Samenhang voor de N-profielen Opdracht voor dit project: NVON: samenhangend onderwijs binnen het exacte gebied Min. Van onderwijs: ontwikkelen van “robuuste.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gecombineerd programma Michaël en Markenhage
Advertisements

Het 4e jaar van het VMBO op het IJburg College
De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs. vmbohavovwo.
3 H/V, kiezen voor een profiel
Industriële Chemie VWO 6
Variant op de stelling van de Taakgroep: Met techniek wordt het leergebied “rijker”.
Keuzebegeleiding Mevrouw Annemarie van der Plaat Decaan VWO 2.
Ouderavond lob havo-3 Profielkeuze.
Samenhang Wiskunde - Natuurkunde
Voorlichting 4 VMBO INFORMATIE 4 havo
Presentatie van de 4 profielen in het regulier onderwijs
Welkom.
Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs
Welkom.
VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
Inhoud - Waarom afstemming en wanneer kansrijk - Ontstaan en opbouw van de Handreiking - Gebruik van de Handreiking, ook voor wiD - Discussie Samenhang.
Welkom op de voorlichtingsmiddag
Het (nieuwe) betavak NLT
3 H/V, kiezen voor een profiel
Informatieavond 4 VWO.
Programma Welkom & Algemene inleiding Gosse Bruinsma, teamleider Keuzebegeleiding Annemarie van der Plaat, decaan Met de mentor mee.
Werving H3 voor Havo Exact Arentheem 13 februari 2014 Harm Smit.
OUDERAVOND 3 HAVO Dinsdag 9 december 2014.
4 Profielen C&M: Cultuur en Maatschappij E&M: Economie en Maatschappij
OUDERAVOND 3 VWO 9 december
Profielkeuze voorlichting Presentatie : M. Speetjens (Coördinator in-uitstroom/decaan)
OPLEIDINGENAVOND Jacob van Liesveldt
OUDERAVOND KEUZEBEGELEIDING
Voorlichtingsavond MAVO 3
Profielkeuze havo Schoter SG. Profielkeuze  Basisvorming  Klas 1, 2 en 3  Voor alle leerlingen gelijk  Tweede Fase  Bovenbouw havo en vwo  Keuzemogelijkheden.
Met de Kennisbasis in zee!
Keuzebegeleiding Mevrouw Annemarie van der Plaat Decaan VWO.
Quiz: Vraag 1 Hoeveel profielen zijn er voor het vmbo? b. 7 profielen
Samenhangend onderwijs in de natuurwetenschappen en wiskunde binnen de profielen?
Samenvatting.
MAVO VMBO OP DE RGO.
De profielkeuze op het Gymnasium Felisenum Drs. M. Kraanen (docent geschiedenis)
Anouk Filius Decaan (tweetalig) vwo, havo, mavo Profielkeuze vwo.
Talentontwikkeling met keuzeopdrachten natuurkunde Ton van der Valk & Florine Meijer.
Profielkeuze in de tweede fase 8 december Even Voorstellen Janneke Aitink: 3H1,3H2 Marieke Lutjeboer: 3H1.
Uitgeversgroep en Maatwerk Jeroen van Esch Docent - Uitgever Welkom!
Het nieuwe bètavak NLT Natuur Leven en Technologie Clusterdag 1 november 2010.
Wiskunde op het VWO Kies je voorzichtig of wil je meer? En waarom zou je dat willen?
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Natuur Leven en Technologie cursus voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
OUDERAVOND KEUZEBEGELEIDING 3 MAVO 11 januari 2016 WELKOM!
Vervolgadvies Wat is op dit moment de beste opleiding voor mijn kind?
Welkom op de voorlichtingsavond klas 3
Natuur Leven en Technologie
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
Informatieavond klas 3 Profielkeuze
Anouk Filius Decaan tto, atheneum, havo, mavo
Vakkenpakketkeuze Theoretische Leerweg
NLT: een vak voor jou?.
Informatie-avond Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs
Overstap M4 - H4 25 oktober 2017.
Concept-contextvenster in het bèta-onderwijs
Welkom op de voorlichtingsavond voor de ouders/ verzorgers van GT2
Profielkeuze in de tweede fase
Profielkeuze in de tweede fase
Oranje Nassau College Zoetermeer
WELKOM Graag ouders en hun kinderen bij elkaar zitten.
Overstap M4 - H4 15 oktober 2018.
BSM Bewegen, Sport en Maatschappij
Kiezen in klas 2.
Profielkeuze-avond leerjaar 2
Transcript van de presentatie:

Samenhang voor de N-profielen Opdracht voor dit project: NVON: samenhangend onderwijs binnen het exacte gebied Min. Van onderwijs: ontwikkelen van “robuuste profielmodules” Samen met een aantal (enthousiaste) scholen.

Samenhang voor de N-profielen Keus voor het thema  NVON Gekozen voor “Transport” voor zowel N&G als N&T N&GN&T Biologie Natuurkunde Scheikunde Wiskunde L.O.

Samenhang voor de N-profielen Uitgangspunten : Samenwerken moet meerwaarde hebben Exameneisen per vak* Vakverbindende onderwerpen Samen experimenteren* Een eigen onderzoek gedragen door alle deelnemende vakken* Een minimale aanpassing van het rooster* Looptijd van 7 weken, incl. eindronde (ca 100 slu) * voor N&T

Samenhang voor de N-profielen N&G: Transport van zuurstof en koolstofdioxide N&T: Transport van energie: Na: arbeid en energie Sk: evenwicht en reactiesnelheid Wi: differentiëren

Samenhang voor de N-profielen WeekVak 1 (bi) Vak 2 (na) Vak 3 (sk) Vak 4 (..) Toetsing en beoordeling

Samenhang voor de N-profielen N&T Problemen: Examenprogramma’s zijn niet op samenhang geschreven Er is weinig (inhoudelijke) overlap in de programma’s

Samenhang voor de N-profielen De inhoud van de profielmodules: Voor N&G: Frans Verstappen Voor N&T: Jos Paus

Samenhang voor de N-profielen

Samenhang voor de N-profielen N&T Keuze: Dicht bij de examenstof gebleven Natuurkunde is de link tussen de wiskunde, scheikunde en lo Afstemmen van de leerstof in de tijd Samen experimenteren levert samenhang in vaardigheden: uitvoeren van proeven, uitwerking en verslaggeving Samen verslag uitbrengen stimuleert

Samenhang voor de N-profielen N&T tijdens de lessen: kennis verzamelen experimenteren aandacht voor het thema vanuit andere vakken voorbereiding op het eigen onderzoek ondersteuning van het eigen onderzoek aandacht voor het presenteren

Samenhang voor de N-profielen N&T Wiskunde: Stijgen, dalen en intervallen; Toenamediagrammen differentiequotiënt differentiequotiënt toepassen snelheden raaklijnen GR hellinggrafieken toepassingen afgeleide functie raaklijnen en toppen

Samenhang voor de N-profielen N&T Natuurkunde: Verrichten van arbeid Energievormen Wet van behoud van energie Arbeid en kinetische energie Vermogen Rendement Toepassingen in het verkeer Verkeer en milieu

Samenhang voor de N-profielen N&T Scheikunde: reactiesnelheid, katalysator, reactiesnelheden concentratieverloop botsende deeltjes, dynamisch evenwicht evenwicht, molverhouding, molariteit rekenen en toepassingen

Samenhang voor de N-profielen N&T Bewegen, sport en maatschappij (BSM) Welke betekenis heeft sport en bewegen voor jou persoonlijk inventarisatie van verschillende fitheidstesten. uitvoeren van een aantal testen. opstellen van een persoonlijk trainingsprogramma om het prestatievermogen op een bepaald gebied te verbeteren vergelijken van de verschillende programma’s

Samenhang voor de N-profielen N&T Eigen onderzoek: Leerlingen verrichten een eigen onderzoek(je) waarin de aspecten die in de vakken aan de orde zijn gekomen weer terugkomen. Ze worden begeleid door één van de docenten. Het thema "Transport" wordt gedragen door de verschillende vakken. Het project wordt afgesloten tijdens een projectmiddag/avond.

Samenhang voor de N-profielen N&T Hoe? tijdens het project ook laten werken aan het project zelf laten kiezen, door wie laten begeleiden,.... Hoe? tijdens het project: in reguliere lessen, in een deel van de lessen, op dagdelen, in (voor leerlingen) eigen tijd,... Hoe? aan het eind van het project: presenteren, afsluitende happening van maken (met of zonder publiek),.....

Samenhang voor de N-profielen N&T Vraag naar concrete uitwerking: wanneer gebeurt wat (studieplanner maken) welke onderwerpen zijn geschikt voor eigen onderzoekje voorwerk verrichten voor het eigen onderzoek Voorwerk staat op