IA – ORGANISATIE Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Grammar Chapter 4 – G3 Aangeplakte vragen = Question tags.
Advertisements

A/AN Review. HOW DOES IT WORK? Op elke dia krijg je zometeen een vraag te zien. Vervolgens staan daaronder twee of drie antwoordmogelijkheden. Deze antwoordmogelijkheden.
donderdag 17 juli 2014 Thursday, 17 July 2014 Those who smoke, will die !!!! Those who don’t smoke……….. RIGHT !! Zij die roken, zullen sterven !!!! Zij.
Interrogative sentences
User Centred Development
Grammar Chapter 3 – G3 One en Ones.
Deltion College Engels B1 Gesprek voeren [Edu/001]
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Validatie en kwalificatie van een temperatuur gecontroleerde Supply Chain Gert-Jan van Diest IGZ Congres - De Nieuwe GDP Guideline Nieuwegein, 2 september.
August 21st, 2014 Robert Vissers Mathé Coolen
IA – LABELS Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/008] theme: ‘I have to arrest you, you’ve stolen my heart’ … can-do : kan een eenvoudig face-to-face gesprek.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014
Deltion College Engels A2 Gesprekken voeren [Edu/006]
‘WAIT FOR ME’ Lees met elkaar de songtekst Klik door naar volgende scherm.
Deltion College Engels A2 Spreken/presentaties [Edu/001] thema:Sight-seeing in Holland Can-do: kan een kort, eenvoudig, vooraf ingeoefend praatje houden.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels
Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/002] thema: how stuff works can-do : kan de werking van een produkt uitleggen.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels A1 Gesprekken voeren [Edu/003] thema: A rainy day…. can-do : kan eenvoudige informatie geven over het weer © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/003]/ Subvaardigheid lezen Thema: Once upon a time… can-do : kan een verhaal(tje) vertellen © Anne.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/005]/ Subvaardigheid schrijven Thema: One-Act Play “The Queue” can-do : kan een publiek toespreken,
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Deltion College Engels B1 Luisteren [Edu/002] thema: A cyber listening lab can-do : kan eenvoudige, duidelijke informatie begrijpen © Anne Beeker / Randall.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Deltion College Engels C1 Lezen [Edu/002]/ subvaardigheid schrijven thema: Hwaet! (Old) English literature can-do: kan snel belangrijke detailinformatie.
Time management Howdoyouset priorities?. Priorities:thingsthatyouthinkare important.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Skin by Roald Dahl What do you think this text will be about?
IA – LABELS Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
Salt & Light Zout & Licht
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
Hulpwerkwoorden Hoofdwerkwoorden vs hulpwerkwoorden
English 23 April 2018.
Who knows something about scenarioplanning?
Assignment: calling for a meeting about internet use at work
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Past simple vs present perfect
Transcript van de presentatie:

IA – ORGANISATIE Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014

UX DESIGN FRAMEWORK 2 ISO framework U BENT HIER

WAT IS INFORMATIE ARCHITECTUUR 3 Informatie architectuur gaat over het structureren, classifiëren, labellen, bereikbaar en vindbaar maken van informatie. Dit is te groeperen in drie onderdelen: 1. organisatie hiërarchie, structuur, sorteren, layout, groeperen labels tags, linkteksten, titels, hulpteksten, buttonteksten navigatie hoofd- en submenu, deurmat, paginering, breadcrumb, zoeken... ONDERWERP VAN VANDAAG

ORGANISATIE – LATCH 4 Organisatie van informatie, hoe omvangrijk ook, gebeurt altijd op één van vijf volgende manieren: L ocation A lphabet T ime C ategory H ierarchy (= grootte-orde)

ORGANISATIE – LOCATION 5 Als het vinden van de weg belangrijk is, of als de geografische informatie relevant is.

ORGANISATIE – ALPHABET 6 Voor eerder grote hoeveelheden gegevens en/of die moeilijk anders te organiseren zijn. Spreekt weinig tot de verbeelding; eerder te vermijden.

ORGANISATIE – TIME 7 Voor sequentiële gegevens of gegevens die in tijdszones in te delen zijn.

ORGANISATIE – CATEGORY 8 Voor informatie die logisch groepeert in clusters. Kunnen genest zijn (subcategorieën)

ORGANISATIE – HIERARCHY 9 Organisatie uitgedrukt in getallen, zoals prijs, populariteit enz...

ORGANISATIE – LATCH 10 Herken ze alle vijf...

ORGANISATIE – OEFENING 11 Hoe zou je content organiseren volgens LATCH voor -reisagentschap website -mp3 speler -verkoper van bio voeding

CARD SORTING 12 Onderzoeksmethode waar gebruikers helpen een organisatiestructuur op te zetten Principe: gebruikers leggen kaartjes met trefwoorden en –zinnen in hoopjes Open card sort: gebruikers mogen zelf categorieën kiezen Gesloten card sort: categorieën liggen op voorhand vast

CARD SORTING – ONLINE 13 Online UX tools als optimalsortoptimalsort Voordelen -makkelijker op te zetten dan face-to-face card sorts -snel en eenvoudig resultaten -makkelijker participanten te vinden -goedkoper

CARD SORTING – OFFLINE 14 Voordelen -feedback mogelijk over waarom een gebruiker zijn stapels zo gevormd en genoemd heeft -over het algemeen ernstiger uitgevoerd en dus betrouwbaardere resultaten dan online -geen licentiekosten

CARD SORTING – HOWTO – VOORBEREIDING 15 Kaartjes en een pen, dat is wat je nodig hebt om te starten. Tips: -gebruik stevige kaarten -tussen 30 en 100 kaarten -op elke kaart een label, en eventueel een korte beschrijving ter verduidelijking -probeer labels van ongeveer hetzelfde niveau te vinden -noteer het nummer van elk item op de achterkant

CARD SORTING – HOWTO – SORTEERSESSIE 16 Om statistisch relevant te zijn, zijn minstens 15 personen nodig (bron).bron In groepjes van 3 of individueel Schud telens een pakje kaarten en geef het aan de gebruiker Sessies worden vaak opgenomen Moderatie: geef duidelijke instructies, en sta hen bij

CARD SORTING – HOWTO – SORTEERSESSIE 17 First of all, we’d like to thank you for coming. As you may be aware, we’re in the initial stages of (re)designing a (web site, product, intranet). In order to make it as easy to use as possible, we’d like to get some input from the people who will be using it. And that’s where you come in. We’re going to ask you to perform a very simple exercise that will give us some great insight into how we can make this (web site, product, intranet) easier to use. Here’s how it works. In front of you is a stack of cards. Those cards represent the content and functionality for this (web site, product, intranet). Working together, you should try and sort the cards into groups that make sense to you. Don’t worry about trying to design the navigation; we’ll take care of that. Also, don’t be concerned with trying to organize the information as it is currently organized on your (web site, product, intranet). We’re more interested in seeing how you would organize it into groups you would expect to find things in. Once your groups are established, we’d like to have you give each group a name that makes sense to you. You are allowed to make sub-groups if you feel that’s appropriate. If you feel something is missing, you can use a blank index card to add it. Additionally, if a label is unclear, feel free to write a better label on the card. Finally, if you think something doesn’t belong, you can make an “outlier” pile. Oh, and one last thing. Feel free to ask questions during the exercise if you feel the need. I can’t guarantee that I can answer them during the exercise, but I’ll do my best to answer them when you’re finished. First of all, we’d like to thank you for coming. As you may be aware, we’re in the initial stages of (re)designing a (web site, product, intranet). In order to make it as easy to use as possible, we’d like to get some input from the people who will be using it. And that’s where you come in. We’re going to ask you to perform a very simple exercise that will give us some great insight into how we can make this (web site, product, intranet) easier to use. Here’s how it works. In front of you is a stack of cards. Those cards represent the content and functionality for this (web site, product, intranet). Working together, you should try and sort the cards into groups that make sense to you. Don’t worry about trying to design the navigation; we’ll take care of that. Also, don’t be concerned with trying to organize the information as it is currently organized on your (web site, product, intranet). We’re more interested in seeing how you would organize it into groups you would expect to find things in. Once your groups are established, we’d like to have you give each group a name that makes sense to you. You are allowed to make sub-groups if you feel that’s appropriate. If you feel something is missing, you can use a blank index card to add it. Additionally, if a label is unclear, feel free to write a better label on the card. Finally, if you think something doesn’t belong, you can make an “outlier” pile. Oh, and one last thing. Feel free to ask questions during the exercise if you feel the need. I can’t guarantee that I can answer them during the exercise, but I’ll do my best to answer them when you’re finished. Mogelijke tekst om deelnemers op gang te zetten (bron) :bron

CARD SORTING – HOWTO – RESULTATEN 18 Kuis eerst je data nog uit: -controleer de data en verwijder onbruikbare gegevens -controleer de namen die aan de stapels gegeven zijn; overweeg gelijkaardige namen samen te nemen Genereer rapporten: -item x item matrix -dendrogram -groeperingspercentages