Energie op school Docententraining
Agenda Energie op school De projectdag, de doorloop Zelf aan de slag Checklist Vragen
Energie op school Energiebesparing op school tot 20% Bewustwording eigen handelen
Energie op school Kick off projectdag De hele school doet mee! 5 thema’s, 5 regels Besparing door GEDRAG Handhaving: Energywatch Wat te doen met de besparing?
Projectdag, uitgangspunten Startmoment: kennisactivering en doen Personeel is leidend in de klas 10 coordinatoren ondersteunen docent Resultaat: Bewustwording besparing door gedrag Verbeterplan: 1 winnaar per klas
Projectdag, doorloop – 09.00: kick off aula – 09.15: Basisles – 09.45: Themales – 10.45: Circuit – 11.00: Pauze – 12.30: Verbeterplan – 13.00: Pitch en winnaar per klas – 13.30: Pauze, juryberaad – 14.00: Bekendmaking verbeteracties en goede doel
Kick Off, 8.30 – 9.00 uur Door [persoon vast te stellen door school] Waarom Energie op school? Huidige verbruik Doelstelling: besparing 20% d.m.v. Gedrag Introductie thema’s en leerjaar Besparing, wat doen we ermee? Huisregels: planning, docent per klas
Basisles, 9.00 – 9.15 uur Introductie: energie en broeikas Energiebesparing Duurzaam handelen: gedrag
Themales, 9.15 – 9.45 uur Apparaten Lucht Licht Verwarming Water
Themales, 9.15 – 9.45 uur Apparaten Lucht Licht Verwarming Water Filmpje(s) Werkblad Groepjes Herhaling doel
Circuitles, 9.45 – uur Groepjes Opdrachten in boekje Elk thema eigen opdrachten
Verbeterplan: – uur Verbeterplan Gedrag Opbrengst (doel 20%) Handhaving Rol voor leerlingen en personeel Besparing: waaraan besteden? Energywatch: wie wil? Pitch voorbereiden Presentatie Ondersteuningsmateriaal Knip en plak materiaal t.b.v. pitch Toegang tot internet (computer of smartphone) is gewenst
Pitch, – uur Presentatie van 2 minuten Leerlingen en docenten kiezen samen winnaar 1 winnaar per klas 1 goed doel per klas
Pauze, Juryberaad – uur Docent per klas in de jury Per leerjaar/thema 1 winnaar Hoofdjury: Lian en (2 docenten en 2 leerlingen)
Afsluiting, – uur Doel van de dag Verloop 5 speerpunten voor hele school Goede doel Energywatch
Zelf aan de slag Basisles centraal doornemen Thema in duo’s doornemen: Themales Werkblad Circuit uitvoeren Bedenk in duo’s een verbeterplan en een goed doel
Aandachtspunten Welke aandachtspunten ben je tegen gekomen? Benodigdheden Organisatie Rol docent Rol leerling
Vragen? Is het doel duidelijk? Is de rol voor de docenten duidelijk? Wie zorgt voor de reservering van lokalen, personeel, printen werkbladen, knip&plak materiaal en andere benodigdheden? Hoe kan Wijs met Energie een vervolg krijgen tijdens de lessen?