Aard en omvang van juridische problemen van burgers

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Week 8: Recht en conflict
Advertisements

∩ CCR Amsterdam Center for Career Research Paul Jansen Amsterdam Center for Career Research ( Vrije Universiteit Amsterdam i.s.m.
Goedemiddag mijn naam is Marian Denekamp van Duynhoven
De toegankelijkheid van de rechtshulp
SVK Korfbal Thema avond op weg naar 2015 Door Tijs Huisman 9 april 2010.
01/01/2008 Burgerwaarderings- onderzoek 2009 Gorcumse meetlat Raadsbijeenkomst 10 maart 2009.
Waar knelt het schoentje?
De Staat van de Stad Jeroen Slot. Vijftien jaar relatief sterke groei  Verbetering op tal van terreinen –Meer en betere woningen –Sterke groei.
Sociale vitaliteit in Noord-Groningen
Welkom op de conferentie De gemeente geeft thuis 6 maart 2012.
Het Oude Ambt is een brede organisatie voor welzijn, maatschappelijke dienstverlening en maatschappelijke ontwikkeling in Oost-Groningen. Door middel van.
NIEUWE ZAAKSBEHANDELING Informatiebijeenkomst voor verweerders op 8 februari 2011.
CURATELE, BEWIND EN MENTORSCHAP
Voorzieningen bereiken migranten niet altijd
Ervaringen stewards Tobias Storme.
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
Systeem rechtsbescherming
Leefbaarheid Casus: Kanaleneiland, Utrecht. Eén van de veertig
Bedoelde en onbedoelde gevolgen van detentie
Utrecht, 20 februari Centraal Bureau voor de Statistiek Contrast in vertrouwen Presentatie De Nederlandse Samenleving november 2010 Jan.
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Juridische procedures: een routebeschrijving Bestuurs- en Concerndienst Afdeling Juridische Zaken.
De Sociale Draagkracht van Dorpen in Borsele Dr Frans Thissen Universiteit van Amsterdam.
Mediation Visie en werkwijze bij het Juridisch Loket
Zorg nieuwe stijl.
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening per 1 juli 2012 Presentatie
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
De positie van de gemeente in een lokaal veiligheidsnetwerk
BEMIDDELING en RUIMTELIJKE ORDENING
Rapportage Verantwoordingsorgaan: Samenstelling: 2 gepensioneerden 2 werkenden. 2 namens onderneming.
Herstructurering Sociaal Domein
Mediation – Gezamenlijk tot een oplossing komen mr. Nancy Viellevoye
Loopbaan&burgerschap. WAT HEB JE NODIG ?  KENNIS ( THEORIE)  INZICHT (VERSCHILLENDE INVALSHOEKEN)  VAARDIGHEDEN.
Politiek.
Inleiding Recht en rechtspraak Rechterlijke organisatie Rechtbank
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
GELIJKBERECHTIGING BIJ GRONDAANKOOP
de digitale rechtsgang
Hoofdstuk 1 Arme en rijke Nederlanders.
Opgroeien in armoede en sociale uitsluiting: literatuurverkenning.
De WMO…, toch nog beter dan verwacht? Hans kuijpers 24 mei 2007.
Hoofdstuk 4 Bevolkingsontwikkelingen in de wijk.
“Die pleit om een koe, geeft er één toe”
Gluren bij de buren Bestrijding van thuisloosheid Lessen uit Amsterdam Alert, 36 (3),
Wat is een vluchteling? Asielzoeker Erkende vluchteling Subsidiair beschermde.
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
Toegankelijkheid van het recht 1. Maatschappelijk probleem: ontoegankelijkheid van het recht Onzekerheid over de lengte van een procedure/ veel te lang.
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
De weg naar succes Bevorderende factoren voor de participatie van 2 e generatie vrouwen met een niet- westerse achtergrond Wil van Nunen.
De kwaliteit van de Juridische Infrastructuur en concurrentiekracht: Het belang van internationale vergelijkingen Korte presentatie voor de Centrale Eenheid.
De sociale staat van Nederland Over scheidslijnen en onbehagen in een verkiezingsjaar Kim Putters 4 oktober 2016.
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
(Mini) Symposium Boeren-Box zondag 23 oktober 2016
Nederlanders en de decentralisaties in het sociale domein
Resultaatgericht Samenwerken
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Wat weten we over discriminatie op de stagemarkt?
Thema 3: De verzorgingsstaat
Wat weten we over discriminatie op de stagemarkt?
Thema 3: De verzorgingsstaat
Bemiddelen binnen katholiek onderwijs
Bemiddeling bij klachtenbehandeling
Leer mij de oudere kennen! Rotterdam, 26 april 2018
“bouwgeschillen oplossen”
Bemiddelingscommissie
JEUGDzorg - voor wie?.
Zorgen voor participatie Kim Putters Directeur Sociaal en Cultureel Planbureau Care Summit, Vaals, 2015.
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Klachtenbehandeling.
Transcript van de presentatie:

Aard en omvang van juridische problemen van burgers BERT NIEMEIJER Directie Strategie Ministerie van Veiligheid en Justitie Leerstoel Rechtssociologie Vrije Universiteit Amsterdam e.niemeijer@minvenj.nl e.niemeijer@vu.nl 0653185388

Aard en omvang van juridische problemen van burgers Wat weten we ervan? Vanuit in-/uitstroomgegevens instanties: Rechtspleging Civiel en Bestuur (jaarlijks, samen met CBS, RvdR) Vanuit gezichtspunt burgers: Geschilbeslechtingsdelta (2003, 2009, 2014) ZIE: WWW.WODC.NL Aanleiding Geschilbeslechtingsdelta (2003, 2009, 2014): Ontbreken totaalbeeld Aandeel juridische instanties Toegang

Juridische problemen, rechtspraak en samenleving 1. Van Piramide naar Delta 2. Zaken naar rechtbanken (‘toegang’) 3. Vonnissen/uitspraken als normatieve boodschappen 4. Betekenis in de samenleving: - Door jurisprudentie kunnen partijen anticiperen - Door kosten rechtspraak liever schikken - Informatie uitwisseling - Deelbeslissingen

Functies van juridische procedures Beslissingsfunctie: vonnissen op tegenspraak (12%) Rechtdoorzettingsfunctie: incasso’s (38%) Bemiddelingsfunctie: schikkingen (12%) Quasi-notariële functie: goedkeuring van door partijen getroffen regelingen (38%)

Vraagstelling geschilbeslechtingsdelta burgers Aard/omvang (potentieel) juridische problemen Hoe aangepakt (eventuele drempels) Doelen en resultaten Oordeel over functioneren juridische voorzieningen

Geen keten maar delta Vele wegen om een juridisch probleem op te lossen Veel (semi) private partijen betrokken

Percentage burgers met minstens 1 probleem in periode van vijf jaar Geschilbeslechtingsdelta: aard en omvang problemen Percentage burgers met minstens 1 probleem in periode van vijf jaar

Delta 2003 en 2009: Deskundigen die worden geraadpleegd (%)

Delta 2009: aanpak en afloop problemen Delta 2009: aanpak en afloop problemen. Alle percentages tov totaal aantal problemen Betekenis Totaalbeeld van probleem tot uitkomst Welke barrières in toegang tot hulp, procedure, uitkomst Positie verschillende rechtshulpverleners Positie verschillende procedures Verschuivingen in de tijd

Overeenstemming: 53% Resultaten Beslissing: 06,5% Geen resultaat: 40,5% (10% passief) Doe het zelver: vaker overeenstemming Rechtshulpzoeker: vaker beslissing

Resultaten en achtergrond Soort probleem: Consumentenzaken: Overeenstemming Bezit/verhuur, relatie/familie: Rechter Arbeid/huur: Geen resultaat Persoonskenmerken: Lager opleidingsniveau en inkomen: minder vaak overeenstemming en meer slikken

Doelen bereikt? Doelen bereikt: Overeenstemming: 89% Beslissing: 66% Slikken: 57%

Oordelen rechtssysteem - Tevredenheid verleende diensten - Redelijk vertrouwen in rechtspraak - Advocatuur minder gunstig - Ongelijke werking arm en rijk

Oordelen rechtssysteem Minder vertrouwen bij: - Lagere inkomens en opleidingen - Mensen met problemen - Ervaring met gerechtelijke procedures

Samenvatting resultaten Geschilbeslechting door burgers en MKB 22 maart 2011 Samenvatting resultaten Veel zelf oplossen Breed gebruik van adviserende instanties (afhankelijk van type probleem en financieel belang) Gebruik rechtsbijstandverzekering neemt toe Redelijke tevredenheid over geleverde diensten Ongelijke toegang?: Lager opgeleiden en lagere inkomens gebruiken vaker hulp Niet-westerse allochtonen, sociaal kwetsbaren minder vaak overeenstemming -> mogelijk gebrek aan vaardigheden Financiële drempels worden weinig gemeld. Relatie tussen kwaliteit hulp/procedure/uitkomst? Geschilbeslechting door burgers en MKB | 22 maart 2011

Verklarende factoren Kans op geschillen: Participatietheorie: meer participatie, meer problemen Oplossingsstrategieën: Aard van het conflict Kenmerken van partijen Verhoudingen tussen partijen Kenmerken aanbod geschilbeslechtingssysteem