Eindige Strategische Spelen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
B r i d g e iedereen kan het leren
Advertisements

De elektronische verzamelaanvraag Ruben Fontaine Markt- en Inkomensbeheer – dienst Aangiftes.
WELKOM BIJ DIT SPEL VOOR HET EERSTE!!! DIT GAAT OVER: + en – tot 20 KLIK OP DE MUIS OM DE SPELREGELS TE LEZEN!!!
Stelling van Pythagoras
Positieve en Negatieve getallen
Algoritmen en Datastructuren (ALDAT) EVMINX4 Week 5.
2* Duiker / Advanced Open water opleiding NOB / TOV Gagnan
Hoofdstuk 8 Regels Ontdekken Sebnem YAPAR.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
1 verschillen met het veld zaalregels
Tangens In een rechthoekige driehoek kun je met tangens werken.
En zijn magisch vierkant
Economische gedrag van onderneming en instituties
Fred. Schuh, een vergeten held
Elke 7 seconden een nieuw getal
en zijn magisch vierkant
Machten en logaritmen Een stukje geschiedenis
Regelmaat in getallen … … …
Centrummaten gemiddelde
Regelmaat in getallen (1).
Meer perspectief Welkom Masterclass – Speel jij een spelletje? René Bekker Bijeenkomst 2 – Nim Tijdstip: vrijdag 13 maart :00-18:00 Locatie: C6.68.
Johan Deprez 12de T3-symposium, Oostende, augustus 2009
Optellen en aftrekken tot 100 TE + E = TE mb
1 Datastructuren Skiplists. 2 Skiplists  Vrij eenvoudige datastructuur  “Makkelijker” dan gebalanceerde bomen  Kunnen hetzelfde als gebalanceerde bomen.
Van de eerste graad in één onbekende
Seminarie 1: Pythagoreïsche drietallen
Affiene meetkunde.
Kennismaken met de juiste verhouding
Sorteeralgoritmen. Sorteren: aanpak 1 Hoe ga je een rij getallen sorteren met PC? Sorteren door selectie (= selection sort): Zoek de kleinste waarde Sorteer.
Zaalhockey Oranje-Zwart
Ruimtefiguren Alle dingen die ruimte innemen noemen we in de wiskunde ruimtefiguren. kubus balk bol kegel prisma piramide balk prisma cilinder.
verschillen met het veld
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Letterrekenen K. van Dorssen.
Hoofdstuk 1 Roosterpapier, hoekpunten, zijden, diagonalen
ware bewering niet ware bewering open bewering
Algoritme Inhoud: Definitie algoritme Recursieve algoritmes Opgaven
Grote getallen.
Hoofdstuk 4: Statistiek
Vergelijkingen oplossen
Centrummaten en Boxplot
Onderwerp: Lopen met de bal
Doelstelling: Naam Ad Dubbelman opdracht 2.1
Heel kleine getallen.
Onderwerp: Zaal intro 2 symbolen 1 Training van de week. Training 1
Regels voor het vermenigvuldigen
Accountmanagement H3 Statistiek Junior accountmanager.
Oplosvergelijkingen maken
Macaroni met hesp en kaassaus
van het vierde leerjaar
Vouw het Kwiekbekje
Assenstelsel tekenen.
Hoe maak je een goede educatieve game??? Van een educatieve game leer je iets!!!! Gebruik gamemaker.
DKA4-model In 4 stappen naar het antwoord.. DKA4-model. Delen, keer antwoord op het 4 e getal. Teken een tabel De getallen die bij elkaar horen, onder.
Meetkunde 5de leerjaar.
En zijn magisch vierkant
Het 24 spel.
Stenen zoeken Opdracht:
Hoofdstuk 7: Handelsrekenen
Kiezen met Kaarten.
Eenvoudig programmeren met Sphero’s
Kiezen met Kaarten.
Nim, een strategisch spelletje
Oplosvergelijkingen maken
Stappenplan neerslagreacties
Kiezen met Kaarten.
M A R T X I W K U N E D S 2 G10 Begrip evenredigheid © André Snijers.
De gehele getallen op een getallenas en in een assenstelsel
Je maakt kennis met grote getallen.
Vouw het Bacteriebekje
Transcript van de presentatie:

Eindige Strategische Spelen Leighton, Joep, Davey, Nathan, Tim, Danique, Hanin, Calvin, Noah, Liz Danique De opdracht

Eigenschappen Eindig strategisch spel 2 personen Gelijke informatie Afloop hangt af van de keuzes Spel afgelopen na een eindig aantal zetten Liz Het spel wordt gespeeld door 2 personen die om beurten een zet doen. Er moet op zijn minst 1 speler niet verliezen In elke situatie kan de speler die aan de beurt is uit een eindig aantal mogelijke zetten kiezen. Gedurende het hele spel hebben beide spelers dezelfde informatie over de stand. De afloop van het spel hangt alleen van de besluiten van de spelers af. Het spel is na een eindig aantal zetten afgelopen. GEEN sprake van kans, behendigheid of verborgen informatie

Stelling van Zermelo Type ´eindig strategisch spel’ 1 speler heeft een niet verliezende strategie Nathan De stelling van Zermelo luidt: Elk eindig gedetermineerd spel van het zogenaamde type 'nul-som' is er één speler met een winnende strategie. Een nulsom-spel is een spel waarvoor elke eindtoestand geen twee verliezers of twee winnaars zijn. Er is één winnaar en één verliezer. Determinatie wil zeggen dat in elke speltoestand de spelers de huidige en de mogelijke vervolgtoestanden volledig kennen. Als er een eindig strategisch spel is, is er altijd een speler met een niet verliezende strategie. Je kunt zo’n spel ook altijd in een boomdiagram weergeven.

Eindige strategische spelen Calvin Boter, kaas en eieren Schaken Dammen Vier op een rij Kamertje verhuren

Boter, Kaas en Eieren Speler 1 in de hoek, Speler 2 in het midden Speler 1 in het midden, Speler 2 overal Speler 1 tussen twee hoeken, Speler 2 in het midden , hoek tussen speler 1’s zetten Joep Boter, Kaas en Eieren Benodigdheden: pen/potlood papier Spelregels: Versla de tegenstander door drie van dezelfde symbolen op een rij te krijgen. Boter, kaas en eieren wordt gespeeld op een veld van 3 bij 3. Bij het begin zijn alle velden leeg. De speler die begint zet een 'kruis' en de andere speler zet een 'rondje'. Degene die als eerste drie van zijn eigen symbolen op een rij heeft wint het spel. Dit kan diagonaal, verticaal of horizontaal. Bij Boter, Kaas en Eieren is er een niet verliezende strategie Als speler 1 een kruis in de hoek zet dan moet speler 2 hij hem in het midden zetten anders verlies hij Als speler 1 een kruis in het midden zet dan moet speler 2 er een schuin of recht naast een rondje zetten en daarna kan hij alle 3 op een rij tegenhouden Als speler 2 een kruis tussen 2 hoeken zet dan moet speler 2 er een recht tegenover zetten en daarna kan hij alle 3 op een rij tegenhouden

Nim Speler 1: ga als eerst naar 49, neem daarna steeds het vorige getal min 6 (vb. 49- 6=43, 25-6=19) Speler 2: getallen uit te komen: 49-43-37-31-25-19-13-7. leighton je hebt 50 lucifers op 1 stapel, je mag er steeds 1 t/m 5 af pakken, degene die de laatste lucifer pakt heeft verloren, hieronder de truck: Als speler 1: ga als eerst naar 49, neem daarna steeds het vorige getal min 6 (vb. 49-6=43, 25-6=19) hierdoor win je altijd. Als speler 2: Indien de speler de tactiek van hierboven niet toepast, probeer dan op een van de volgende getallen uit te komen: 49-43-37-31-25-19-13-7. als je op een van deze getallen uitgekomen bent ga dan verder met de tactiek hierboven. op deze manier kun je niet verliezen zolang je tegenstander de tactiek zelf niet gebruikt.

ideeën Dammen speciaal Spaceblokjez Leintje Lijntje Schuifspel Dammen : Davey spaceblokjez: Danique en Calvin Leintje lijntje: Noah Schuifspel: Hanin

Spelregels 3D Tree in a row Doel: 3 blokjes in een rij hebben. Diagonaal, horizontaal, verticaal In verschillende lagen Nu spelen we het spel Tim

Speluitleg 3D Tree in a row Onderste laag remise 2de middelste Joep,

De volgende presentaties: 2) Hoofdpijn 211 3) Criminaliteit 142 4) MacBeth 011 liz