Paragraaf 6.3 Nederland in de 21e eeuw.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De wereld wordt kleiner
Advertisements

Feodalisme en het hofstelsel
Samengevoegde presentaties
Hoofdstuk 1A: Europeanen
Samenleving en cultuur
H3 Industralisatie en Ismen.
Milieuproblemen in Nederland
Paragraaf 4. Schaalvergroting na 1945.
Historisch overzicht Paragraaf 5.3
NL na 1945: paragraaf 2 Woelige jaren.
Andere uitingen Cultuur middeleeuwen.
Historisch overzicht paragraaf 6.1
Hoofdstuk 4 De middeleeuwen 1
NL na 1945: Sober en spaarzaam
6.3: De jaren zestig.
Nederland na 1945: Cultuur en mentaliteit
Economische Crisis Hoofdstuk 1, paragraaf 3.
Paragraaf 4.4 De vrouwenbeweging.
De samenleving in de Vroege Middeleeuwen
Hoofdstuk 4. Europa in beweging.
4.1 De Pruikentijd.
IJzeren gordijn gaat open
Het cultuurstelsel verdwijnt
Paragraaf 1: Frankrijk in de 18e eeuw
Paragraaf 7: Ieder voor zich
De Bataafse Revolutie Paragraaf 2.5.
Paragraaf 3 Honger en ellende.
Romeinen, Germanen en Kelten
Kenmerk 11 De vrijwel volledige vervanging in West-Europa van de agrarisch-urbane cultuur door een zelfvoorzienende agrarische cultuur, georganiseerd.
Kenmerk 11 De vrijwel volledige vervanging in West-Europa van de agrarisch-urbane cultuur door een zelfvoorzienende agrarische cultuur, georganiseerd.
Kenmerk 30 De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en taatsburgerschap Les 1: Oorzaken.
Indonesië.
Islam Moslims in Nederland.
Paragraaf 2 Het cultuurstelsel.
Paragraaf 9 Vrouwen in Actie.
Historisch overzicht Nederland
Hoofdstuk 2.
Verzuiling en ontzuiling in Nederland
11 Feminisme.
Historisch Overzicht hoofdstuk 4
Hoofdstuk 3 De Romeinen.
Hoofdstuk 3.
H5 Koude Oorlog §3 Duitsland verdeeld.
Historisch Overzicht Paragraaf 1.
Staatsinrichting, Paragraaf 2
Paragraaf 1: Kolonies inpikken.
Kolonialisme en slavernij
Paragraaf 2: Economische crisis
Economische Crisis Hoofdstuk 1, paragraaf 3.
Sport in de samenleving
Een nieuw geloof: het christendom
Paragraaf 2 Er komen weer steden.
Antwoorden herhalingsopgaven
Opkomst van machtige vorsten 1.4. Vorsten brengen een scheiding aan tussen Kerk en Staat Tot de dertiende eeuw dachten de meeste Europeanen dat God maar.
Context 1 De Republiek der Zeven Verenigde Nederland
Hoofdstuk 5 Bevolking en ruimte in Duitsland en Nederland.
1 hv 3 Cultuur, vreemd en vertrouwd § 2-4
Evolutie van de democratie in Nederland Met de Acte van Verlating van 1581 werd de onafhankelijkheid van de Republiek uitgeroepen, die na afloop.
Een luxer leven … Afbeelding uit 1953 Reclame uit 1958 De arbeider zit weer goed in zijn broek: mensen hoefden minder zuinig te leven. In 1953 werd de.
De stad verandert Blok 3.
Paragraaf 13.6 Globalisering.
Regenten en vorsten 3.4 Stedelijke cultuur in Nederland
Blok 3 Samenvatting controle
Tijd van wereldoorlogen
Een multiculturele samenleving
Sociale zekerheid en verzorgingsstaat in Nederland
Hoofdstuk 2 Nederland als industriële samenleving § 4
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 KGT Lesweek 2
Consumeren deel 1 Door de economische crisis geven mensen minder geld uit. Voor een supermarkt is de crisis een minder groot probleem dan voor een.
Transcript van de presentatie:

Paragraaf 6.3 Nederland in de 21e eeuw

Paradijs voor iedereen? Na de oliecrisis van 1973 belandde Nederland in een economische crisis. Die duurde tot de jaren ‘90. Dit maakte wel duidelijk dat er grenzen waren aan onze verzorgingsstaat. De staat kan niet in elke crisis uitkeringen blijven betalen. Meer dan 1.000.000 mensen hadden een uitkering nodig. Maar er kwamen minder belastingen en premies binnen. Er moest een oplossing komen

Poldermodel De overheid ging overleggen met werkgevers en werknemers. Er werden maatregelen genomen: Lonen mochten niet teveel stijgen, zodat we goedkope producten aan het buitenland konden verkopen. In ruil daarvoor beloofde de overheid dat zij de belastingen niet zouden verhogen. Dit overleg noemden ze het poldermodel. ( een overlegeconomie) Daarom zijn er in Nederland weinig stakingen.

Het overleg had succes: In de jaren ‘90 ging het weer beter met de economie. De economie van de hele wereld ging ondertussen beter: er was meer handel omdat er meer spullen werden gemaakt en verkocht door computer en internet. Nederland deed mee aan deze automatiseringsgolf. We moderniseerden en er kwamen meer hightechbedrijven.

Maar in 2008 kwam er een nieuwe crisis. Banken hadden teveel hypotheken uitgegeven die mensen niet konden terugbetalen. Mensen werden ontslagen en hadden weer uitkeringen nodig. Maar er was ook vergrijzing: teveel mensen boven de 65 hadden een pensioen nodig, want we worden steeds ouder. Steeds minder werkende mensen betalen voor een groeiende groep gepensioneerden. Oplossing: de pensioenleeftijd omhoog naar 67.

Veelkleurig land Vanaf de jaren ‘50 gaat de bevolking van Nl er anders uitzien: Er komen gastarbeiders, vluchtelingen uit Indonesië en Suriname en mensen uit Oost- Europa. Zo werd NL een multiculturele samenleving. Zo kwam er meer variatie in voedsel, winkels, tradities en geloof.

Sinds de jaren 60 gaan we ook minder naar de kerk. Er kwam ontkerkelijking. Oorzaak: welvaart en individualisering. Kerken lopen leeg, en worden verbouwd tot huizen en musea. Er worden nog wel moskeeën bij gebouwd. Maar ook het aantal moslims dat de moskee bezoekt, is aan het dalen.

Zwart-wit of veelkleurig. In de jaren ‘70 kwamen er veel mensen naar Nederland. Zij hadden alle vrijheid om hun eigen taal en tradities te behouden. Die tolerante houding van de Nederlanders is langzaam verdwenen. Sommige Nederlanders zijn bang dat de Nederlandse cultuur verdwijnt, ook door alle invloed van de EU en Europa. Sinds de moord op Theo van Gogh in 2004 en de aanslagen op WTC is die groep groter geworden.

Doordoor zijn Nederlandse taal en geschiedenis weer belangrijk in het onderwijs. Maar veel nieuwkomers hebben problemen met het leren van de taal. Ook de invloed op onze rechtspraak is belangrijk: in Nederland zijn mannen en vrouwen gelijk en hebben dezelfde rechten. Sommige groepen denken daar anders over.

De meerderheid van Nederland vind dat de groepen elkaar moeten respecteren en moeten begrijpen. Natuurlijk moet de taal geleerd worden, maar we kunnen ook van de andere groepen leren. We eten al erg gevarieerd: Grieks, Turks, Frans, Italiaans, Marokkaans. Zo komen er veel verschillende winkels en tradities bij!

Einde