Guy Leys Gerd Anthonis Denise Bossyns. Uitgangspunt E-leren F2f leren Leraar = begeleider Opmaak + presentatie leermateriaal Aantrekkelijk en uitdagend.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Waarom Edu-gaming? Presentatie over Edu-gaming door MAD multimedia.
Advertisements

Tips voor een goede PowerPointpresentatie
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
POWERP INT Basisregels voor slide-opbouw.
Internet door de jaren heen. Beginsituatie •Wij werken met WPS in Adobe readers, dit wordt op de computer gelezen •De lesstof is erg verouderd en teveel.
Feedback • Wat – Feedback betekent "terugkoppelen" en is onlosmakelijk verbonden aan leerprocessen: het is bedoeld om cursisten inzicht in hun eigen leerproces.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Presenteren met PowerPoint
Feedback Wat Soorten Door wie
Wie is aan zet ? - 1 jaar BYOD op het Liemers. Stand van zaken: – Devices mógen: iedereen weet dat – Regels hanteren ? – Neemt het aantal devices toe.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Praktisch met PowerPoint
PowerPointslides maken
Collectief portfolio groep 3
Het geven van een workshop
‘Hulpbehoevende ouderen’
Computers en Visueel Gehandicapten
Anekdote: “Ik doe m’n ogen open, ja hoor, ‘t is nog steeds donker, de pps-sheets komen voor de 10e keer voorbij, het sneeuwt nog steeds op de televisie…”
Portfolio
Wat moet je wel en wat moet je niet doen?!?
PRESENTATIETECHNIEKEN
Tijdsbesteding: Onder tijdsbesteding verstaan we hoe de student tijd besteedt aan studieactiviteiten. De volgende aspecten kunnen worden onderscheiden:
Uitgangspunt E-leren Leraar = begeleider Opmaak + presentatie leermateriaal Aantrekkelijk en uitdagend materiaal Automatische feedback en elektronische.
Werken op de Muiswerkmanier. Onderzoek toont aan Didactische mode.
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Website Usability Anouk Wassenbergh & Dimfy Lambriex V4.
HELPWIJZER Have a break, Have a LightBite Have a break, have a LightBite Dit project kwam tot stand.
Een bestaande presentatie gebruiken
Gerd Anthonis Denise Bossyns Guy Leys Toll-cursus voorjaar 2010.
Content en lay-out in e-leren versus f2f leren Guy Leys Gerd Anthonis Denise Bossyns.
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
VIOT website Marjan Beneens ▪ Sabrina Carlier ▪ Caroline Michielssen
Feedback Wat Soorten Door wie
Feedback Wat Soorten Door wie
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
Tip 7: wissel je werkvormen af
DEEL 2 LES 22a De verdieping Les 22a De tweede hand versie
Gerd Anthonis Denise Bossyns Guy Leys Toll-cursus voorjaar 2010.
Gerd Anthonis Denise Bossyns Guy Leys Toll-cursus voorjaar 2010.
Het coachende functioneringsgesprek
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Dia1 Microsoft PowerPoint is een computerprogramma van Microsoft. Het is een pakket waarmee vooral gemakkelijk presentaties gemaakt kunnen worden die.
Je sectorwerkstuk presenteren
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Vaco’s
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Woordjes leren.
Dyscalculie uit:
Content en lay-out in e-leren versus f2f leren
Content en lay-out in e-leren versus f2f leren
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Motiveren: de ins en outs!
Docentvaardigheden ICT
Wat is bingel? Online leerplatform voor de lagere school
Aantekeningen maken en navertellen
Een vergadering organiseren
Informatica-Actief Thema: Informatie en communicatie Hoofdstuk:
Bram De Bie Initiatie Webquests.
Kennisclip Web toepassingen
Wat is bingel? Online leerplatform voor de lagere school
Blended learning Italiaans
Vergadering Personeelsdienst
Online feedbacktool Vlaamse overheid
Taalhulp voor een PowerPoint: lay-out
Om de PowerPoint te starten:
Wat is bingel? Online leerplatform voor de lagere school
Wat is bingel? Online leerplatform voor de lagere school
Transcript van de presentatie:

Guy Leys Gerd Anthonis Denise Bossyns

Uitgangspunt E-leren F2f leren Leraar = begeleider Opmaak + presentatie leermateriaal Aantrekkelijk en uitdagend materiaal Automatische feedback en elektronische fora Leraar = docent Verbale en niet-verbale expressie Aansturing via dialoog Directe feedback

Aandachtspunten bij ontwikkelen e-materiaal Dia Gerd

Motiveren cursist E-learning F2F Doelstellingen: verwachtingen scheppen via Verwoording Filmpje met eindresultaat Structuur Altijd dezelfde indeling wekt vertrouwen Met duidelijk overzicht kan cursist zelf volgorde bepalen Links in tekst: uitbreidingen vlugge, gemotiveerde cursist met tijd kan ze allemaal volgen Direct, mondeling Peptalk Aanmoedigingen Complimentjes Soms mail en tel mogelijk

Motiveren cursist E-learning F2F Vorm Voorbeelden ludiek houden Humoristische toets in test Gevarieerde feedback Extra optionele opgave voor geïnteresseerde Multimedia Afwisseling van tekst, film geluid, testen, evaluaties, … Stimuleren contacten Fora: Cursisten helpen en stimuleren elkaar Direct, mondeling Peptalk Aanmoedigingen Complimentjes Soms mail en tel mogelijk

Extra info Discussie Duidelijke structuur

Video Extra

Emoties F2F Emoties leraar Bepalen zijn enthousiasme, zijn gedrevenheid, … Vertalen zich in zijn aanpak, zijn lichaamstaal Beïnvloeden zijn contact met cursist Emoties cursist Bepalen zijn enthousiasme, zijn gedrevenheid, … Vertalen zich in zijn reacties, zijn lichaamstaal Beïnvloeden zijn contact met leraar E-learning Ook emoties maar geen contact

Emoties F2F Continue interactie tussen leraar en cursist Leraar kan zijn enthousiasme rechtstreeks overbrengen via aanpak, intonatie en lichaamstaal Signalen cursist (zuchten, vragen, opmerkingen, …) kunnen onmiddellijk opgevangen worden E-learning Interactie met vertraging Intenties, … van de leraar moeten gesimuleerd worden Reacties, … van de cursist moeten geanticipeerd worden

Emoties E-learning F2F Welke emoties van de cursist zijn er mogelijk? Kwaadheid, frustratie omdat iets niet lukt, niet gevonden wordt, niet begrepen wordt Voldoening, fierheid, … omdat een taak goed volbracht is, omdat de stof begrepen is Verbale en niet-verbale signalen kunnen opgevangen worden Niet begrepen?  herhalen Onmiddellijk ingrijpen is mogelijk Uit de hand gelopen discussie Een verkeerde denkpiste Doel = nastreven GOED GEVOEL bij cursist en leraar

Emoties anticiperen E-learning F2F Structuur Voldoende tussenstappen voorzien zodat ook de zwakkere mee is Een ‘geleid’ voorbeeld maken zodat mogelijke ‘fouten’ getoond worden Tussentijdse zelfevaluerende toetsen, zodat cursist gevoel krijgt mee te zijn Werkdruk niet te hoog leggen Extra’s voorzien Uitleg door leraar Oefeningen door cursist aan bord, of individueel uitgewerkt worden klassikaal verbeterd

Emoties anticiperen E-learning F2F Vorm Irritatie of vermoeidheid door slecht leesbare tekst vermijden: voldoend groot lettertype, duidelijke titels, eenvormige opmaak Navigatie en opties steeds op dezelfde manier Kleur van links consequent gebruiken Kleurcontrast zo optimaal mogelijk kiezen Opmaak cursusmateriaal is pagina per pagina

Symbool = structuur Duidelijk onderwerp Nu of later? Apart venster Contrast Kleurgebruik

Automatische feedback Extra inoefenen?