Vroegtijdig schoolverlaten in Vlaanderen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Trends in gezondheidsklachten en gezondheidsgedrag van jongeren Resultaten van de studie Jongeren en gezondheid Lea Maes en Anne Hublet Vakgroep Maatschappelijke.
Het secundair onderwijs
KWALITEITSZORG november 2012
SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de studieloopbanen in het secundair onderwijs op het succes in het hoger onderwijs Kim Bellens & Jan.
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Jeugdwerkloosheid, scholing en opleiding Ides NICAISE HIVA / PPW (KU Leuven) Workshop Jeugdwerkloosheid.
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Hans De Witte, Eddy Omey, Dieter Verhaest
De arbeidsmarkt van morgen: tijd voor een Tabula rasa?
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Sociale relaties op school en geestelijke gezondheid
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
Annet H. de Lange Een leven lang gemotiveerd aan het werk?
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Bijdrage Drs. Joleen Kieneker Student religiewetenschap en bestuurder.
Doordenken over onderwijsstructuren, schoolloopbanen, belangstelling van leerlingen, vroegtijdig schoolverlaten … Jan Van Damme Brussel, GO! 21 november.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Structuur secundair onderwijs
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Gender en schoolloopbanen Brussel,
Hoger onderwijs in cijfers Persconferentie Brussel, 15/12/2011.
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie.
Trends in gezondheidsklachten en gezondheidsgedrag van jongeren Resultaten van de studie Jongeren en gezondheid Lea Maes en Anne Hublet Vakgroep Maatschappelijke.
Sparen, Kapitaalaccumulatie, en Productie - De Lange Termijn
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Departement Werk en Sociale Economie Vlaamse Vertegenwoordiging bij de EU Permanente Vertegenwoordiging van België Conferentie “Jong in de stad”- Mechelen,
Brussel nader onderzocht
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Sessie B4: Vroegtijdig schoolverlaten.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie februari.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie februari.
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Kinderen kansarm gezin
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
Logistics: a driver for innovation Low costs High value Flexibility now and later Superior technology Timwood - T > No transport - I > No Inventory - M.
22/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Actieplan Vroegtijdig Schoolverlaten
Aanpak Onderwijsbeleid Stad Antwerpen
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Voortijdig schoolverlaten Bewezen maatregelen… K. De Witte Caleidoscoop, 26 nr 1.
Zittenblijven. Inhoud Cijfers Effectiviteit Cijfers BaO Estimate of grade retention at primary level (ISCED 1), 2007/08.
ZijActief Koningslust
EEN STERKE BASISVORMING VOOR DUURZAME KANSEN OP DE ARBEIDSMARKT Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/2014 Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven.
Aanpak van ongekwalificeerde uitstroom vanuit CLB CLB Veurne –
Indicatoren m.b.t. het recht op onderwijs
1 De peiling PAV in internationaal perspectief: Veerle Breemeersch AKOV - curriculum -Onderzoek van Inge De Meyer (Faculteit Psychologie en Pedagogische.
Vroegtijdig schoolverlaten 12 november Welkom 2.
Het Vlaamse secundair onderwijs internationaal vergeleken Jeroen Lavrijsen Doctoraatsonderzoeker, HIVA - KU Leuven.
De structuur van het secundair onderwijs: effecten op korte en lange termijn Jeroen Lavrijsen Doctoraatsonderzoeker, HIVA - KU Leuven.
De rol van de schoolcontext, kwetsbaarheid en individuele slachtofferervaringen op school. Anjuli Van Damme Lieven Pauwels.
Vroegtijdig schoolverlaten in Vlaams onderwijs
studiedag Ongekwalificeerde Uitstroom door actiegroep
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
Workshop basisonderwijs
Cijfergegevens leerrecht
Transcript van de presentatie:

Vroegtijdig schoolverlaten in Vlaanderen Carl Lamote VCLB

Inhoud Definitie en cijfers Kenmerken Gevolgen Aanpak?

Vroegtijdig schoolverlaten in Vlaanderen Cijfers

Vroegtijdig schoolverlaten? Criterium? Diploma? Getuigschrift? Leeftijd? Steunpunt Studie- en Schoolloopbanen: Het percentage personen met een leeftijd van 18 tot 24 jaar dat geen kwalificatie heeft behaald en geen leerplichtonderwijs meer volgt. Tellingsdata: databanken Kwalificaties: diploma ASO, TSO, KSO, getuigschrift 6e jaar BSO, kwalificatiegetuigschrift DBSO en leercontract Sinds kort ook BuSO OV3 en OV4 Nadeel: vertraging op de cijfers Verschilt ietwat van Europese definitie

Cijfers (bron: Lamote, C., Van Landeghem, G., Blommaert, M., Nicaise, I., De Fraine, B. & Van Damme, J. (te verschijnen). Vroegtijdig schoolverlaten in Vlaanderen: een stand van zaken en een voorstel tot aanpak. In: Noppe J., Vanderleyden L., Callens M. (Eds.), De sociale staat van Vlaanderen. Brussel: Studiedienst van de Vlaamse Gemeenschap 

Cijfers

Cijfers Europese cijfers vs ‘Vlaamse cijfers’ (indicatoren SSL)

Uitval per kalenderjaar

Cijfers

Vroegtijdig schoolverlaten in Vlaanderen Kenmerken

Vroegtijdig schoolverlaten? Verschillende verhalen Vaak zeer individueel Begint reeds vroeg in de schoolcarrière

VSV School Structuur Leerling

Leerlingkenmerken Enkele patronen Geslacht Betrokkenheid SES/etniciteit Prestatie Schoolloopbaan Schoolwissels (bron: Lamote, C., Van Damme, J., Van Den Noortgate, W., Speybroeck, S., Boonen, T., de Bilde, J. (2012). Dropout in secondary education: An application of a multilevel discrete-time hazard model accounting for school changes. Quality and Quantity, epub ahead of print.)

Schoolwerkattitude Proporties: Hoog= 66% Hoog & dalend = 13% Laag = 21% (bron: Lamote, C., Speybroeck, S., Van Den Noortgate, W., Van Damme, J. (2013). Different pathways towards dropout: the role of engagement in early school leaving. Oxford Review of Education, 39 (6).)

Schoolwerkattitude Hoe is de verhouding jongens/meisjes binnen deze groepen? Hoog en stabiel (n=3018) 35% jongens, 65% meisjes Hoog en dalend (n=609) 64% jongens, 36% meisjes Laag (n=977) 79% jongens, 21% meisjes

Verklaring voor verschil jongen – meisje? Schoolwerkattitude: verschil tussen jongens en meisjes ook gerapporteerd in voorgaand onderzoek, maar reden niet steeds duidelijk Jackson (2002): ‘laddishness’ (‘machogedrag’) Inspanning voor schoolwerk = vrouwelijke karaktereigenschap Goed presteren met minste moeite = duidelijk signaal van talent (falen zonder inspanning ≠ gebrek aan talent) Maar: lagere attitude gevolg van daadwerkelijk minder inspanning of enkel maar rapportering van minder inspanning (confirmeren)?

Daling in betrokkenheid? O.a. spijbelen, schoolwijzigingen Maar ook: verlaagde prestaties, zittenblijven, etc.

Profiel Geslacht Jongens meer dan meisjes (ook na controle voor aanvangsniveaus, SES, zittenblijven) Verklaring? Tuchtproblematiek & Definitieve uitsluitingen “anti-school” cultuur Schoolse carrière Gedragsproblematiek (Rumberger, 2004) Prestaties op school Testscore eerste leerjaar al voorspeller voor latere dropout (Alexander et al. 2001) Cognitief aanvangsniveau: 1sd hoger dan gemiddeld: kans op dropout daalt met 38%, na controle voor SES, geslacht, zittenblijven Meer definitieve uitsluitingen van jongens t.o.v. meisjes (1399 tov 451).

Profiel Schoolse vertraging en/of veranderen school/onderwijsvorm. Blijven zitten in BaO? 4 keer meer kans op dropout Blijven zitten in SO? 2,5 keer meer kans op dropout De eerste twee effecten van zittenblijven zijn zonder controle voor achtergrondvariabelen. Na controle voor SES, geslacht en aanvangsniveau blijft de kans op dropout na zittenblijven in SO ongewijzigd, maar daalt de kans op dropout na zittenblijven BaO tot eenzelfde niveau als die van zittenblijven in SO. Wat betreft het zittenblijven in het BSO en de invloed daarvan op vroegtijdig schoolverlaten.

Profiel Kans vroegtijdig schoolverlaten vanuit BSO naar aantal jaren vertraging en leerjaar (Van Landeghem & Van Damme, 2011). Jongens Meisjes Vertraging Leerjaar 3 4 5 6 4% 1 12% 7% 13% 6% 2 24% 20% 14% 17% 11% 45% 32% 28% 18% 43% 25% 27% 46% 39% 29% 19% 37% 30% 70% 50% 16%

Redenen? Aantrekkingskracht arbeidsmarkt/andere opleiding Inhoud van de opleiding Schoolmoeheid Recente interviews: Problematische relatie met medeleerlingen Gebrek aan inspraak- en participatie

Vroegtijdig schoolverlaten op structuurniveau

Structuurkenmerken Arbeidsmarkt Werkloosheid Jeugdwerkloosheid Discouraged student effect vs. Added worker effect Jeugdwerkloosheid Opportunity cost? Minimumloon Economische groei (bron: De Witte, K., Nicaise, I., Lavrijsen, J., Van Landeghem, G., Lamote, C., Van Damme, J. (2013). The impact of institutional context, education and l abour market policies on early school leaving: a comparative analysis of EU countries (forthcoming). European Journal of Education, accepted.

Schoolkenmerken Tracking (vroege studiekeuze?) Zittenblijven Leerplicht (kwalificatieplicht?) Funding Tweedekansonderwijs The easy way out? (bron volgende slide: Nicaise, I., De Witte, K., Lavrijsen, J., Lamote, C., & Van Landeghem, G  (2013).  Towards a Basic Qualification for All in the EU: A Social, Educational and Economic Agenda. Euroforum KU Leuven.)

Variable Baseline Poverty School system Combined GDP/capita in PPP 7.682e-06* 1.092E-06* -7.152e-06* 5.578E-06 GDP growth in current prices (%) -5.446** -4.809*** -0.564 -0.916 Youth unemployment rate (%; age group <25 years) 0.0047 -0.0049 .0128** 0.006 Adult unemployment rate (%; age group 25- 64 years) .0604*** .0719*** -0.003 .0196* Education funding -.0589*** -.032** -.0228* -.0168* Minimum wage (as % of median wage) -1.702 Year -0.025 -0.0303 0.0026 Poverty rate (%) .0461*** .020** Immigration rate (%) -0.16* -0.45*** Legal school leaving age -.183*** -.265*** % grade retention .0336*** .0356*** tracking age -0.040 -.0415* % students in selective schools -.0076*** -.00515*** % students in schools with ability grouping 0.002 .0059*** % students in general education .0149*** .0105*** Constant 49.088 61.733 6.765 -3.758 Number of observations 86 112 113 106 R² 0.522 0.7567 0.750 0.884

Structuurkenmerken - crisis Beide afbeeldingen: VDAB Ontcijfert, nummer 16, December 2011. Link

Vroegtijdig schoolverlaten in Vlaanderen Gevolgen

Gevolgen Ongekwalificeerd zijn leidt tot (na matching): Lager maandloon Langere tijd werkloos Meer kans op statuut ‘arbeider’ of ‘contractueel openbare sector’ t.o.v. bediende statuut Meer tijd op ziekenkas/invaliditeit Minder gezondheidsbevorderend gedrag Minder vrijetijdsbesteding complementair aan werk Meer evasieve vrijetijdsbestedingen … dan gekwalificeerden.

Gevolgen (Europees) In toekomst: amper 1 op 10 jobs bereikbaar Sociale kost Kost in € (NL: 1 800 000 per vroegtijdige schoolverlater)

Vroegtijdig schoolverlaten in Vlaanderen Aanpak?

Aanpak? Identificatie en analyse Monitoring Coördinatie van initiatieven Preventie Interventie Compensatie Aanpak begint bij de start Schoolniveau Tweedekansonderwijs Leerlingniveau Herintrede in regulier onderwijs Systeemniveau Ondersteuning

Aanpak vanuit een regionaal perspectief Lokaal probleem vraagt lokale cijfers Per provincie/gemeente/school NL? Lokaal probleem vraagt lokale analyse Pijnpunten? Lokaal probleem vraagt lokale aanpak ‘brede aanpak’; school in een buurt – buurt in een school ‘early warning system’ (o.a. spijbelproblematiek) Vlaamse aanpak geeft algemene richting -> lokaal beleid geeft exacte coördinaten.

Aanpak vanuit regionaal perspectief Onderzoek over wat werkt; merendeel rendeert meest lokaal! Mentorschap Opvolging spijbelen Voldoende en zinvolle stageplaatsen

Referenties De Witte, K., Nicaise, I., Lavrijsen, J., Van Landeghem, G., Lamote, C., Van Damme, J. (2013). The impact of institutional context, education and labour market policies on early school leaving: a comparative analysis of EU countries (forthcoming). European Journal of Education, accepted. Lamote, C., Speybrouck, S., Van Den Noortgate, W., Van Damme, J. (2012). Different pathways to dropout; the role of engagement in early school leaving. Oxford Review of Education. Lamote, C., Van Droogenbroeck, I., Van Damme, J. (2012). Één leerling per uur valt uit en de klok tikt verder. Over vroegtijdig schoolverlaten en suggesties voor een brede aanpak. Lerende Gemeente, gids voor flankerend onderwijsbeleid. Lamote, C., Van Damme, J. (2011). Ongekwalificeerde uitstroom in Vlaanderen. In: Mahieu P. (Eds.), School en samenleving. Mechelen: Plantyn. Lamote, C., Van Landeghem, G., Blommaert, M., Nicaise, I., De Fraine, B. & Van Damme, J. (te verschijnen). Vroegtijdig schoolverlaten in Vlaanderen: een stand van zaken en een voorstel tot aanpak. In: Noppe J., Vanderleyden L., Callens M. (Eds.), De sociale staat van Vlaanderen. Brussel: Studiedienst van de Vlaamse Gemeenschap  Lamote, C., Van Damme, J., Van Den Noortgate, W., Speybroeck, S., Boonen, T., de Bilde, J. (2012). Dropout in secondary education: An application of a multilevel discrete-time hazard model accounting for school changes. Quality and Quantity, in press. Nicaise, I., De Witte, K., Lavrijsen, J., Lamote, C., & Van Landeghem, G  (2013).  Towards a Basic Qualification for All in the EU: A Social, Educational and Economic Agenda. Euroforum KU Leuven