Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Effectiviteit.
Advertisements

De Profile Selector 2 april 2017.
Praten met kinderen over de wereld !
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Bij een herhaald experiment, met telkens dezelfde kans op succes gebruiken we de binomiale kansverdeling Een binomiale kansverdeling wordt gekenmerkt door.
Leer de namen van de noten 1
PsycINFO Psychologische tests Universiteitsbibliotheek.
Positieve en Negatieve getallen
Les 7: Game testing. Goed nieuws! Het spel laten spelen om je gameplay te testen. Playtest Voldoet de gameplay aan vooraf gestelde doelen?
Resultaten tevredenheidsmeting van gebruikers Lokale Dienstencentra Kortrijk m.b.t. tot de onthaalmedewerkers.
Startsimulator Startinstructeur – Sessie 1
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Het vergelijken van twee populatiegemiddelden: Student’s t-toets
Op zoek naar verbetering
Oplossingsgericht coachen
Leer de namen van de noten 2
HANDLEIDING: REGISTREREN VAN VACCINATIES Q-KOORTS
1 Datastructuren Sorteren: alleen of niet alleen vergelijkingen College 5.
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Marketing Werkgroep 6.
Workshop Testen 18 februari.
ZXCVBNZXCVBN. HCI Human Computer Interaction HCI = Designing products people love to use.
Doel van deze workshop Het maken van een test plan (draaiboek) voor een usability test
INTERACTION DESIGN Week 8.
1 Beslissingsondersteuning Marakas H12 t/m H16 Robert de Hoog 8 november 2000.
Hoofdstuk 10 Prestaties beoordelen en bijsturen
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Hoofdstuk 11 Controle en macht Management van gedrag.
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
De gebruiksvriendelijkheid van je website evalueren
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
The relevance of recall and precision in user evaluation Louise T. Su Journal of the American Society of Information Science 1994.
Evaluatie Technieken Course 10, CMC, 04/11/03. 04/11/03HC102 Evaluation and Testing “ Experienced designers have attained the wisdom and humility to know.
1 Datastructuren Een informele inleiding tot Skiplists Onderwerp 13.
 Doel  Doelgroep  Aanloop  Userstudy  Resultaten  Ervaringen van de gebruiker  Besluit 1.
Mamut Kassa K.D.C Swakhoven
Resultaten enquête ‘Andere schooltijden’ Basisscholen Swalmen 1.
Hoofdstuk 9 havo KWADRATEN EN LETTERS
Inhoud college Bespreken opdracht Lijnbalancering: TPM
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Docentencongres 2014 Programma: 10:00 – 12:30 Mindset
Ontwikkeling van aanbevelingsalgoritmen voor online social games Jan Heuninck.
IA – LABELS Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
Agile testen - kwaliteit onder controle
saMBO ICT Vrijdag 30 januari 2015
Rode assen Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
User Experience Design
Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014
Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015
Online marketing Expert (in een week)
Evidence-Based Medicine
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Vind mijn boek: Gebruikers gidsen doorheen de bibliotheek Laurien Bal Master Computerwetenschappen - HCI Promotor: Erik Duval.
Even voorstellen: Docent Internet Marketing Internetmarketeer
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
User Experience Design Rogier van der Linde, 2015.
Dyscalculie uit:
PERSONAS Rogier van der Linde, UX DESIGN FRAMEWORK 2 ISO framework YOU ARE STILL HERE.
VISUALISATIE Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
Peter Roozendaal TestNet Voorjaarsevenement 11 mei 2016.
IA – LABELS Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
Rode assen Rogier van der Linde, UX DESIGN FRAMEWORK 2 ISO framework U BENT HIER.
SharePoint Alles over versiebeheer In de Private en Public cloud.
Vrijwilligerswerk. Proces Team samenstellen Verantwoordelijkheden – Contact opnemen met personen die zijn aanbevolen als geschikte leider – Opvolgen.
Commissie voor vrijwilligerswerk.  Kennismaken met het concept van vrijwilligerswerk  Vrijwilligerswerk inpassen in uw dagelijks leven  Betrokkenheid.
SharePoint Versiebeheer
Is testen een project op zich?
Transcript van de presentatie:

Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014 METEN & TESTEN Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014

UX DESIGN FRAMEWORK U BENT HIER ISO 9241-210 framework

USABILITY METEN Nodig: meetbaar objectief (business goal) nodig, en hypotheses rond UX attributes waarmee je denkt dit objectief positief te beïnvloeden. Voorbeeld business goal (immosite): contacteren eigenaar voor info of bezoek Voorbeeld UX attributen: mogelijkheid huizen te vergelijken mogelijkheid van virtuele rondleiding eenvoudige manier om huizen te zoeken

USABILITY METEN Volgende stap is het plannen van een aantal activiteiten op de hypotheses, en controleren of de usability verbeterd is. -> maar hoe meet je usability?

USABILITY METEN ISO definitie: "de mate waarin een product kan gebruikt worden door specifieke gebruikers om specifieke doelen te bereiken met effectiviteit, efficientie en tevredenheid in een specifieke gebruikscontext“ effectiviteit: nauwkeurigheid en volledigheid waarmee gebruikers hun doelen bereiken (kunnen ze hun taken uitvoeren?) efficiëntie: nauwkeurigheid en volledigheid in relatie tot de gebruikte middelen (hoeveel moeite, b.v. tijd, heeft het gekost?) tevredenheid: vrijheid van ongemakken, en positieve instelling naar het gebruik van het systeem (hoe voelden ze zich achteraf) -> drie componenten, moeten alledrie gemeten kunnen worden

USABILITY METEN – EFFECTIVITEIT

USABILITY METEN – EFFECTIVITEIT

USABILITY METEN – EFFICIENTIE Efficientie meten: de gemiddelde tijd om een taak te volbrengen aantal kliks om een taak te volbrengen tijd nodig om fouten te herstellen tijd nodig om een taak te volbrengen vergeleken met een expert aantal fouten tegengekomen ...

USABILITY METEN – TEVREDENHEID Tevredenheid meten: gemiddelden van een vragenlijst ratio van + en - aantal gebruikers dat het zou aanbevelen aan een vriend customer ratings % gebruikers dat het makkelijker vindt te gebruiken dan de site van een concurrent ... -> belangrijkste methode: SUS test (System Usability Scale)

USABILITY METEN – TEVREDENHEID – SUS gebaseerd op 10 vaste vragen, score 1 tot 5 oneven vragen zijn positief geformuleerd, oneven vragen negatief berekening: score oneven vragen = score -1; score even vragen = 5 – score; dan alles optellen (maximum 40) en x2.5 (maximum 100) SUS correleert erg sterk met andere soorten testen, en het blijkt een van de sterkste testen te zijn er is ook veel vergelijkende data online te vinden grafiek met percentielen: de mediaan ligt op een SUS score van 68

USABILITY METEN – TEVREDENHEID – ANDERE er zijn nog massa’s andere manieren om tevredenheid te meten; het belangrijkste is dat het gemeten wordt

USABILITY VISUALISATIE de laatste stap is het visualiseren en opvolgen van de testresultaten in opeenvolgende releases

USABILITY VISUALISATIE mogelijke visualisatie van resultaten in opeenvolgende releases

A/B testen Vergelijk twee versies met random toegewezen bezoekers. Tips: varieer best slechts 1 parameter per A/B test laat dezelfde gebruiker telkens dezelfde versie zien (meet ook gewenning) meet niet alleen clicks maar ook alle stappen erna. Meet enkel globale usability, niet effectiviteit, efficiëntie of tevredenheid apart

USABILITY INSPECTIES EN TESTEN Er zijn grofweg twee soorten testen: usability inspectie, zonder specifieke taken, veelal door experts usability testen, met specifieke taken, veelal door gewone gebruikers

USABILITY INSPECTIE – EXPERT REVIEW Beoordeling door 3 tot 5 experts. Voordelen: snel uit te voeren evidente fouten snel gevonden Nadelen: experts zijn soms moeilijk te vinden houdt geen rekening met gedrag van echte gebruikers vaak teveel focus op zaken die experts belangrijk vinden (layout details of design)

USABILITY INSPECTIE – EXPERT REVIEW – JACOB NIELSEN HEURISTICS Belangrijk hulpmiddel voor expert reviews; set van tien vuistregels in 1990 opgesteld door guru Jacob Nielsen Visibility of system status Match between system and the real world User control and freedom Consistency and standards Error prevention Recognition rather than recall Flexibility and efficiency of use Aesthetic and minimalist design Help users recognize, diagnose, and recover from errors Help and documentation Uitleg op nngroup.com of usabilityfirst.com

USABILITY TESTEN -> laat een set voorgedefineerde taken uitvoeren -> kan op eendert welk type prototype uitgevoerd worden -> min 5 deelnemers (meer voor complexe / kritische toepassingen), moderator en observer -> je hebt echt geen eenrichtingsspiegels, UX lab, sceen recording software enz... nodig -> geef duidelijke instructies, stel open vragen -> bovenal: behoud op elk moment je pokerface!