Een casus over enzymwerking

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het schrijven van een practicum verslag
Advertisements

HAVISTEN COMPETENT
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
De natuurwetenschappelijke methode
Integrale opdrachten STW
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Kan je de onderdelen van een verslag uitleggen
Wat/hoe schrijven leerlingen bij biologie?
Verslaglegging Wat hebben we geleerd.
Het geven van een workshop
Wat bestuderen de natuurwetenschappen?
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Inleiding op het vak natuurwetenschappen
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
Thema 2. Voeding en vertering
Aan de slag met competenties beoordelen
Natuurkunde & Scheikunde
Inhoud Voorstelrondje en verwachtingen Waarom Concept in Context?
Natuurwetenschappen T3 Inleiding
Ouderen + bejaardentehuizen =
Kan je de onderdelen van een verslag uitleggen
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
POP Minor Ondernemen 2e semester NHL Hogeschool Leeuwarden 5 maart 2015.
Onze doelen en visie in beeld
Vernieuwde opzet werkplekleren in de propedeuse Aanleiding vernieuwde opzet Achtergronden en inhoudelijk kader Opzet programma vanaf 6 november Verder.
Kenmerken van organismen BIODOEN
Ambassadeurs 31 juli 2014 Agenda
LEREN ONDERZOEKEN Inleiding: Wat heb je nodig? - Handleiding “leren onderzoeken”, dit is ook je werkboek. Wat gaan we doen? Theorie. Hoe zet je een onderzoek.
PSO. Praktisch school onderzoek.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Anne van Emmerik Suzy Maljaars
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
School en samenleving Schooljaar 2011 – 2012 Bijeenkomst 3 Docent: Pascal van Schajik med.hro.nl/schpa.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Een handig hulpmiddel bij het beoordelen van leerling-onderzoek Herman Schalk Beoordeel wat je belangrijk.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Geneeskunde. Wat is een wetenschapper? ? Kwalitatief onderzoek Vragen die beginnen met Waarom, Welke, … Oriënteren kennis Kwantitatief onderzoek Vragen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
1 PO winkels en klanten onderzoek naar verzorgingsgebieden van winkels.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Havo – vmbo-t/havo Profielwerkstuk college 3 Methode van onderzoek
Leerlingen en social media
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Leerdoelen, leerlijnen en leeractiviteiten
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Informatieavond Workshop ked-coaching 2 november 2016
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Studie van de levende en de niet-levende natuur
Titel van wetenschappelijk project
Materiaal en methode Welke materialen en methode worden er gebruikt?
PIT - Samenwerken Les 3.
Transcript van de presentatie:

Een casus over enzymwerking Anorexia of Shwachman? Een casus over enzymwerking

Opbouw workshop Inleiding Shoppen Worken Nabespreken en reflecteren Voorstellen BOS en DOT Lessenserie Eten wat de pot schaft! Shoppen Casus: Anorexia of Shwachman-Diamond Syndroom (SDS) (waarneming en probleem) Natuurwetenschappelijk onderzoek Vragen en hypotheses Worken Onderzoeksopzet + materialenlijst Uitvoering…… Nabespreken en reflecteren Resultaten Conclusies en discussie Afronding

V HL Voorstelrondje DOT biologie Hogeschool Inleiding Voorstelrondje Paul Eshuis en Peter Visser docenten biologie, CSG Dingstede BOS (Biologie Ontwikkel Scholen) DOT biologie V HL Hogeschool University of Applied Sciences

Ontstaan en plaats van de casus in deze lessenserie Inleiding Ontstaan en plaats van de casus in deze lessenserie saaie methode opsomming van voedingsstoffen gezond……. BMI? waar is vertering? Waar komt je voeding vandaan? Welk beroep heeft met voeding te maken?

Lessenserie: -Eten wat de pot schaft!- Inleiding Lessenserie: -Eten wat de pot schaft!- Diëtiste en anorexia nervosa Survival Twee contexten: Bear Grylls (oud commando) Leefwereld Beroep en leefwereld Activiteit of uitdaging Voedingsmiddelen zoeken ter overleving Voedingsadvies geven + uitbreiding SAS-handboek + een casus Anerexia of Shwachman?

Casus: Anorexia of Shwachman-Diamond Syndroom (SDS) Shoppen Casus: Anorexia of Shwachman-Diamond Syndroom (SDS) Er komt een patiënt bij de diëtiste Ik heb Shwachman-Diamond en vermager…… Oriëntatie: - Wat is Shwachman-Diamond Syndroom (SDS) dan? - - Wat gaat er mis bij de enzymwerking? - Waarneming Onderzoeksvraag Hypothese Onderzoeksvraag: Wat voor enzymactiviteit heeft deze patiënt? Twee mogelijke hypotheses

Leerdoelen theoretisch en praktisch Shoppen Leerdoelen theoretisch en praktisch Waarneming/probleem Onderzoeksvraag Hypothese Conclusie Opzet experiment Resultaten Enzymen, plaats van productie en werking Indicatoren, functie ervan Abiotische factoren Vertering van voedingsstoffen Stappen natuurwetenschappelijk onderzoek

Deelvragen In duplo? Wat ga je meten? Shoppen Deelvragen Hoeveel en welke deelvragen zijn er dus op te stellen? Drie enzymen en twee abiotische factoren Lipase Protease Amylase pH temperatuur In duplo? Wat ga je meten? Tijd => snelheid van de enzymactiviteit

Van hypothese en deelvraag naar opzet Worken Van hypothese en deelvraag naar opzet Team van 4 (leerlingen in duo) Jullie hebben 45 minuten…… Wat noteer je? Wat heb je nodig? (ook info over indicatoren?) Materialenlijst opstellen en materialen ophalen bij Paul Pas op voor de neuswarmer!

Aan de slag en uitvoeren! Worken Aan de slag en uitvoeren! Hoe zouden leerlingen dit doen?

Resultaten? Conclusie? Nabespreken en reflecteren Hoe wil je de resultaten weergeven? Wat zeggen die resultaten? Conclusie?

Discussie en reflectie Nabespreken en reflecteren Discussie en reflectie Wat ging er mis? Heb je de enzymwerking in beeld gekregen? Per team verschillen, is dat erg? Welke problemen kwam jullie team tegen? Terug naar de leerdoelen Controleproef ingezet? Wat bereik je door leerlingen op deze manier te laten experimenteren? Het wijkt af van een standaard practicum, hoe gaat dat in jouw lokaal?