Dagopleidingen Hik Opendeurdag

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
NAAR DE TWEEDE GRAAD VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS
Advertisements

Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Het secundair onderwijs
Masterproef door Karl Destoop Academiejaar David Schroyens (Agentschap voor onderwijscommunicatie) Leen Neirynck (Vrij CLB Roeselare)
LEERKRACHT MIJN SPREEKBEURT LAURENT GOEMAN.
Provinciaal Verbond voor Volkstuinen Antwerpen vzw Algemene Vergadering van 22 maart 2014 Volkstuin wordt TUINHIER Bertho Beusen 22 maart 2014.
Trajectbegeleiding levenslang en levensbreed leren
Vrienden van de Marketing
Schooljaar Tom Billiet - PVOC Antwerpen NAAR DE DERDE GRAAD VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
BaDiZo Een beroepsvereniging voor:
CHEMISCHE PROCESTECHNIEKEN
Dagopleiding Marketing.. Dagopleiding CVO –HIK Waarom het HIK iets voor jou is: –Attest/diploma Hoger onderwijs – kennis –Doorgroeimogelijkheden –Projectwerk.
Operatie geslaagd Dimitri Hanssens
 EMEG-lijst: Weet Ik Veel? Door Karlijn Dado. Breng de reclames rondom in kaart en kijk naar de koppeling daartussen. Welke conclusie kun je trekken?
Commercialisatie Fietsen
Executive summary Marketingplan CVO HIK via sociale media
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
In vogelvlucht … Het keuzeproces Waar informatie zoeken Verschillende mogelijkheden Of werk zoeken …?
WAT NA ZESDE EN ZEVENDE JAREN SECUNDAIR ONDERWIJS ?
Allochtonen in het hoger onderwijs
… on the wild side! “The Black Panthers” Class Shoe Ware.
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
E-Collage presents.
Cross Media.
CROSS MEDIA. CROSS MEDIA Grenzen tussen media vervagen 3 trends Any time, any place any where (onafhankelijk van tijd, plaats, of ruimte gebruik maken.
Cultuurparticipatie bij jongeren
Prospekta Collectieve kunstmarketing sinds 8 jaar.
Partners  ACV- Antwerpen  ABVV- Antwerpen  ACLVB  VDAB  RVA/PAW  Stad Antwerpen  Provincie Antwerpen.
VOLWASSENENONDERWIJS en de nieuwe onderwijsvormen
WAT NA EEN PRAKTISCHE OPLEIDING?
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
Seminar Hoger Bedrijfsdiploma Voorbeeld nut HBd private aanbieder 8 april 2013 Professionals in kinderopvang.
De Toekomst Marketing.
ENQUETE ORA.
Interesse in een logistieke opleiding? Ontdek hier al je mogelijkheden
Inhoud bespreking 1.Voorstelling 2.Sectorspecifiek cijfermateriaal – Belang van de cijfers – Aanpak en inventarisatie – Presentatie cijfers.
[Productnaam] Marketingplan
Inspiratiedag ‘school zkt arbeidsmarkt Inspiratiedag ‘school zkt arbeidsmarkt ’ De sector Internationale handel, vervoer en logistiek (PC226) Vormingsfonds.
Merkenbeleid HBO5.
Vlaamse gezinnen verdienen beter. #uverdientbeter #crescendo s-p-a.be/crescendo.
 Gegeven door Patricia Cools › Ervaren in communicatie en social media  Deelnemers: max 20 personen › Zelfde niveau op social mediavlak › Persoonlijke.
Twin Peaks 2 infosessie Yannick Verhoeven Ward Huybrechts Lode Ooms
Diversiteit & Discriminatie
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
 Productmarktcombinaties Second life vehicle. {{ PMC I  Catering For Weddings! PMC II  Promotion vehicle!
Gratis musea bestaan niet Zin en onzin van gratis toegang studiedag sectie Promotie en Marketing, 13 december 2007.
Opening Crossfit Marketingtoepassingen Vincent Jasper Thomas.
Opening Crossfit Vincent Jasper Thomas. Inhoud Wat is crossfit Debriefing Missie Visie Doelgroep Concurrentie analyse ( omgeving) SMART 4p’s Promotie.
MARKETING TOEPASSINGEN Maxim Oeyen Wout Noeyens Lukas Vandecruys
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Positionering SEACRET SPA Catherine, Janne & Tessa.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Introductie: Wat is HBO5?. Inhoud Wat is HBO5? Waarom HBO5? Welke opleidingen HBO5 in CVO Crescendo? Waar kan ik terecht voor meer informatie?
Afstudeerrichting accountancy-fiscaliteit GRADUAAT BOEKHOUDEN NAAR PROFESSIONELE BACHELOR IN HET BEDRIJFSMANAGEMENT 1.
Marketingstrategie.
Flankerend Onderwijsbeleid
Klanttevredenheidsonderzoek
Welkom havo 4..
Sen-S-e en HBO5: nieuwe mogelijkheden om verder te studeren
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
aantrekkingskracht van informatica
[Productnaam] Marketingplan
4 jaar (1j voortraject, 3j beroepsopleiding)
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Schouwen van de openbare ruimte
Het Hoger Onderwijs … Graduaatsopleidingen / HBO5-opleidingen behoren tot het hoger onderwijs (VKS5) Hechte samenwerking tussen hogescholen en CVO’s creëren.
Nieuwe Graduaatsopleidingen in Limburg
Transcript van de presentatie:

Dagopleidingen Hik Opendeurdag Yannick Verhoeven Lawrence Van Cauwenbergh Ward Huybrechts

Inhoud Doel Marktanalyse Marktsegmenten Doelgroep Positionering Product Prijs Plaats Promotie

Doel Juiste personen naar opendeurdag krijgen Verschil tussen Bachelor en Graduaat duidelijk maken Imago van Graduaat verbeteren De opleidingen herkenbaar maken

Marktanalyse Onbekend imago Groot onderwijsaanbod Degradatie door Vlaamse Overheid Onbekend bij grote publiek Groot onderwijsaanbod Dagopleidingen HBO5 zijn schaars Antwerpen Thomas More Geen concurrentie mee aangaan Eerder samenwerkingsverband Samenwerkingsverband  Wanneer men bij thomas more ziet dat studenten over algemene vakken zoals talen vallen in hun eerste jaar, kan men hen adviseren dat er ook een mogelijkheid is tot een graduaat aan het HIK

Marktsegmenten Werkenden Werklozen Studenten in Bachelor opleiding Tevreden in huidige job Ontevreden in huidige job Werklozen Studenten in Bachelor opleiding Laatstejaars studenten secundaire school ASO-studenten TSO/BSO-studenten De opleidingen kunnen door iedereen worden aangevat: Wij hebben er voor gekozen om de markt in volgende segmenten in te delen:

Doelgroepkeuze Werkenden Werklozen Studenten in Bachelor opleiding Tevreden in huidige job Ontevreden in huidige job Werklozen Studenten in Bachelor opleiding Laatstejaars studenten secundaire school ASO-studenten TSO/BSO-studenten We hebben ervoor gekozen om als doelgroepen te nemen: Werkenden die ontevreden zijn in hun job.  Na rondvraag bij de huidige studenten in de dag-en avondopleidingen blijkt dat er vooral in de avondopleidingen veel mensen zitten die ontevreden zijn in hun huidige functie en een opleiding volgen om hogerop te raken. Als doelgroep nemen we ook langdurig werklozen omdat deze mensen in hetzelfde schuitje zitten en de opleidingen kunnen aangrijpen om makkelijker aan een job te raken. Bij de laatstejaarsstudenten nemen we als doelgroep de TSO en BSO studenten  Hierin zit een enorm potentieel  Uit een onderzoek van de VDAB blijkt dat namelijk maar 53% van TSO-studenten en 38% van BSO-studenten zich aan een opleiding hoger onderwijs wagen. En minder dan 50% van degenen die aan een opleiding hoger onderwijs beginnen slaagt er ook in om zijn diploma te halen en vaak vallen ze over algemene vakken zoals de taalvakken Als we deze studenten kunnen overtuigen van de HBO5-opleidingen zit hier een enorm potentieel qua studenten.

Doelgroepkeuze Verder hebben we onderzoek gedaan naar de reistijden naar de campus. Hieruit is gebleken dat men met verschillende vervoermiddelen zoals de auto, openbaar vervoer en de fiets binnen het uur in Geel kan zijn vanuit Antwerpen en Hasselt. Omdat sommige huidige studenten uit dag- en avondopleidingen nu ook 45 minuten tot een uur onderweg zijn hebben we besloten om in de regio in het groen de opendeurdag te promoten.

Positionering Opleidingen voor iedereen instapbaar en toegankelijk Lagere instapdrempel dan bij bacheloropleidingen. We willen bekomen dat de mensen bekijken dat de HBO5 opleidingen voor iedereen toegankelijk zijn, namelijk dat er ook avondopleidingen zijn waardoor men hetzelfde diploma op andere tijdstippen kan behalen, waar dit bij bacheloropleidingen toch raar overkomt wanneer een volwassen man van 30 nog een klas binnenstapt voor deze opleiding. Lagere instapdrempel  Waarbij men voor een bacheloropleiding een diploma secundair onderwijs nodig heeft kan men een HBO5 opleiding ook starten zonder secundair diploma op zak.

Positionering: Product Samenwerking met Vlaamse overheid en andere CVO-scholen Afschermen van secundaire opleidingen 3 dagopleidingen Marketing Boekhouden Elektromechanica Meerdere HBO5 opleidingen Verschillende sectoren: Economische, Informatica, enz. Om uit een onbekend daglicht te komen is het belangrijk dat men dialoog aangaat met de Vlaamse overheid om een ander imago te geven aan de Graduaatsopleidingen We moeten het verschil kunnen uitleggen tussen de verschillende producten: Na rondvraag bij laatstejaars van secundair onderwijs zijn we tot het besluit gekomen dat vooral het niet verplicht volgen van taalvakken bij velen een punt kan zijn dat hen kan overtuigen om een opleiding in HBO5 te starten en dus vooral dat men gerichte vakken krijgt voor zijn afstudeertraject. Nog een verschil tussen HBO en bachelor is de mogelijkheid van avondonderwijs. Men kan hetzelfde diploma bekomen, maar op een ander afstudeertempo. Grote verschillen met bachelor: kortere tijdsduur, vakken meteen omzetten in praktijk.

Positionering: Prijs Vastgelegde maximumprijs van 575 euro Vooral functionele en economische waarde van diploma Opleidingscheques Bussen van en naar campus overdag Voordelig broodjes aanbieden Toegang tot internet in hele campus Er is vooral een functionele waarde omdat het diploma de kansen op de arbeidsmarkt vergroot. Dit kan men bewijzen door het grote aanbod en vraag in bijvoorbeeld Nederland. Daar is meer dan 40% van de hogeschoolstudenten een HBO5 student en zijn deze studenten zeer gewild. Ook de economische waarde is van belang omdat met de stijging op de arbeidsmarkt ook de kansen op een beter loon verhogen. Overdag wordt er ook moeite gedaan om de studenten van en naar de campus te brengen door in samenwerking met de lijn extra bussen in te leggen Er worden ook voordelig broodjes aangeboden  vooral interessant voor avondstudenten die rechtstreeks naar hier komen Toegang tot internet  Handig zodat men ook werk in school kan verrichten of kan communiceren.

Positionering: Plaats Opendeurdag is in Geel Dagopleiding Boekhouden wordt gegeven in Turnhout Duidelijk melding van maken  De school in het algemeen zichtbaarder maken op internet

Positionering: Promotie Betere vermelding op nieuwe website D.m.v. massacommunicatie Secundaire scholen Personal mailing voor laatstejaars secundair Aanwezigheid op SID-in Beurzen Informatieborden in omliggende gemeentes Duidelijke vermelding van opendeurdag op internet Mogelijkheid tot regionale televisie: 1220 euro voor 2 weken  rtvm.be  regionale tv media Naar volgend jaar  enquête op opendeurdag zelf We willen secundaire scholen duidelijk maken dat deze opleidingen bestaan zodat ook zij de opleidingen kunnen promoten Informatieborden zijn een goedkope promotie voor eigen en omliggende gemeentes Duidelijk vermelding maken op toekomstige betere en frissere website Er is via rtvm mogelijkheid tot adeverteren binnen bepaalde regio’s  onderzoek van kijkcijfers duidt aan dat men binnen een maand 75 % bereikt van de doelgroep 18 tot 54 jaar met uitzendingen op regionale televisie  heel moeiijke budgetcontrole vanwege grote verschillen, maar altijd bespreekbaar met de zenders. Op de opendeurdag zelf kan men mailadressen te weten komen via soort tevredenheidsenquête en zo mails rondsturen met opendeurdag tijdstip voor komende jaren. Dus een zogenaamde mailing list gebruiken. Dit kan bijvoorbeeld met soort van wedstrijd.