Dienstregelingen en Wiskunde

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
M3F-MATEN - Tijd en Snelheid
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Passie - Verrijzenis Arcabas
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Elke 7 seconden een nieuw getal
Rekenregels van machten
Regelmaat in getallen … … …
Regelmaat in getallen (1).
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Seminarie 1: Pythagoreïsche drietallen
Afrika: Topo nakijken en leren.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Ben Bruidegom 1 Sequentiële schakelingen Toestand uitgang bepaald door:  ingangen;  vorige toestand uitgang.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Construeren van een Tennishal Vergeet-mij-nietjes. Week 13
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
ribWBK11t Toegepaste wiskunde Lesweek 02
Een bakje kwark kost € 1,27. Hoeveel kosten vijf bakjes? 5 x € 1,27 = 5 x € 1,00 = € 5,00 5 x € 0,20 = € 1,00 5 x € 0,07 = € 0, € 6,35 Een.
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
Op reis naar een dierentuin
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 7 De 2 ♦ /2 ♥ /2 ♠ en de 2 ♣ -opening 1Contract 2, hst 7.
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 9 Het eerste bijbod 1Contract 1, hoofdstuk 9.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
aangename ont - moeting
Compter en français (tellen in het Frans)
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
2020 Boer of mineralenmanager? 1. Evenwicht? Bodem & vakmanschap Info DMS % %
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
Transcript van de presentatie:

Dienstregelingen en Wiskunde Leo Kroon, 2 Februari 2007

Nederlands spoor systeem Kenmerken: Hoge benutting van de infra Cyclische dienstregeling (1 uur) Meerdere trein typen Veel aansluitingen 50km

Een paar cijfers 1.100.000 reizigers trips per werkdag 15.000.000.000 reizigers kilometers per jaar reizigers treinen per werkdag 300 cargo treinen per werkdag 2800 kilometer spoor 377 stations Titel, datum - NS Sans regular 12 pt, NS blauw

Dienstregeling 2007: Waarom? Geen grote veranderingen sinds “Spoorslag ’70” Wel veel meer reizigers (van 0.5 M naar 1.1 M trips per dag) Verbetering van de robuustheid van het systeem Betere verbindingen met Belgie en Duitsland Nieuwe infrastructuur had beschikbaar moeten zijn in 2007 (HSL, Betuwe route, Amsterdam - Utrecht viersporig)

Hoe maak je een dienstregeling? Vijf stappen: Maak een lijn plan: directe verbindingen, frequenties, etc. Maak een dienstregeling voor een uur, i.e. de aankomst- en vertrektijden, de aansluitingen, etc. Bepaal de routering van de treinen door de stations Klap de dienstregeling uit naar een generieke week Pas de dienstregeling aan voor iedere specifieke dag

Lijnen in de Randstad

Dienstregeling Bepaal voor iedere trein op ieder relevant station de geplande aankomst- en vertrektijd, zodanig dat rekening is gehouden met Rijtijden (inclusief rijtijdspeling) Halteertijden Opvolgtijden Aansluitingen Gelijke verdelingen over het uur Cycliciteit

Basis Uur Patroon voor Gouda - Utrecht

(Deel van) Basis Spoor Opstelling voor Utrecht

Voorbeeld S2 F C B D A C IC en S1 Aansluitingen: FCB en BCF (van/naar IC) DCE en ECD (van/naar S1) Overstaptijden: 5 minuten E

Voorbeeld 18,20 20,22 21,23 S1 A B C D IC A B C D 16,18 18,20 19,21 S2 F 20,22 33,35 Keertijden: minimaal 7 minuten Opvolgtijden: minimaal 3 minuten Aangegeven tijden zijn inclusief 1 minuut halteertijd Aansluitingen: FCB en BCF (van/naar IC), DCE en ECD (van/naar S1) Overstaptijden: 5 minuten

Voorbeeld 18,20 20,22 21,23 3,57 3,57 4 3,57 16,18 18,20 19,21 tj ti 7,59 7,59 4 20,22 23,25 7,59 7,59 7,59 7,59 20,22 23,25 4 19,21 18,20 16,18 3,57 3,57 4 3,57 18,20 20,22 21,23

Voorbeeld Aantal integer (binaire) variabelen: 32 18,20 20,22 21,23 3,57 3,57 8 3,57 7,59 16,18 18,20 19,21 7,59 4 20,22 23,25 7,59 7,59 7,59 7,59 20,22 23,25 4 16,18 18,20 19,21 3,57 3,57 8 3,57 18,20 20,22 21,23 Aantal integer (binaire) variabelen: 32

Voorbeeld (oplossing) IC = 2, S1 = 3, S2 = 3 18,20 20,22 21,23 50 31 11 50 3,57 3,57 8 3,57 53 37 19 16,18 18,20 19,21 4 35 15 40 20,22 33,35 7,59 7,59 7,59 7,59 7,59 7,59 20,22 33,35 18 38 13 4 16,18 18,20 19,21 16 34 53 3,57 3,57 8 3,57 3 22 42 3 18,20 20,22 21,23

Basis Uur Patroon Amersfoort – Ede/Wageningen

Voorbeeld Als T een gerichte boom is, dan geldt: IC = 2, S1 = 3, S2 = 3 18,20 20,22 21,23 50 31 11 50 3,57 3,57 8 3,57 53 37 19 16,18 18,20 19,21 4 35 15 40 20,22 33,35 7,59 7,59 7,59 7,59 7,59 7,59 20,22 33,35 Als T een gerichte boom is, dan geldt: Er bestaat een oplossing d.e.s.d.a Er bestaat een oplossing met Qi,j = 0 voor alle (i,j) in T 18 38 13 4 16,18 18,20 19,21 16 34 53 3,57 3,57 8 3,57 3 22 42 3 18,20 20,22 21,23

Voorbeeld 18,20 20,22 21,23 3,57 3,57 8 3,57 7,59 16,18 18,20 19,21 7,59 4 20,22 23,25 7,59 7,59 7,59 7,59 20,22 23,25 4 16,18 18,20 19,21 3,57 3,57 8 3,57 18,20 20,22 21,23

Voorbeeld Aantal integer variabelen: 11 18,20 20,22 21,23 3,57 3,57 8 16,18 18,20 19,21 4 20,22 33,35 7,59 7,59 7,59 7,59 7,59 7,59 20,22 33,35 4 16,18 18,20 19,21 3,57 3,57 8 3,57 18,20 20,22 21,23 Aantal integer variabelen: 11

Voorbeeld (oplossing) IC = 2, S1 = 3, S2 = 3 18,20 20,22 21,23 170 151 131 110 3,57 3,57 8 3,57 173 157 139 120 16,18 18,20 19,21 4 215 195 160 20,22 33,35 7,59 7,59 7,59 7,59 7,59 7,59 20,22 33,35 78 98 133 4 16,18 18,20 19,21 60 76 94 113 3,57 3,57 8 3,57 3 22 42 63 18,20 20,22 21,23

Voorbeeld (oplossing) Voorbeeld IC = 2, S1 = 3, S2 = 3 18,20 20,22 21,23 50 31 11 50 3,57 3,57 8 3,57 53 37 19 16,18 18,20 19,21 4 35 15 40 20,22 33,35 7,59 7,59 7,59 7,59 7,59 7,59 20,22 33,35 18 38 13 4 16,18 18,20 19,21 16 34 53 3,57 3,57 8 3,57 3 22 42 3 18,20 20,22 21,23

Voorbeeld (oplossing) IC = 2, S1 = 3, S2 = 3 2 3 4 19 20 21 50 31 11 50 3 6 8 10 53 37 19 16 18 19 4 35 15 40 20 35 13 7 43 27 7 47 20 35 18 38 13 4 16 18 19 16 34 53 57 54 8 50 3 22 42 3 19 20 21

in een geheeltallige cycle basis Voorbeeld 3,4 18,20 20,22 21,23 3,57 2 3,57 2 8 2 3,57 16,18 18,20 19,21 4 4,5 1,2 2,3 3,4 20,22 33,35 7,59 7,59 7,59 2,3 7,59 7,59 7,59 20,22 33,35 voor iedere cycle c in een geheeltallige cycle basis 4 16,18 18,20 19,21 3,57 2 3,57 2 8 2 3,57 18,20 20,22 21,23 Aantal integer variabelen: 11

Voorbeeld (oplossing) IC = 2, S1 = 3, S2 = 3 2 3 4 19 20 21 50 31 11 50 3 6 8 10 53 37 19 16 18 19 4 35 15 40 20 35 13 7 43 27 7 47 20 35 18 38 13 4 16 18 19 16 34 53 57 54 8 10 3 22 42 3 19 20 21

Voorbeeld (2e oplossing) IC = 3, S1 = 3, S2 = 2 3 18 20 21 29 11 51 30 8 2 8 2 8 2 10 37 19 59 40 18 20 19 4 5 1 3 4 16 56 23 20 33 39 23 7 2 7 43 23 20 33 23 43 16 4 18 20 19 18 38 57 52 2 52 2 8 2 50 8 26 46 7 18 20 21

Routering van treinen over stations Amf Ah Ht Asd Utrecht Centraal Gd

Routering van treinen over stations subject to

Routering van treinen over stations Amf A1 A2 Ah G1 Ht Asd D1 G2 D2 D3 G3 G4 Utrecht Centraal Gd

Betrouwbaarheid van dienstregelingen Simulatie kan gebruikt worden om de verwachte punctualiteit van een Basis Uur Patroon vast te stellen Bij simulatie (SIMONE) worden verstoringen ingevoerd, en wordt het effect op de punctualiteit vastgesteld Kruisende bewegingen zijn slecht voor de punctualiteit Cross-platform aansluitingen zijn slecht voor punctualiteit

Verdere ontwikkelingen Dienstregeling 1970-2006: 7% rijtijd speling Dienstregeling 2007: 5% rijtijd speling Stochastisch Optimalisatie Model (SOM)om buffers en rijtijd spelingen zo te verdelen dat de vertraging minimaal is Praktijk experiment op de Zaanlijn met een door SOM aangepaste dienstregeling Nu: Monitoring en waar nodig aanpassing van de dienstregeling