Media en creativiteit Herfst les 3
Drie fasen(vliegers) in het creatief proces Research en analyse Idee-en conceptontwikkeling uitwerking
Waarom kunnen wij beeldtaal begrijpen? C:\Documents and Settings\Fedde\Mijn documenten\09 010\picto.ppt
Onderzoek naar beeldtaal Kies 3 series van 5 pictogrammen. Leg deze pictogrammen op volgorde van 1 tot en met 5 op grond van: De communicatieve waarde van het pictogram (doeltreffendheid). De mate van reductie van de werkelijkheid. De mate waarin het pictogram begrijpbaar is voor iedereen of alleen de doelgroep. Kies een pictogram en beschrijf : hoe is de werkelijkheid gereduceerd? Wat is er weggelaten? welke informatie wordt visueel overgedragen. Verklaar waarom (wat wordt er noodzakelijkerwijs weergegeven)?. Kies een van de gebruiksaanwijzingen die je verzameld hebt. Probeer hem zelf uit. Op welke wijze wordt de informatie overgedragen.(tekst, beeld, combinatie) Is er sprake van 1 afbeelding of van een stappenplan bestaande uit meerdere afbeeldingen. Is hier een juiste keus gemaakt of niet? Wordt er gebruik gemaakt van reductie, of juist niet. Leg deze onderzoeken vast voor je procesverslag.
Dummy http://www.youtube.com/watch?v=tP-reW1eLYE
De a4-methode Toe te passen bij: Besluiteloosheid. Ideeënarmoede Medmec
De a4-methode Schrijf ieder idee op een apart vel a4 Schrijf of teken alles tot zover over het idee erbij Voeg na verloop van een vastgestelde tijd (ieder uur of ieder dagdeel of iedere dag) iets toe op elk a4 Dit kan een woord zijn, of een schets of een idee voor uitwerking. Na verloop van tijd blijkt welke ideeen levensvatbaar zijn en welke niet
De opdracht Bedenk oplossingen voor het uitwerken van de ideeën van je shortlist . Gebruik zo nodig de a4-methode Bedenk toepassingen voor je gebruiksaanwijzing. Waar kom je hem tegen?
Huiswerk Picto onderzoek afmaken Van shortlist naar idee met behulp van de a4-methode Analyseer je handeling in stappen Visualiseer de stappen in een “storyboard” Visualiseer betekent: maak zichtbaar. Concreter: schetsen maken en tekenen