse merkkleding. Vb. zie blz. 36/37

Diffusie Ruimtelijke diffusie = de wijze waarop en de snelheid waarmee verschijnselen zich over het aardoppervlak verspreiden. Vier vormen: Expansie (lopend vuurtje vanuit één bron) Diffusie via relocatie bv. via migratie komen culturele gewoonten mee Contactdiffusie zoals ziektes via (bloed) contact Hiërarchische diffusie via geordend netwerk bv. via moderne communicatiesystemen

Hoe verloopt ruimtelijke diffusie? Factoren die een rol spelen: manier van overbrugging tussen herkomstgebied en introductiegebied Bereidheid tot acceptatie van vernieuwingen ICT maakt het moeilijk westerse waarden en normen buiten de deur te houden. Acculturatie: als 2 culturen met elkaar in contact komen, neemt de ene cultuur elementen over van de andere. Zo ontstaat door arbeidsmigranten de multiculturele samenleving

opdrachten Maak vraag 38, 39, 41,42, 45,46