MMBase architecture & its management A proposal (based on the Kennisnet architecture) March 2006 Nadia Poulou.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
User Centred Development
Advertisements

De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Vermelding onderdeel organisatie 1 16 december 2004 Open source software Een hype met een toekomst? Najaarsvergadering NVvIR, Roei- en zeilvereniging “De.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
Delivering Value for Less A cceleration C enter for E ngagements Templates Oubollig of Agile Maurice Siteur ACE Service Manager Testing.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
IA – ORGANISATIE Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: ‘I don’t agree with you…’ can-do : kan met gemak complexe interacties tussen derden volgen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/005] thema: The Weakest Link or Weekend Millionaire… can-do : kan in brieven of s feitelijke zaken beschrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/005]/ Subvaardigheid schrijven Thema: One-Act Play “The Queue” can-do : kan een publiek toespreken,
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Behind Interactive Media. Agenda 1.Intro Content Mangement Systemen 2.Open Source 3.CMS vergelijking 4.Wordpress installeren 5.Huiswerk.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Semantic Web and Library Applications Workshop Presented by Luit Gazendam.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Deltion College Engels C1 Lezen [Edu/002]/ subvaardigheid schrijven thema: Hwaet! (Old) English literature can-do: kan snel belangrijke detailinformatie.
GSTPGO1 Onderzoek in Onderwijs Blok 1, groep 4. Programma vandaag Terugblik opdracht Vooruitblik en Tussenevaluatie Debat.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Minor Project- en Programmamanagement
2 december 2015, Privacy en de Digital Enterprise Vertrouwen in data.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Skin by Roald Dahl What do you think this text will be about?
Lamb to the Slaughter Who or what is ‘the Lamb to the Slaughter’ in this story?
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
Europeana Fashion edit-a-thons Faro, Wat is een edit-a-thon?
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
PILOT TOETSING PERIODE 2 LES 1: BEOORDELEN VAN GROEPSWERK
Van Record & Playback naar CI/CD
Innovatie met IBM Cloud Orchestrator.
Salt & Light Zout & Licht
Dictionary Skills!?.
SDI from a technological perspective: Architecture
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Just Science Done Right!
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
for nutritious SLA activities
Take home messages Zoals het danbij zijn canon hoort hebben we als OR natuurlijk uitgebreid gedelibreerd over wat Nu wel en niet een canon moest zijn.
Who knows something about scenarioplanning?
Software Development fundamentals
Dynamic Architecture What about you?
for nutritious SLA activities
Assignment: calling for a meeting about internet use at work
Hebben we wel meer testautomatiseerders nodig?
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

MMBase architecture & its management A proposal (based on the Kennisnet architecture) March 2006 Nadia Poulou

2 Agenda Architecture – why? What is architecture? MMBase architecture What’s in it for you? A principle Tips for writing the principles

3 Statements It’s not about who has the best architecture, it’s about who uses it in the best way! Architecture can be used as an instrument for managing MMBase, but is also has to be managed!

4 MMBase architecture / why? Ad hoc discussion Wishes of users Wishes of core developers Wishes of Implementation partners Discussion delays the project Each project result is different ‘Closed’ source is the way to overcome discussions An MMBase project

5 MMBase architecture / why? Standarisation Alignment with the goals of MMBase Reuse solutions throughout projects Improve communication Promote openness

6 Architecture is… A means for communication (aimed at target groups) A point on the horizon (destination plan) A translation of the strategy on a tactical level Defining frameworks where needed Suggesting solutions where useful No more in detail than absolutely necessary It’s not only about technology – also about information and the product

7 Architectural model Organisation Architecture Technical Architecture Services Architecture product, processes, community is about Information, flows, applications is about: devices, network, software is about:

8 Architectur vs. design Infrastructure design Application design Services Information & transactions MMBase & components “Accomplishing” Technical Architecture Information Architecture Organisation Architecture Preconditions “Setting up” Product design Market

9 Design documents and specifications Architecture – how it is constructed Architectural models Architectural principles In Architecture Repository External documents Process design Functional design Technical design

10 The MMBase architecture Describes the MMBase product and related components and implementations Version 1.0: – Makes explicit what is already available – Targets the most urgent topics – Establishes the principles (not necessarily the models) – Is not complete (it’s never complete :) – Is broad (not only technical) – Is available on May 2006 (?)

11 The MMBase architecture: process of creation Map needs and themes (6 March) Indicated community members work on principles (and models where needed) – use available input (April) Design the Architecture Repository (April) Editing of principles and models by the Technical Board (May) Implement the Architecture Repository (under (May/June) – Until then -> Work with documents Groepen.kennisnet.nl Publication of architecture version 1.0 (June) Awareness campaign (March-June) Discussion and improvement through use

12 The MMBase architecture: process of creation Towards version 2: Enrichment with more themes (More) models Improvement of the functionality of the Architecture Repository

13 What’s in it for you? Less (fundamental) discussions per project -> more concrete and reusable results More and better use of your project results from the rest of the community Clearer roles and responsibilities, better communication Consensus, feeling of community working towards a goal ….

14 What’s in it from you? Principles, models (write! – discuss!) Principles, models (review!) Architecture Management (facilitate!) Architecture Repository (create!) Awareness Campaign (take part!)

15 An architectural principle Versie0.5, concept ThemaclassificatieInformatie (I-laag), Interoperabiliteit, Metadata, Content PrincipeVoor uitwisseling van content wordt de EduStandaard gebruikt. UitlegOm uitwisseling van materiaal tussen applicaties en organisaties mogelijk te maken, is het nodig om het materiaal te voorzien van een beschrijving, waarin onderscheidende informatie is vastgelegd (metadata). Dit omvat niet alleen semantische informatie over de aard en gebruikswijze van de content, maar ook informatie over de technische aspecten van de uitwisseling (zoals formaat). Kennisnet gebruikt hiervoor de standaard die wordt beheerd door de Vereniging Edustandaard. OnderbouwingHet gebruik van de metadata standaard maakt dat alle content op dezelfde manier wordt beschreven. Door te kiezen voor een metadata standaard die door de meeste partijen op het gebied van educatieve content (aanbieders, gebruikers en pakketleveranciers) wordt onderschreven, borgt Kennisnet de aansluiting van haar eigen diensten met die van derden. ConsequentieIn elke situatie waarbij content wordt uitgewisseld tussen applicaties/organisaties onderling, dus niet binnen de applicatie zelf, zal de metadata standaard geïmplementeerd moeten worden. KwalificatieDwingend BronJaarverslag 2005, versie 1.0, 16 november 2004, pagina 10. Toegestane implementaties Bij voorkeur de meest recente specificatie van de standaard (zie Verouderde versies van de standaard zijn toegestaan, zolang deze nog formeel erkend worden door de Vereniging EduStandaard. Nummer001

16 The thesaurus Is the central instrument to search through the architecture Information on architecture adjusted on personal needs Choose more than one elements from the thesaurus as theme in your principle Use own themes if you cannot find them in the thesaurus Add synonyms of themes to the principle. Then you make sure that people can find them.

17 A principle Fits an A4 paper Consists of one statement only Describes the desirable situation Is generic Is concrete and clear Is applicable for longer period of time Should be relevant Speaks by itself; It is no corsage – ‘in principle everyone follows the principles’

18 Tips when writing Work from global to detailed Start from what other people should know – not what you feel the need to express Discuss with involved parties where necessary If you have to think too long before making up a principle, then it is probably not a principle. If there is no general basic assumption or if this depends too much on the specific situation, then this is not a principle!

19 Architectural models Were necessary (and if the time is available) make a graphical representation of the components or implementations that you would like to propose as part of the architecture.

20 Work together Put versions and drafts in the Architecture Group – let other people review it