Algemene Directie Crisiscentrum Communiceren bij afschakeling : voor – tijdens – na Studiedag VVSG Algemene Directie Crisiscentrum
Gefaseerde aanpak vd communicatie Fase 1: informatie -Sinds 03/09 Fase 2: sensibilisering -Sinds 03/11 Fase 3: crisiscommunicatie -Bij bevestiging schaarstedreiging
Fase 1 : Informatie Persconferentie op 3 september Informatiesessies met de gouverneurs en burgemeesters, FOD’s en regio’s, bedrijfsfederaties, …. Informatie en FAQ op de website Economie:
Fase 2: sensibilisering Informeren, leren, sensibiliseren zorgen dat iedereen goed begrijpt waarover het gaat en wat de uitdaging is Activeren, aanzetten tot participatie oproepen tot initiatief en gedragsverandering en hiervoor concrete tips & tools aanreiken Communiceren over initiatieven tonen welke initiatieven worden ondernomen, door individuen, overheden en ondernemingen Communiceren over de huidige situatie is er komende dagen risico op tekort?
Notificatieschema Rationeel energieverbruik Vraagbeperkende maatregelen Solidariteit + wettelijke normen Beheer gevolgen
Fase 3 : crisiscommunicatie -Kennisgeving afschakeling en zone via (sociale) media, websites, app Elia4cast, indicator in weerbericht, … -Maximale verspreiding via overheden en instanties -Uitbreiding infonummer -Aandachtspunten : - dag D kan tegelijk ook D-1, D-2, … zijn (voor andere zone) - blijven herhalen om energiezuinig te handelen
Fase 3 : crisiscommunicatie -TIJDENS
Fase 3 : crisiscommunicatie -NAZORG -Informatie over situatie (gevolgen) empathie -Eventuele problemen bij heraanschakeling ? -Info mbt volgende dag -Blijvend rationeel energieverbruik en solidariteit
CrisiscenterBE PeterM_D5 Anticiperen om beter te beheren