Wat is Social Media? Verzamelnaam voor alle internet toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen: Tekst (nieuws, artikelen) Geluid (podcast, muziek) Beeld (fotografie, video)
Voorbeelden Internationale social media websites: Facebook Youtube Linkedin Twitter WikiPedia MySpace Uit Nederland: Hyves NuJij Schoolbank
Hoe werken Social Media?
Rol van de website bezoeker WikiPedia Iedereen kan zelf artikelen maken en bewerken:
YouTube Gebruikers uploaden de video's:
Rangschikking van de content NuJij Iedereen kan stemmen voor elk nieuws artikel, zo komen vanzelf de belangrijkste berichten op de homepage.
Interactie Groepen mensen komen er samen om te communiceren over onderwerpen die zij belangrijk vinden.
Voordelen van social media
Voordelen Social media sites zijn vaak erg actueel (grote groep consumenten actief) De inhoud is vrijwel altijd deelbaar/eenvoudig te verspreiden binnen een netwerk.
Sociale media scoren zeer goed in zoekmachines als Google (relatief objectieve en betrouwbare karakter)
Nadelen van social media
Nadelen Resultaten worden vaak vertoond op basis van gemiddelden Iedereen kan alles zeggen over je bedrijf op sociale media websites Niet altijd zo betrouwbaar
Social media categorieën Social Audio Social Bookmarking Social Communities/Sociale Netwerken Social Dating Social E-Commerce Social E-mailmarketing Social Events Social Forums Social Foto’s Social Gaming Social Microblogs Social Video Social Weblogs Social Wiki’s
Social Audio
Wat is social media audio? Verzameling van websites die het mogelijk maken om audio te delen: Via e-mail Online Gebruikers plaatsen inhoud website Verantwoordelijkheid rangschikking
Voorbeelden social media audio Massa uitwisseling: Audio bestand naar webserver. Website bezoekers belanden op de website door zoekfunctie. Voorbeelden: MySpace, Youtube en Podplaza.
Specifieke social media muziek sites: Favoriete muzieklijste delen Mensen met dezelfde muziekvoorkeuren Zij kunnen je dan wijzen op muziek die je waarschijnlijk leuk zult vinden. Voorbeeld: Last.fm.
Social media audio & marketing Podcasting Bedrijven kunnen doelgroep op de hoogte brengen van ontwikkelingen, en informeren over events of gebeurtenissen.
Social Bookmarking
Wat is social bookmarking? Websites waarop het mogelijk is om zelf een overzicht van uw favoriete websites bij te houden en deze te delen met andere gebruikers: Welke artikelen interessant? Favorietenlijst
Voorbeelden social bookmarking Internationaal: Del.icio.us Digg Netscape Uit Nederland: MSN Reporter NuJij GreenRedactie
Social bookmarking & marketing Interne kennisbank aanleggen Medewerkers delen interessante artikelen via dezelfde site Iedereen op de hoogte van nieuwtjes en interessante informatie
Social Communities/ Sociale Netwerken
Wat zijn sociale communities en sociale netwerken? Waar website bezoekers met elkaar kunnen communiceren over een bepaald onderwerp wat voor hun vaak belangrijk is: Hobby Passie Sociaal leven
Voorbeelden Sociale netwerken privé: Facebook MySpace Netlog Hi5 Hyves Social netwerken zakelijk: Linkedin Xing Mindz Communities: Partyflock Diverse Ning platformen Girlscene Volgensmama
Social netwerken, communities & marketing Marktonderzoek Engagement Klantenservice Feedback Loyalty
Social dating
Wat is social dating? Online zoeken naar liefde, vriendschap of contact. Profiel Zoveel mogelijk informatie over jezelf Foto’s
Voorbeelden social dating Internationaal: PlentyOfFish Uit Nederland: Relatieplanet Lexa Saul-Mate
Social dating & marketing Minder interessant Advertentiemogelijkheden Succesvol
Social E-Commerce
Wat is social e-Commerce Online winkelen naar producten en daarbij gebruik maken van opties waarmee sociale doeleindes bereikt worden: Discussieren over product Sociale kringen Aankoop goed idee?
Voorbeelden van social e-commerce Internationaal: Amazon Uit Nederland: Bol.com Zoover.nl Reissitesvergelijken.nl
Social e-Commerce & marketing Chatten over producten binnen de webwinkel Chatten met klantenservice medewerkers voor advies Doorsturen van producten naar vrienden per e-mail Toevoegen van tags aan een product Reacties achterlaten op productpagina’s Waarderen van een product middels sterretjes of punten Achterlaten van uitgebreide productreferenties
Social E-mailmarketing
Wat is social e-mailmarketing? Nieuwsbrieven versturen, waardoor uw klanten geinformeerd blijven over nieuwe diensten, aanbiedingen, enz. Geschikt voor: Webwinkels en webshops Bedrijven die regelmatig in contact willen blijven met hun klanten Ondernemers die hun (nieuwe) producten en diensten onder de aandacht willen brengen.
Voorbeelden van social e-mailmarketing? Handmatig brieven opstellen kost meestal veel tijd. Automatisch nieuwsbrieven opstellen kan bv. via artikelen op een weblog. Voorbeelden: Twitter Linkedin Hyves Facebook
Social e-mailmarketing & marketing Emailings binnen social media platformen Groter bereik emailcampagne Breder publiek