Wat moet je weten aan het eind van de les?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
H3 Industralisatie en Ismen.
Advertisements

Milieuproblemen in Nederland
Hierdoor kon er efficiënter gewerkt worden en groeide de opbrengst
H8 Op Stoom§8.3 De sociale kwestie In alle gebieden met een opkomende industrie groeide de bevolking sterk Nog nooit was urbanisatie in dit tempo en op.
Uitleg bij 82-89, historische vaardigheden
Geschiedenis havo 4 - een introductie
de tijd van burgers en stoommachines
de tijd van burgers en stoommachines
de tijd van burgers en stoommachines
Hoofdstuk 4. Europa in beweging.
Brugklas hoofdstuk 4.
Leven in een industriestad
DE MIDDELEEUWSE STAD.
ZOU JIJ DAAR WILLEN WONEN?
4.2 de sociale kwestie..
de tijd van burgers en stoommachines
8.4 Hoe help je een ontwikkelingsland?
De sociale kwestie.
3 Industrialisatie en Ismen
Wat moet je weten aan het eind van de les?
3 Industrialisatie en Ismen
Wat moet je weten aan het einde van de les?
Historisch Overzicht Paragraaf 1.
Hoofdstuk 1: Nederland Historisch Overzicht Hoofdstuk 1: Nederland
Industriële Revolutie
Tijd van burgers en stoommachines,
Staatsinrichting van Nederland
Wat moet je weten aan het eind van de les?
3 Industrialisatie en Ismen
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Wat moet je weten aan het einde van de les?
5.2 De sociale kwestie.
M. GIMBRERE Tijd van burgers en stoommachines,
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Wat moet je weten aan het eind van de les?
de tijd van burgers en stoommachines
Tijd van de burgers en stoommachines ( )
Tijd van burgers en stoommachines,
Paragraaf 1 De welvaart neemt toe.
Arm vs. Rijk (1910) 'Wij zijn vegetariërs, wij eten nooit vleesch.'
Het Kapitalisme Handelskapitalisme Oostzeevaart VOC/WIC
H1 De tijd van jagers en boeren
H6 Regenten en vorsten§6.4 De wetenschappelijke Revolutie Wat moet je weten aan het einde van de les? -Wanneer er voor de eerste keer aan wetenschappelijk.
30De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en staatsburgerschap 36De opkomst van de politiek-maatschappelijke.
School en samenleving Schooljaar 2011 – 2012 Bijeenkomst 3 Docent: Pascal van Schajik med.hro.nl/schpa.
Week 5 Sociologie en diversiteit SOCIALE ONGELIJKHEID / ONGELIJKHEID TUSSEN GROEPEN / INTERCULTURELE COMMUNICATIE.
‘De Industriële revolutie is goed geweest voor de mensheid’
De tijdslijn Wereldoriëntatie thema 5 kinderen van alle tijden Les 6 Met Celina naar de fabriek.
Revoluties in Europa. Les 3 Naar de fabriek Doelen van les 3 Je kunt het begrip Industriële Revolutie uitleggen. Je kunt beschrijven welke rol de stoommachine.
De stad verandert Blok 3.
De industriële revolutie
Burgers en stoommachines 4.2 De sociale kwestie
Blok 3 De stad verandert Deelvraag: Hoe de stad verandert na 1870?
Tijd van burgers en stoommachines
Burgers en stoommachines 5.2 De sociale kwestie
1.4 SOCIALISTEN EN FEMINISTEN
Geschiedenis M3.
Waarom kritisch denken?
Sociale zekerheid en verzorgingsstaat in Nederland
Ontmoetingen in verre streken
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Rampen in de Middeleeuwen
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Blok 2 Milieuvervuiling,
Blok 3 De stad verandert Deelvraag: Hoe de stad verandert na 1870?
§3.1 Industrie en samenleving
§2.3 De sociale kwestie In deze presentatie leer je over:
§2.1 Industrie en samenleving
Blok 2 Aantekening: Stoommachines Gevolgen voor de samenleving
Transcript van de presentatie:

Wat moet je weten aan het eind van de les? Wat het verschil is tussen oorzaken en gevolgen Welke soorten gevolgen je kunt onderscheiden Wat de gevolgen waren van de urbanisatie Waarom er veel ziekten voorkwamen in de eerste industriesteden Waarom er minder sociale controle was in de steden en welke gevolgen dat had Waardoor er eind 19de eeuw verbetering kwam in de situatie van de arbeiders H3 De Industriële Revolutie §3.3 Leven in industriesteden

Vaardigheid historisch denken Oorzaak Gevolg Waardoor iets komt Wat er daardoor gebeurt Oorzaak? Gevolg? H3 De Industriële Revolutie §3.3 Leven in industriesteden

Vaardigheid historisch denken Gevolgen Korte termijn Lange termijn 1914 1918 H3 De Industriële Revolutie §3.3 Leven in industriesteden

Wat is het onderwerp van deze spotprent? Wat is de mening van de maker van de spotprent over kinderarbeid? En waar kun je dat aan zien? Waar gaat deze spotprent over? Over welke tijd gaat deze spotprent? Wat voor een soort afbeelding is dit? Gaat deze bron over gevolgen op de korte termijn of over gevolgen op de lange termijn? Gaat deze bron over oorzaken of gevolgen van de Industriële Revolutie H3 De Industriële Revolutie §3.3 Leven in industriesteden

Urbanisatie in de 19de eeuw -Huizen van slechte kwaliteit -Minder werk op het platteland -Meer werk in de fabriek -Dicht bij de fabriek -Dorpen groeiden uit tot steden H3 De Industriële Revolutie §3.3 Leven in industriesteden

-Nauwelijks schoon drinkwater Ziekte en armoede -Nauwelijks schoon drinkwater -Vuilnis werd niet opgehaald -Epidemieën braken regelmatig uit -De lucht was vervuild H3 De Industriële Revolutie §3.3 Leven in industriesteden

-Minder sociale controle Ziekte en armoede -Minder sociale controle -Veel alcoholmisbruik -Geen onderwijs H3 De Industriële Revolutie §3.3 Leven in industriesteden

-Hogere klassen trokken de stad uit Verbeteringen -Hogere klassen trokken de stad uit -Maar deden ook aan liefdadigheid -Eind 19de eeuw ging de overheid ingrijpen H3 De Industriële Revolutie §3.3 Leven in industriesteden

Wat moet je weten aan het eind van de les? Wat de gevolgen waren van de urbanisatie Waarom er veel ziekten voorkwamen in de eerste industriesteden Waarom er minder sociale controle was in de steden en welke gevolgen dat had Waardoor er eind 19de eeuw verbetering kwam in de situatie van de arbeiders H3 De Industriële Revolutie §3.3 Leven in industriesteden