Zittenblijven. Inhoud Cijfers Effectiviteit Cijfers BaO Estimate of grade retention at primary level (ISCED 1), 2007/08.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“ZITTENBLIJVEN” EEN ZINVOLLE ONDERWIJSPRAKTIJK?
Advertisements

SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de studieloopbanen in het secundair onderwijs op het succes in het hoger onderwijs Kim Bellens & Jan.
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Onderwijsloopbaan- begeleiding in de hedendaagse CLB-praktijk Schaarbeek - 31 mei 2011.
HET GEBRUIK VAN TOETSRESULTATEN. HET EFFECT VAN LEERLINGVOLGSYSTEEMGEBRUIK OP DE PRESTATIES VAN LEERLINGEN MARJAN FABER ADRIE VISSCHER.
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Jeugdwerkloosheid, scholing en opleiding Ides NICAISE HIVA / PPW (KU Leuven) Workshop Jeugdwerkloosheid.
4. Opleiding Seminarie: de Belgische arbeidsmarkt 6 oktober 2010 Gepresenteerd door Martine Druant Departement Studiën Auteurs:Philippe Delhez Jan De Mulder.
Leerlingen in de waterval:
VOR ICT Studiedag 26 januari 2007 TU/e Professional learning VOR ICT Studiedag Wim Jochems.
SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs
CENTRAAL ONTWIKKELDE EXAMENS T & R (pre-)pilots 2012 Jan Paul de Vries
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Allochtonen in het hoger onderwijs
Opzet presentatie Overzicht (promotie)onderzoek Onderzoeksresultaten
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
Inburgering in Vlaanderen
Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs
Hoger onderwijs in cijfers Persconferentie Brussel, 15/12/2011.
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie.
Schooldoorlichtingen Onderwijsinspectie Jan Vermeylen Inspectie
Workshop Onderzoeksontwerp
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
We zien poliklinisch veel patiënten met lage rugpijn, met of zonder uitstraling naar een been. Indien er geen operatie-indicatie is, overwegen we soms.
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
Conferentie van het Steunpunt SSL februari 2011
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL - Van basisschool.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Sessie B4: Vroegtijdig schoolverlaten.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Rookstopcursus voor jongeren
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
Wie zorgt voor onderwijskwaliteit?
Eigen fout bij toetsing Verloren leerdoel door Windows Presentatie van Ton Wolf (Ecois) 14 mei 2010.
Hoe helpen we langdurig werklozen aan een baan?
Wat kunnen we eraan doen?
© I. Nicaise Comprehensief onderwijs en gelijke kansen: lessen uit onderzoek Studienamiddag School+ ‘Hervorming secundair onderwijs’ Leuven, 14 mei 2009.
TAC. 1.Voorzitter 2.Vertegenwoordiging primair onderwijs (sbao) 3.Vertegenwoordiging SO cluster 3 4.Vertegenwoordiging SO cluster 4 Per bespreking 5.Wisselende.
Voor- en Vroegschoolse Educatie: Probleem-analyse, oplossingsstrategieën en effectiviteit P.P.M. Leseman © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 23.
Informatiebijeenkomst PO/SO-VO/VSO Rijnstreek
Actieplan Vroegtijdig Schoolverlaten
Doorstroomcijfers beschikbaar en dan ???
Wisselstroom 24/02.
1 De peiling PAV in internationaal perspectief: Veerle Breemeersch AKOV - curriculum -Onderzoek van Inge De Meyer (Faculteit Psychologie en Pedagogische.
Vervolgmeting Kengetallen Passend Onderwijs 1 Startbijeenkomst NRO subsidieronde Korte termijn evaluatie Passend onderwijs Utrecht Pjotr Koopman.
1 BUE Middenkader 2003 Een eerste verkenning van de resultaten.
Verschillen tussen scholen en klassen
STEM monitor juli Doelstellingen STEM-actieplan STEM-actieplan streeft op middellange termijn naar: Meer starters en afgestudeerden.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
€-Restore4Stroke: Economische Impact van CVA Mitchel van Eeden, Caroline van Heugten, Ghislaine van Mastrigt, Silvia Evers CAPHRI School for Public Health.
SAY BSO ASO SAY KSO 2de graad SO TSO WHAT?.
Het Vlaamse secundair onderwijs internationaal vergeleken Jeroen Lavrijsen Doctoraatsonderzoeker, HIVA - KU Leuven.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Welke leerpunten nemen we mee van de eerste twee jaar?
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
Over- en onderadvisering bij de overgang naar het voortgezet onderwijs
Workshop basisonderwijs
Netwerk “Samen tegen Schooluitval”
Kansarmoede in de kleuterschool
Research Centre for Education and the Labour Market
BRIDGE, de brug van school naar werk. Presentatie t. b. v
Benchmark onderzoek.
Benchmark- onderzoek.
Research Centre for Education and the Labour Market
Cijfergegevens leerrecht
Workshop 6: op welke thema’s focussen we?
Therapeutische interventies gebaseerd op muziek bij dementie
Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO)
Transcript van de presentatie:

Zittenblijven

Inhoud Cijfers Effectiviteit

Cijfers BaO Estimate of grade retention at primary level (ISCED 1), 2007/08

Cijfers SO Estimate of grade retention at lower secondary level (ISCED 2), 2007/08

Zittenblijven in Vlaanderen Effectief?

Zittenblijven Zittenblijven in SO: weinig onderzoek beschikbaar Ehmke et al. (2010) o 360 zittenblijvers in 3SO; vergeleken met 360 normaalvorderenden o ‘same age’ benadering (dus vergeleken met leeftijdsgenoten die wél overgingen -> meestal in nadeel van zittenblijver) o Focus op prestaties wiskunde o Geen verbetering in prestaties, maar wel verbetering in wiskundig zelfconcept. o Volgens Ehmke: ondersteuning voor ‘big-fish-little-pond’

Zittenblijven In Vlaanderen: voorheen geen onderzoek beschikbaar Op basis van LOSO-dataset: zittenblijvers in 2SO Propensity score matching Matchen van 215 zittenblijvers met 1380 normaalvorderende leerlingen.

Zittenblijven in SO (2 e jaar)

Zittenblijven in SO Lange termijn effecten: onderzoek stopt vaak bij afloop SO Succes in hoger onderwijs? Ferguson et al. (2001): ‘successful failures’; they have ‘beaten the odds’. o Zittenblijven in lager onderwijs? -> minder in HO o Succes in HO? -> minder ambitieus en minder succesvol o Afhankelijk van timing? -> hoe later zittenblijven, hoe minder kans op inschrijving HO.

Zittenblijven in SO Focus op: inschrijving SO (type), succes KT, succes LT ‘early retention’ vs ‘late retention’ PS-matching

Zittenblijven in SO (heel SO) In eerste 3 jaar SO; effect op verdere loopbaan na SO: o Minder deelname aan HO o Na SO meer (meteen) naar arbeidsmarkt o Wel deelname HO? Zelfde kans op succes, zowel op korte als op lange termijn In laatste 3 jaar SO; effect op verdere loopbaan na SO: o Minder deelname aan HO o Meer kans op deelname in alle vormen van HO/arbeidsmarkt, in vergelijking met academisch onderwijs o Wel deelname HO? Minder kans op succes, zowel op KT als op LT

Zittenblijven in SO Meer kans op vroegtijdig schoolverlaten (na controle voor prestaties, geslacht, sociaal economische status) o Kans op uitval 165% hoger bij zittenblijvers vs. normaalvorderende leerlingen Maar: geen ‘matching’ van leerlingen Impact op ‘betrokkenheid’ o Kennen lager/dalend verloop van betrokkenheid o Maar: richting? Lage betrokkenheid → zittenblijven? Zittenblijven → lage betrokkenheid?